
O čem se mluvilo, o čem se psalo? Zprávy z médií z uplynulého týdne pro vás jako vždy vybírá předseda našeho hnutí a náměstek primátora Ivo Moravec.
Letiště
Výsledky hledání strategického partnera pro vzdušný přístav vyvolaly další z kritických hlasů z ODS. Kraj si nechal za 1,4 milionu korun udělat průzkum trhu potencionálních partnerů pro letiště a závěry analýzy se nyní dostaly do rukou ODS, která je využila k další kritice. O materiálu se má přitom jednat až v 13. února a ODS nezveřejnila, jak se k němu dostala. V minulosti už ODS čelila kritice, že na počátku projektu a jeho nastavení stála ona, ČSSD a KSČM. „Projekt letiště vznikl za dob vlády ODS, sociální demokracie a KSČM. Naše koalice už převzala hotový projekt a výběrové řízení na zhotovitele. Takže jsme ten projekt nemohli v ničem ovlivnit,“ řekl náměstek hejtmanky Josef Knot. ODS se tak znovu pustila do kritiky věcí, za které nesla v minulosti také odpovědnost. Usnesení o hledání strategického partnera bylo například přijato v roce 2012 v době vlády ODS a ČSSD, ale začala ho hledat až současná koalice. Z informací, které ODS zveřejnila, vyplývá, že poradenské firmy, které si kraj najal, oslovily 171 subjektů, z nichž tři projevily možný zájem a jedna z nich přišla s takzvanou indikativní nabídkou, která znamená, že chce jednat. Má jít o společnost Accolade, která má zkušenosti s provozem objektů na letišti v Brně. O budějovické letiště se začala zajímat už před rokem, na jednání trvá a může tak jít o seriózní zájem. Až 13. února bude studie a její závěry projednány na radě kraje. Následně proběhne tisková konference. Otázka zní, zda hledat investora přímo a jen pro letiště nebo investora, který na okolních pozemcích postaví cosi, co bude letiště využívat, třeba strategická rozvojová zóna, která bude na letiště navázaná.
Bláto na silnicí kvůli stavbě D3 a naštvaní lidé
Lidé si kvůli znečištěným silnicím opakovaně stěžovali na vedení Českých Budějovic, které se následně obrátilo na Ředitelství silnic a dálnic, jež má výstavbu dálnice D3 na starosti. Zhotovitel dálnice poté vybudoval v blízkosti výjezdu ze stavby nově vyštěrkované cesty. Zpevnil i výjezdy ze staveniště a pracovníci začali silnice každý den čistit a zbavovat bahna, aby ho nákladní auta na svých kolech rozvážela dál. Používání kropících vozů je v současném počasí podle vedení Českých Budějovic trochu komplikovanější. V každém případě se město s Ředitelstvím silnic a dálnic dohodlo i na tom, že pokud nebude výrazně mrznout, zhotovitel nechá pravidelně omývat kola nákladních aut na provizorně vybudovaných panelových cestách ještě než tedy auta vjedou přímo na silnice. Ulice, na jejich znečištění někteří lidé poukazovali, navíc nově budou nepřetržitě projíždět i výkonnější čistící zametací vozy a podle vedení města stroje budou čistit i chodníky, pokud to bude nutné.
Srubec má školu
Rodiče předškoláků ze Srubce u Českých Budějovic mají o jednu velkou starost méně. Nebudou muset složitě řešit, zda jejich dítě vezmou do některé ze základních škol v krajském městě, jako to dělali jejich předchůdci. Jedna z nejrychleji rostoucích obcí v České republice už má totiž vlastní budovu, kam začnou postupně chodit děti od první do páté třídy. Starostka Lenka Malá potvrdila, že práce rychle postupují, mají připravené zápisy a v září čekají první žáky. Součástí je navíc i školka. Ty už sice ve Srubci fungují tři, ale další místa se při neustále rostoucím počtu obyvatel hodí. „Máme nyní 35 předškoláků, tak uvidíme, kolik se jich u nás nakonec zapíše,“ podotkla Malá. Kapacita školy je pro 150 žáků, plus pro dalších 20 dětí ve školce. Pokud si srubečtí stáhnou svoje děti do Srubce, bude ve školce i škole více míst pro budějovické. Budějovičtí jsou ale i ti, kteří bydlí na Srubci a děti mají přihlášené k trvalému pobytu v Budějovicích.
Parkování u sportovní haly
U sportovní haly by proto měl vzniknout do roku 2022 parkovací dům se 700 místy. Změnu územního plánu, která prošla radou, musí schválit zastupitelstvo. Odhad nákladů na stavbu je 100 milionů až 120 milionů Kč.
Krytý chodník na Pražské
Před více než 40 lety to byla chlouba. Dnes pozorují lidé přístřešky na českobudějovické Pražské třídě spíše s odporem. Budoucnost několik desítek metrů dlouhé železné konstrukce, na které se podepsal čas, je nyní rozhodnutá. Město ji strhne. Rada města rozhodla o odstranění přístřešků na Pražském předměstí. Vedla se o tom dlouhá debata. Důvodem odstranění je špatný stav, který představuje ohrožení pro lidi. Vedení města rozhodlo, že přístřešky ze 70. let minulého století zmizí ještě letos. O bourání rozhodl tristní stav a to, že přístřešky už dávno nevypadají jako v době vzniku. Uvedení do úplně původního stavu už snad ani není možné. Po odstranění se do práce musí pustit architekti/urbanisti a navrhnout řešení pro tento významný veřejný prostor.
Dům se zelenou střechou na Šumavě
Na sídlišti Šumava v Českých Budějovicích půjde k zemi dům služeb i přilehlý přístřešek. Nahradí ho vyšší budova s byty, prodejnou potravin v přízemí a podzemním parkovištěm. Porostou domy na českobudějovických sídlištích do výšky? Zájem developerů o stavby dalších bytů tuto budoucnost nabízí. Prvním příkladem je projekt na sídlišti Šumava, kde místo domu služeb při ulici Jana Opletala vznikne rozlehlý bytový dům. Současný nízký objekt jeho majitel odstraní a pod ním vybuduje podzemní parkoviště. Studii projektu už společnost Western Company představila českobudějovické radnici. Pro město se tím částečně vyřeší problém s železobetonovým přístřeškem kolem objektu, který je v havarijním stavu. Ačkoliv chrání zákazníky soukromého domu služeb, je majetkem města, takže udržovat ho má radnice. Podle dohody s investorem budoucí novostavby, ho město zbourá a nový krytý chodník později vznikne jako součást novostavby. Demolice přístřešku začne už na jaře. „Celý objekt je zastaralý. Problém kolem něj je s parkováním. Proto bude mít nový dům podzemní parkoviště, a to i pro zákazníky. Prodejna se zvětší a celý dům bude řešený podobně, jako vypadá objekt s Billou v Pekárenské ulici u Palackého náměstí,“ prozradil autor projektu architekt Jiří Brůha. „Výškově je o něco nižší než okolní osmipatrové domy, jeho poslední patro je takzvaně ustupující. Předpokládám, že investor už s okolními obyvateli jednal. V přízemí zůstane prodejna potravin, v patře nad ní se počítá s umístěním provozoven služeb, záleží jen na zájmu nájemníků,“ uvedl hlavní architekt města Jan Němec. Podle Němce je důležité, že projekt počítá s krytým chodníkem, tedy řešením, které navazuje na bývalá loubí, a má stále důležitou funkci i v moderních městech. Dalším bonusem bude zelená střecha budovy, novinka, která se pomalu prosazuje v krajském městě. Stavbu bytového domu se střechou porostlou zelení připravuje pro investora architekt Brůha na stejném sídlišti severně odtud vedle Základní školy Oskara Nedbala. Bude mít osm pater a 110 bytů. Výškově také odpovídá okolní zástavbě.
S pozdravem
Ivo Moravec