Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl stížnost firem Astaldi enterprise S.p.A. a IC Ictas. ŘSD tak může zahájit stavbu 7,2 kilometrového úseku Úsilné – Hodějovice včetně 999,5 km, 15 mostů a 5 284 metrů protihlukových stěn. V těchto dnech již započaly první úpravy terénu. Stavba jižní části obchvatu Budějovic v úseku Hodějovice – Třebonín začne oficiálně 29. března. Plánovaný termín zprovoznění celého úseku je srpen 2022.
Jak jsou na tom další úseky D3 a na ní navazující stavby?
• D3 stavba 0309/I Bošilec – Ševětín a 0309/II Ševětín – Borek
Zhruba osmikilometrová část dálnice mezi Bošilcem a Ševětínem bude plně průjezdná letos nejpozději v červenci, staví se rovněž úsek Ševětín – Borek. V prosinci minulého roku ŘSD zprovoznilo jeden směr (povolená rychlost 80 km/h), celý úsek by měl být zprovozněn na jaře 2020.
• Severní spojka – silnice I/20 – investice ŘSD ČR. V současné době je vydané nepravomocné územní rozhodnutí. Dle informací bylo podáno odvolání do ÚR. ŘSD upozorňuje na složité majetkoprávní vypořádání dotčených nemovitostí. Předpokládaná doba realizace je 36 měsíců. Stavba musí být dokončena společně s dálničním obchvatem města tj. do 08/2022.
• Přeložka II/156 a II/157 – 4. etapa, stavební část 4 II b – investice Jihočeského kraje. Projekt obsahuje další etapu tzv. Zanádražní komunikace“, která se napojuje v okružní křižovatce v Novohradské ulici nad nákupním centrem Penny v Nových Hodějovicích. Spolu s dalším plánovaným projektem s názvem „Přeložka silnic II/156 a II/157 – 5. etapa, bude tato komunikace sloužit jako přivaděč k dálnici D 3 v místě mimoúrovňové křižovatky (MUK) Pohůrka. Celkově se jedná o úsek s celkovou délkou 395 metrů. Stavba bude realizována ve sdružení zadavatelů a to Jihočeského kraje a statutárního města České Budějovice (cyklostezka). Stavební realizace je naplánována na rok 2020, aby mohla probíhat současně i s plánovanou 5. etapou. Na stavbu jsou vydána 3 stavební povolení, do dvou z těchto povolení se odvolal Státní pozemkový úřad. Předpoklad dokončení 09/2021.
• Zanádražní komunikace 5. etapa – investice Jihočeského kraje. Jedná se o přeložku silnic II/156 a II/157 v katastrálním území Českých Budějovic a obce Srubec, která propojuje 4. etapu Zanádražní komunikace a dálnici D3 v mimoúrovňové křižovatce (MUK) Pohůrka. Součástí bude i společný pás pro provoz cyklistů a chodců vedoucí podél budoucí komunikace a dále podél dálnice D3 k ulici Ledenická. Délka přeložky je 329 m. Předpoklad vydání stavebního povolení je do 12/2019 (zpracovatel PD pro stavební řízení a prováděcí projekt je firma AKIPROJEKT spol. s.r.o. – Ing. Jáchym). Stavební realizace je 18 měsíců (spolu se 4. etapou, stavební částí 4 II b), předpoklad dokončení 09/2021.
• Jižní tangenta, 1. etapa – investice Jihočeského kraje. Tento projekt představuje novostavbu silnice II/143, která je liniovou stavbou dopravní infrastruktury včetně všech souvisejících konstrukcí, protihlukových opatřeni, doprovodné zeleně a tras inženýrských sítí. Stavba obsahuje novostavby, rozšiřování a přeložky silnic, místních komunikací a inženýrských sítí. V rámci stavby budou realizovány i 2 železniční mosty přes kruhový objezd a 1 železniční most přes komunikaci II/143. Hlavní trasa komunikace je v celé délce novostavbou, která bude propojovat stávající silnici I/3 (výhledově silnici II. třídy) a budoucí dálnici D3. Místem napojení na stavbu dálnice je úsek „D3 0310/II Hodějovice – Třebonín“ v mimoúrovňové křižovatce (MUK) Roudné. Komunikace vede v extravilánu a nezastavěným územím. K největšímu přiblíženi ke stávající zástavbě dochází v prostoru mezi Českými Budějovicemi a Včelnou. Celková délka stavby je 2,706 km.
Žádosti o vydání stavebních povolení byly podány v 12/2018, předpoklad získání pravomocných stavebních povolení je do 12/2019. Dořešení majetkoprávních vztahů do 12/2020 (v 02/2019 do 04/2019 rozeslání smluv – cca 150 smluv), v 08/2019 bude známo kdo uzavře/neuzavře smlouvu, následovat bude návrh na vyvlastnění. VŘ na zhotovitele stavby se předpokládá v 2. polovině 2020, doba realizace 24 měsíců, předpoklad ukončení 08/2022.
• Zanádražní komunikace 6. etapa + obchvat Srubce – přeložka silnice II/157 – jedná se o propojení napojující obchvat Srubce na D3 v místě mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Pohůrka. V současné době zpracovává Sdružení AFSAG – Srubec (AF CITYPLAN s.r.o. Praha a Sagata spol. s.r.o. Praha) projektovou dokumentaci pro územní řízení. DÚR bude zpracována jako jeden celek. Dokumentace pro stavební povolení bude zpracována pro každou stavbu samostatně.
Po vzájemné dohodě JčK se Statutárním městem České Budějovice doporučuje OVZI realizovat „6. etapu Zanádražní komunikace“ samostatně (je předpoklad, že bude jednodušší majetkoprávní vypořádání a vyřízení stavebního povolení). Odevzdání dokumentace pro územní rozhodnutí se předpokládá v 03/2019, předpoklad vydání územního rozhodnutí v 03/2020. Vydání stavebního povolení na 6. etapu Zanádražní komunikace cca v 01/2021. Doba realizace 18 měsíců. Dokončení Zanádražní komunikace 6. etapy je plánováno do 08/2022.
Jihočeský kraj v lednu 2019 požádal obec Srubec o změnu územního plánu obce v souvislosti s upřesněním a rozšířením některých částí koridoru vymezeného pro přeložku silnice II/157. Vzhledem k tomu, že část občanů obce Srubec stále nesouhlasí s realizací obchvatu v dané trase, předpokládá se z jejich strany odvolání do všech souvisejících správních řízení.
• Zanádražní komunikace III. etapa (tunel pod nádražím) – v současné době se zpracovává projektová dokumentace pro územní rozhodnutí, kterou zadalo Statutární město Č. Budějovice. Předpokládané dodání DÚR je 12/2019.Dokumentaci pro stavební povolení včetně příslušných povolení zajistí Jihočeský kraj (jedná se o komunikaci ve vlastnictví JčK).
Zpracování projektu pro stavební povolení včetně získání pravomocného stavebního povolení se předpokládá v 12/2020. Doba realizace je cca 18 měsíců. Dokončení Zanádražní komunikace III. etapy do 08/2022. Financování budou JčK a Statutární město České Budějovice požadovat z prostředků SFDI.