Milí přátelé, posílám vám týdenní zprávy.
V pondělí (14/12) se sejdou radní města k poslednímu jednání v tomto roce. Za zmínku i pozornost stojí:
1/ vypsání veřejné zakázky na urbanisticko – architektonický návrh regenerace místního centra „U Juvelu“;
2/ vypsání veřejné zakázky na krajinářsko – architektonický návrh a kompletní projektové a inženýrské práce na projekt nového parku „Park 4D 2020“;
3/ nastartování příprav projektu České Budějovice – Evropské hlavní město kultury 2028.
Protáhne se stavba D3?
Hnutí Duha napadlo vedení trasy dálnice D3 v části Třebonín – Kaplice nádraží. Může to zpomalit stavbu úseku dlouhého 8,5 kilometru, který chtělo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začít stavět příští rok na jaře a na kterou má od listopadu stavební povolení z ministerstva dopravy. Na twitteru o tom dnes informoval generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Mluvčí Hnutí Duha Aleš Miklík řekl, že dálnice by měla vést tunelem, protože by to bylo ekologicky nejlepší. Mátl uvedl, že Hnutí Duha napadlo vedení trasy dálnice, chce, aby vedla tunelem. ŘSD teď vybírá zhotovitele stavby. „Rozklad (podaný Hnutím Duha) může oddálit termín zahájení stavby,“ uvedl Mátl. Odhadované náklady na stavbu jsou 2,4 miliardy korun bez DPH. Firmy, které chtějí zakázku získat, mohou podávat nabídky do letošního prosince. Hnutí Duha vychází z odborného názoru, podle nějž je úsek z Českých Budějovic k hranicím s Rakouskem ekologicky nejcitlivější, a dává tak největší smysl vést D3 tunelem. „Jde o to, že nebyla vypořádána naše připomínka vést tento úsek v tunelové variantě. Před vydáním rozhodnutí nebyli účastníci řízení seznámeni s obsahem spisu, tím byl porušený správní řád. Připomínkovali jsme i řízení EIA, náš postoj je konzistentní,“ řekl Miklík. ŘSD má na úsek stavební povolení a jakmile vybere firmu, je připraveno okamžitě začít stavět. Jak dlouho se může kvůli rozkladu Hnutí Duha stavba zdržet, není zatím známo. „Chápeme to jako snahu blokovat stavbu. Mimo jiné má stavba územní rozhodnutí, souhlas všech, kudy a jak má vést. Má všechna platná stanoviska, jak se má postavit a provozovat, aniž by ničila životní prostředí,“ řekl Rýdl. Začít stavět chtělo ŘSD v březnu či dubnu příštího roku. Stavbu plánuje na tři roky. Zahrne deset mostů a jednu mimoúrovňovou křižovatku. V jižních Čechách staví ŘSD od jara 2019 obchvat Českých Budějovic. Bude mít dvě části: úsek Hodějovice – Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné – Staré Hodějovice za 5,28 miliardy. (Zdroj: 10.12.2020 agris.cz)
Most do Vráta přes D3
Mezi jihočeskou metropolí a Vrátem už jsou znát přípravy na stavbu mostu, který na místě dnešní silnice do Rudolfova překlene budoucí dálnici D3. Dokončuje se provizorní komunikace, která poslouží jako objízdná trasa. Podle Adama Kolouška z tiskového oddělení Ředitelství silnic a dálnic ČR bude dočasná komunikace dlouhá asi dvě stě metrů, široká sedm a půl metru a její součástí bude i chodník. Most nad dálnicí se chystá o délce 34 metrů a šířce 99,5 metru. V předpolí bude vozovka stoupat po náspech do potřebné výšky. „V konečné podobě bude na mostě okružní křižovatka s oboustranným chodníkem,“ popisuje Adam Koloušek plánovanou podobu příští silnice z Českých Budějovic do Rudolfova. Nedaleko vznikne další most přes Vrátecký potok a silnice bude pokračovat k Hlinsku. Na straně k Hlinsku tu bude postavena protihluková stěna. Dálnice D3 se nyní staví v úseku od Úsilného po Dolní Třebonín. Dokončeno by mělo být v roce 2023. Silnice mezi Hlinskem a Dubičným, u které se uvažovalo o možném zaslepení kvůli dálnici, zůstane zachována a bude podcházet pod dálnicí, ne však v dnešní trase. (Zdroj: 08.12.2020 Českobudějovický deník – EDWIN OTTA)
Parkoviště pro lodě
Povodí Vltavy začne stavět 255 metrů dlouhou přístavní hranu v Českých Budějovicích, nové vývaziště lodí. Bude fungovat od plavební sezony 2022. Investice bude 26 milionů korun, práce potrvají do příštího podzimu. Přibudou možnosti, jak přistát poblíž centra. Státní podnik naopak ruší záměr rozšířit přístaviště v Týně nad Vltavou, nedostal na něj peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). V Budějovicích u náplavky vznikne přístavní hrana, bude mít historický vzhled. „Obslužné molo bude plnit zároveň funkci chodníku, navazujícího na obou koncích na vyhlídkovou pěšinu po hraně břehu řeky. Součástí svahu budou přístupové a pobytové rekreační schody,“ sdělil mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán. Cílem je umožnit sportovním plavidlům a posádkám navštívit centrum města. Hranu postaví firma VHS – Vodohospodářské stavby. Stavba pod kavárnou Lanna by měla být dokončena v září 2021. Pro osvěžení paměti připojuji odkaz na shrnutí strategické studie Město a voda 2020 https://www.c-budejovice.cz/sites/default/files/obsah/Odbory/ORVZ/Mesto-voda/mesto-voda_brozura-compressed.pdf (Zdroj: 06.12.2020 budejckadrbna.cz
Dům umění
Soutěž na rekonstrukci českobudějovického Domu umění a jeho přeměna na Centrum současného umění a architektury pokročila do další fáze. Soutěžní porota na svém zasedání vybrala z 32 přihlášených ateliérů pětici účastníků, kteří měli nejlepší portfolia referenčních prací. Trojici českých architektonických kanceláří Aoc architekti, MCA atelier a Marcelu Steinbachovou doplnil slovenský ateliér GutGut a česko-německé sdružení AFF Architekten – Malý Chmel. Všechny uvedené ateliéry mají řadu prestižních ocenění za novostavby i rekonstrukce historických objektů.
(Zdroj: 07.12.2020 c-budejovice.cz)
Vyhlídková věž
Devítimetrová vížka ve tvaru jehlanu určená zejména pro pozorování vodního ptactva bude postavena na Vrbenských rybnících
v blízké vzdálenosti od budějovických sídlišť Máj a Vltava. Platí kraj. Odhadované náklady jsou 2,5 milionu korun. Stavět se začne začátkem příštího roku, hotovo by mohlo být na podzim 2021. Tak se ještě stihne tah bahňáků. Ptačí pozorovatelna bude dřevěná z nahrubo opracovaných kmenů, větví a prken. Pozorovací plošina bude ve výšce necelých 6 metrů. V příloze jsou tři doplňující obrázky. (Zdroj: 09.12.2020 Českobudějovický deník – d)
Cena Josefa Hlávky pro Biologické centrum
Významné ocenění získal Martin Volf z Biologického centra Akademie věd ČR za svůj výzkum vztahů mezi rostlinami a hmyzem. Na konci letošního roku mu byla udělena Cena Josefa Hlávky, která je určena pro talentované vysokoškolské studenty a výjimečné mladé badatele z Akademie věd ČR do 33 let jejich věku. Na Biologickém centru AV ČR inicioval Martin Volf zcela nový směr výzkumu zaměřený na chemickou ekologii, absolvoval stáže ve Finsku (University of Eastern Finland), v USA (Smithsonian Institution a University of Minnesota), v Japonsku (Tomakomai Experimental Forest) nebo na iDiv (German Centre for Integrative Biodiversity Research) v Lipsku. Po svém úspěšném návratu byl jmenován vedoucím Laboratoře evoluční ekologie. Martin Volf se kromě svého hlavního tématu zajímá i o ochranu přírody, podílel se např. na studii o vymírající populaci střevlíka lesklého v Krušných horách. Rovněž vyučuje na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. Odešel do světa na zkušenou a vrátil se. Pro Biologické centrum AV ČR je to již druhé letošní ocenění od Nadace Josefa Hlávky, v září je převzal kolektiv autorů pod vedením Miloslava Šimka za dvousvazkovou vědeckou publikaci Živá půda. Cenu Josefa Hlávky v roce 2020 obdrželo 43 studentů z českých univerzit a vysokých škol a 5 mladých vědců z Akademie věd ČR. (Zdroj: https://www.bc.cas.cz/novinky/detail/5720-martin-volf-ziskal-cenu-josefa-hlavky/; 09.12.2020 ceskobudejovicky.denik.cz – Edwin Otta)
Přeji vám příjemné prožití třetí adventní neděle.
S pozdravem
Ivo Moravec