Na přání opozičních zastupitelů se v pátek 5. června opět ve sportovní hale sešlo městské zastupitelstvo. Důvodem ke svolání byla chuť některých zastupitelů projednat finanční kondici města po několika měsících zmrazeného hospodářství a touha pomoci lidem, na něž COVID dopadl nejtíživěji.
Projednali jsme dopady nouzového stavu na rozpočet města, návrh změn a aktualizace stávajícího rozpočtu. Městu bude dle aktuálních propočtů ministerstva financí chybět v pokladně v roce 2020 ze sdílených daní 267 052 000 Kč. Kvůli tomu dochází k úpravě a tedy snížení výdajů jednotlivých odborů i příspěvkových organizací. Mimo jiné (aby rozpočet zůstal vyrovnaný) se zapojují finanční prostředky z mimořádných příjmů (18 000 000 Kč) a ušetřené peníze z minulých let (150 000 000 Kč), převádí se do rozpočtu 19 000 000 Kč z Fondu rezerv a rozvoje města, jehož statut umožňuje využít zůstatek fondu na pro financování schodku rozpočtu v průběhu roku vzniklého výpadkem příjmů.
Prošel i návrh na doplnění usnesení, ve kterém jsme vyzvali parlament, aby obcím a krajům nebral peníze. Některá vládní opatření, schválená Parlamentem ČR, totiž přinášejí dopady do samosprávných rozpočtů, a to dokonce citelné (zejm. zákon č. 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu). Samosprávy počítají s poklesem sdílených daní. Ale nemohou mlčet k postupu státu, kdy tento jejich očekávaný pokles ve sdílených daních je ještě dále prohlubován kompenzací pro OSVČ, příp. další subjekty, z nichž ovšem samosprávy na rozdíl od státu nemají prakticky žádný příjem. Dochází k porušení příslibu, že kroky státu na ně nebudou mít negativní dopad.
Schválili jsme na podporu podnikatelů ve městě prominutí 50 % nájemného za období od 1. 4. 2020 do 30. 6. 2020 za nebytové prostory pronajaté od města České Budějovice, pokud došlo k uzavření těchto prostor v důsledku mimořádných opatření při epidemii ve smyslu § 1 odst. 2 z.č. 210/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2. Prominutí úhrady nájemného ze strany města ve výši 50 % představuje sumu 1 583 451 Kč.
Ve pravidelném čase 13.00 pro vystoupení občanů žádný občan neprojevil zájem vystoupit.
Jednali jsme o Strategii pro zelené město. V průběhu roku 2017 byla v rámci řídicích a kontrolních orgánů Teplárny České Budějovice, a. s., i ve volených orgánech vlastníka, statutárního města České Budějovice projednána a schválena dlouhodobá koncepce podnikatelské činnosti společnosti na období 2018–2045 nazvaná Strategie 2040. Koncem roku 2018 byl aktualizován výhledový ekonomický model variant rozvoje a komplexní výstupy opět projednaly a schválily orgány společnosti i vlastníka.
Dne 18. prosince 2018 došlo k uzavření smlouvy o dodávkách tepelné energie se společností ČEZ, a. s., a začala výstavba horkovodního napáječe z elektrárny Temelín. Probíhala příprava ostatních projektů klíčových pro realizaci schválené varianty rozvoje Teplárny České Budějovice, a. s. Průběžně byly doplňovány související analýzy, zpřesňována relevantní data a ověřovány předpoklady Strategie 2040. Řada investičních akcí je zahájena, některé již byly částečně či zcela dokončeny. Zejména vývoj legislativy, obchodních příležitostí a hrozeb na trhu či stav vedených tržních konzultací však vyvolává nutnost aktualizace, rozšíření, ale i některých dílčích změn přijaté dlouhodobé koncepce podnikatelské činnosti Teplárny České Budějovice a souvisejících harmonogramů. Představenstvo společnosti v rámci naplňování cílů platné dlouhodobé koncepce, relevantních usnesení dozorčí rady společnosti a rozhodnutí jediného akcionáře při výkonu působnosti valné hromady TČB (Rady města ČB) ze dne 3. 6. 2019 o přípravě změny dlouhodobé koncepce podnikatelské činnosti, vedoucí mj. k navýšení podílu místně dostupných obnovitelných a druhotných zdrojů energie (dřevní štěpka a komunální odpady) v palivovém mixu TČB a zajištění možnosti ukončení spotřeby hnědého uhlí, připravilo aktualizovaný dokument, který určuje další podnikatelské směřování společnosti v dlouhodobém horizontu, a to včetně hlavních cílů, provozních opatření, zásad a dlouhodobých investic. Tímto zásadním dlouhodobým podkladem je předkládaná Dlouhodobá koncepce podnikatelské činnosti Teplárny České Budějovice, a.s., v letech 2020–2048 – Strategie pro zelené město, schválená představenstvem TČB. Dozorčí rada společnosti, která byla o všech přípravných činnostech vedoucích ke zpracování Strategie pro zelené město průběžně informována, ke schválení této dlouhodobé koncepce udělila předchozí souhlas. Schválí-li rada města (valná hromada) předloženou Strategii pro zelené město, představenstvo společnosti pro naplnění dlouhodobých cílů této koncepce podnikatelské činnosti TČB provede retrofit kotle K12 s možností spalování dřevní štěpky, vybuduje související objekty pro přípravu, skladování a dopravu štěpky, zrealizuje výstavbu zařízení na energetické využití odpadů (ZEVO Vráto) s kapacitou na zpracování 160 000 t odpadů ročně, připraví technické vybavení společnosti na poskytování podpůrných služeb, ve vhodných lokalitách bude pokračovat v rozvoji distribučních sítí a konverzi stávajících parovodů na systémy horkovodní a ve své další činnosti bude postupovat podle předpokladů a záměrů uvedených v této dlouhodobé koncepci.
Schválili jsme neinvestiční dotace pro významné akce v roce 2020:
– Jihočeský jazzový festival 2020 ve dnech 5. a 6. 8. 2020 offprogram a 7. a 8. 8. 2020 hlavní open air v Českých Budějovicích > 450 000 Kč;
– Město lidem, lidé městu 2020 ve dnech 28. a 29. 8. 2020 v Českých Budějovicích > 700 000 Kč;
– 1/2Maraton České Budějovice dne 31. 10. 2020 > 500 000 Kč;
– Náměstí se hýbe aneb Sportem do školního roku dne 1. 9. 2020 na náměstí Přemysla Otakara II. v Českých Budějovicích > 100 000 Kč;
– Šachový festival České Budějovice 2020 ve dnech 1. – 9. 7. 2020 > 100 000 Kč;
– Night Run a Avon běh České Budějovice 2020 dne 3. 10. 2020 > 100 000 Kč.
Cena statutárního města České Budějovice za rok 2019 udělena nebyla.
Zastupitelé schválili pojmenování nově vzniklých ulic v Mladém: Buková, Platanová a K Jezírkům.
Projednali jsme materiál týkající se valné hromady společnosti FCC České Budějovice, s.r.o., svolané na 19.6.2020. Valná hromada by měla uložit jednatelům, aby v případě přijetí nové strategie Teplárny České Budějovice, a.s. konali veškeré potřebné kroky směřující k uzavření nové dohody o vzájemné spolupráci při přípravě, výstavbě a provozu zařízení na energetické využití odpadu s Teplárnou České Budějovice, a.s., a následně ukončení stávající dohody o základních podmínkách realizace společného záměru a vedení tržních konzultací podle ust. § 33 zákona o zadávání veřejných zakázek, která byla uzavřena dne 1.8.2017 mezi Statutárním městem České Budějovice a společnostmi FCC České Budějovice, s.r.o., a Teplárna České Budějovice, a.s. V rámci uzavřené nové dohody by se dále společnosti FCC České Budějovice, s.r.o., mělo uložit, aby se aktivně podílela na přípravě zařízení na energetické využití odpadů (ZEVO) na území města Česká Budějovice.
Podpořili jsme rozdělení peněz v 1. výzvě Dotačního programu města České Budějovice na podporu sociální oblasti v roce 2020 podle návrhu sociální komise, která posoudila celkem 103 žádostí z celkového počtu 107 přijatých žádostí (4 žádosti neprošly 1. fází hodnocení). První výzva dotačního programu na podporu sociální oblasti měla 4 opatření a rozdělovalo se celkem 9 000 000 Kč.
Schválili jsme dohodu o narovnání se společností OHL ŽS, a.s. (žalovaný), na základě níž dojde ke smírnému vyřešení letitého soudního řízení vedeného u Okresního soudu. Dohoda o narovnání byla zpracována na základě návrhu žalovaného na mimosoudní vyřešení sporu mezi ním a městem – soudní spor o zaplacení částky 16 704 372,90 Kč. Předmětem sporu je náhrada škody způsobená žalovaným, resp. jeho poddodavatelem, v rámci akce zateplení školy ZŠ Máj I, II v letech 2011-2012.
Požadovaná částka zahrnuje náklady na vyčištění celé školy od uniklého azbestu a náklady související s přesunem školského provozu (doprava žáků, jídelna apod.). Žalovaný navrhuje úhradu částky ve výši 14 800 000 Kč, čímž by došlo k ukončení sporu.
Město připravuje veřejné zakázky na investiční akce, jejichž zadání proběhne v roce 2020 a požadavky na další financování budou zařazeny do návrhu rozpočtu na rok 2021 případně roky následující. V případě, že v rozpočtu není v době vypsání veřejné zakázky finanční krytí celé akce zajištěno, neboť plnění má být zajišťováno až v následujících letech, je nezbytné schválení záměru realizace dané akce v zastupitelstvu města. Rada města doporučuje zastupitelstvu města ke schválení záměry vypsání veřejných zakázek následujících investičních akcí:
– stavebně technické úpravy otáčivého hlediště v Českém Krumlově;
– stavební úpravy a přístavba, Autis Centrum – týdenní stacionář, Plzeňská 2219;
– rekonstrukce Domu umění;
– rekonstrukce a přístavba areálu městské policie v Haškově ulici.
A takto jsme to v zastupitelstvu schválili.
Rada kraje ve čtvrtek 4. 6. schválila usnesení, kterým zastupitelstvu kraje doporučuje koupit 10 kusů akcií společnosti Jihočeské letiště České Budějovice, a.s., o jmenovité hodnotě 100 000 Kč, celkem 1 000 000 Kč, vlastněné statutárním městem České Budějovice za polovinu účetní hodnoty společnosti dle účetní závěrky učiněné ke dni 31. 12. 2019, tj. za cenu 6 496 500 Kč. Zastupitelstvo kraje bude odkoupení akcíi projednávat ve čtvrtek 25. 6. 2020. Proto bylo téma prodej akcií letiště zařazeno na pořad jednání zastupitelstva města. Jak vyplývá z analýzy i znaleckého posudku (zadané krajem), původní závěry o soběstačnosti letiště v krátkém časovém horizontu se ukázaly jako liché. To však neznamená, že by projekt letiště byl utopií nebo nerealizovatelným záměrem. V areálu letiště je značný rozvojový potenciál. Ze všech analýz vyplynulo, že pro případného strategického investora nebo partnera je celistvost území zcela zásadním hlediskem a benefitem, ne-li hlavním hlediskem pro zájem o projekt letiště. V současné době nelze přesně predikovat, jak bude vypadat letecký provoz po skončení omezení vyplývající z koronavirové infekce, stejně tak, jak úspěšné bude hledání investora nebo strategického partnera. Strategickým však bezpochyby je i majetek, který Jihočeský kraj v rámci letiště vlastní a který skýtá mnohé přísliby do budoucna ať již s letištěm či bez něj. Ačkoli lze v následujícím období předpokládat ztrátovost provozu letiště, území, které tvoří související pozemky a stavby, přiléhající k areálu letiště představují zásadní zdroj výnosů pro rozvoj dané lokality. Přiléhající pozemky jsou ideálním prostorem pro budoucí development logistické zóny, která má strategickou lokalitu jak pro leteckou, tak pro silniční a železniční dopravu. Revitalizace areálu letiště bude přínosná z hlediska udržitelného rozvoje, z finančního hlediska lze zmínit vytvoření nových pracovních míst, zvýšení konkurenceschopnosti města i celého regionu.
Zastupitelstvo úplatný převod akcií nakonec schválilo. Pro bylo 27 zastupitelů, tou dobou již drtivá většina přítomných. Po schválení informativních bodů o hospodaření města za minulý rok jsme se kolem půl osmé večer rozešli.
Další jednání zastupitelstva je naplánované až na začátek září.