O čem se mluvilo, o čem se psalo? Zprávy z médií z uplynulého týdne pro vás jako vždy vybírá předseda našeho hnutí a náměstek primátora Ivo Moravec.
Obchvat Českých Budějovic, který bude součástí dálnice D3, zprovozní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v roce 2023. Původní plán byl léto 2022. Příčinou jsou problémy s materiály u přeložek sítí i hydrogeologické podmínky. Kvůli dopadům koronaviru chybí na úseku Hodějovice – Třebonín, který staví hlavně slovenská firma Doprastav, kolem 40 pracovníků. ŘSD požádalo ministerstvo dopravy, aby silničářům povolilo výjimku, díky níž by zahraniční dělníci mohli přijet do ČR, aniž by museli do karantény. Uvedl to řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. „V harmonogramu jsme vždycky měli dokončení stavby (obchvatu) rok 2023, ale doufali jsme a měli jsme stavby nastavené tak, že budeme zprovozňovat 2022. Z technických důvodů, ne z koronavirových, jako jsou problém s materiálem u přeložky sítí, hydrogeologické podmínky a další, už teď otevřeně přiznáváme, že zprovoznění v roce 2022 neklapne,“ řekl Jan Rýdl. Na stavbě obchvatu Českých Budějovic jsou hotové práce za 1,24 miliardy Kč. Největším problémem je teď rozmanité geologické podloží. Obchvat začali silničáři stavět na jaře 2019. Bude mít dvě části: úsek Hodějovice – Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard Kč, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné – Staré Hodějovice za 5,28 miliardy. Problémy kvůli omezením daným koronavirem jsou v úseku Hodějovice – Třebonín, kde staví slovenský Doprastav. „Chybí tam kolem čtyř desítek lidí, nejen dělníci, ale i techničtí pracovníci. Není to pro stavbu úplně likvidační, ale není to optimum. Požádali jsme ministerstvo dopravy o pomoc se zařízením výjimky, která by firmě umožňovala importovat pracovníky ze zahraničí, aniž by museli do karantény. To by nám pomohlo,“ řekl Jan Rýdl.
Letiště stále bez strategického partnera
Snaha hledat v současnosti pro regionální letiště investory z řad soukromých společností se jeví jako marná. Přesvědčilo se o tom českobudějovické letiště. Naděje na vstup soukromého hráče do projektu ještě v letošním roce je pryč. Zatímco ještě na konci loňského roku jednal kraj se soukromými investory o jejich možném majetkovém vstupu do letiště s přilehlými pozemky, dnes jsou naděje na rychlé dokončení obchodu v letošním roce malé. Aktuální situace, kdy se osobní letecká doprava prakticky zastavila a bude se obnovovat s celou řadou obtíží, jen zvýrazní křehkost ekonomiky regionálních letišť včetně toho v Českých Budějovicích,“ říká odborník na letecký průmysl a partner EY Petr Kováč. Plány na dohodu s investorem ale kraj nevzdává, byť to zřejmě potrvá ještě několik let. Na záměru hledat investora se kraj usnesl už v roce 2012 v době příprav na stavbu letiště, které ve zkušebním provozu funguje od loňského června a do plného provozu by se mělo přesunout na konci letošního roku. Loni evidovalo přes čtyři tisíce vzletů a přistání, z toho 370 mezinárodních. Největší zájem projevila společnost Accolade, jež je nájemcem největšího regionálního letiště v Brně-Tuřanech. O budějovické letiště se po jistou dobu zajímala i CPI Property Group nebo PGE.
Začala oprava mostu přes Dobrovodskou stoku
Most přes Dobrovodský potok v Nádražní ulici už byl v havarijním stavu. Jeho oprava se plánovala několik let. Stavební práce a s nimi spojená úplná uzavírka silnice na hlavním tahu mezi Prahou a rakouským Lincem začaly dnes ráno. I přesto, že je objízdná trasa značená, řidiči se pokoušeli stavbou projet. Na mostě už ale od rána pracovali dělníci a řidiči se tak museli u zákazové značky otáčet. Musejí využít objízdnou trasu, která vede přes ulice gen. Píky, Okružní a Pražskou, tedy nějakých 4,5 kilometru navíc. Díky poklesu dopravy ve městě v důsledku nouzového stavu ale tato uzavírka zatím žádné větší komplikace nepřinesla. Oprava potrvá půl roku, tedy i přes letní prázdniny, kdy je tato silnice extrémně vytížená. Tisíce řidičů ji totiž využívají při cestě na dovolenou. Stavební práce by měly být dokončeny 25. srpna a Jihočeský kraj vyjdou na zhruba 23 000 000 Kč.
Parkovací zóny – II. etapa
V současné době probíhají práce na dokončení vodorovného dopravního značení v ulicích na Pražském předměstí, které nebylo na podzim loňského roku z důvodu nepříznivých klimatických podmínek celé vyhotoveno a práce byly přerušeny. Zhotovitel začal od 2. 4. 2020 s nástřikem bílého vodorovného dopravního značení na jednotlivých úsecích. Dopravní značení zákazu zastavení je do jednotlivých úseků umisťováno vždy s týdenním předstihem. Hlavní část prací a s tím spojené vyparkovávání ulic by mělo být hotové do konce příštího týdne, poté budou následovat dodělávací práce jednotlivých částí, které by případně vyžadovaly vyparkování pouze jednotlivých parkovacích míst (nástřik invalidního stání, vjezdu/výjezdu atp.). Veškeré práce by měly být hotovy do konce dubna, pokud se zásadně nezhorší počasí.
Sběrné dvory
Po Velikonocích bude obnoven provoz ve všech českobudějovických sběrných dvorech.
Otvírací doba sběrných dvorů Dolní, Švábův Hrádek a Plynárenská
Po – Pá 08:00 – 20:00
So 08:00 – 12:00
Ne 13:00 – 19:00
Jarní očista města
V pondělí 6. dubna začalo v Českých Budějovicích jarní čištění ulic. Vzhledem k nouzovému stavu se koná v omezeném režimu s menšími skupinkami pracovníků. Komunikace se budou uklízet pouze v pracovních dnech, kromě státem uznávaných svátků. Město je pro blokové čištění rozděleno na 57 oblastí. Jednotlivé oblasti jsou menší než bylo dříve zvykem a přímo na sebe nenavazují.
Letošní léto bez otáčka
Před otáčivým hledištěm v Českém Krumlově měli letos vystupovat sólisté z Ameriky, Španělska, Itálie i Slovenska. Vstupenky na řadu inscenací pod širým nebem v zahradě českokrumlovského zámku už jsou vyprodané. Jenže divadelníci museli pod tlakem komplikací ohledně koronavirové pandemie všechna letošní představení před točnou stáhnout. Definitivní stopku vydala úspěšné letní scéně budějovická rada města, když schválila návrh ředitele Jihočeského divadla Lukáše Průdka, kterým se ruší sezona 2020 na krumlovském otáčivém hledišti. Aby dosluhující železobetonová točna nestála zbytečně ladem, rozhodli budějovičtí radní, že se pustí do nutných oprav, které vyjdou na 24 milionů korun. Vše má být hotovo příští rok na jaře, aby nebyla ohrožena letní divadelní sezona v roce 2021. Ve více než šedesátileté historii scény se stalo jen párkrát, že se v Českém Krumlově v létě nehrálo. Na přelomu 80. a 90. let byla točna uzavřena kvůli rekonstrukci na čtyři sezony. Točna přináší Jihočeskému divadlu čtyři pětiny všech tržeb, které byly loni dohromady 55 milionů korun. V roce 2019 přijelo na otáčivé hlediště 58 863 diváků, tržby z prodeje vstupenek byly 43,3 milionu korun.
Inovace s účastí budějovických vědců
Biosenzor, který má odhalit koronavirus v tekutinách i na površích vyvíjejí vědci z Fyzikálního ústavu Akademie věd. Hotový by mohl být do několika měsíců. Podle akademiků by odhalil virus dříve, než se u lidí začnou tvořit protilátky. Podle vedoucí týmu Hany Lísalové má být biosenzor vysoce citlivý, přenosný a má odhalit virus nejen v tělních tekutinách, ale i ve stěrech či v obyčejné vodě. Již dříve vědci pracovali na vývoji biodetekčního systému pro rychlé odhalení patogenů v potravinách. A právě tyto poznatky by chtěli využít. „Během dvaceti minut jsme například přímo detekovali bakterie Escherichia coli O157:H7 nebo Salmonella typhi v homogenizovaném hamburgeru,“ podotkl Alexandr Dejneka, který na vývoji biosenzoru spolupracuje. Bakterie se podařilo prokázat už v řádu jednotek na mililitr vzorku. Podobnou citlivost zaznamenali i při detekci viru hepatitidy a v dalších vzorcích potravin. Budoucí testování systému je pak podle AV předběžně domluveno na Parazitologickém ústavu Biologického centra AV a Přírodovědecké fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Vědci předpokládají, že pokud půjde výzkum dobře i nadále, mohli by připravit funkční prototypy do několika měsíců. Na akademických pracovištích podle AV mohou vzniknout stovky biočipů, pro rozsáhlejší výrobu by pak bylo nutné navázat spolupráci s firmami.
S pozdravem
Ivo Moravec