Milí přátelé, posílám vám další týdenní zprávy z našeho města.
BUDĚJOVICKÉ NÁDRAŽÍ
Už koncem roku 2022 by měli cestující procházet zcela opraveným vlakovým nádražím v Českých Budějovicích. Rekonstrukci zahájila Správa železnic v roce 2019. Bude stát 689 milionů korun bez DPH. Ve výběrovém řízení sdružení firem Metrostav – EDIKT – AVERS. Aktuálně je zrekonstruovaná střecha a fasáda severní věže objektu. Památkově chráněný objekt z počátku minulého století si i po dokončení oprav zachová historizující ráz. Bezpečnost cestujících se zvýší podle Marka Illiaše z tiskového oddělení Správy železnic vytvořením nového hlavního vchodu do výpravní budovy přímo z Lannovy třídy. Důležitou změnou pro veřejnost bude také bezbariérový přístup. „Celá trasa z prostoru podchodů pod nástupišti přes budovu až na Lannovu třídu bude nově plně bezbariérová,“ říká Marek Illiaš. Stavební práce se mají zaměřit nejen na samotnou výpravní budovu, ale také na navazující přízemní křídla pod prvním nástupištěm na severní a jižní straně budovy. Zahrnou rekonstrukci obvodového pláště nádraží, oken a dveří, střechy, interiérů a technického zázemí. Nově by z centrální haly měly být do jiných prostor přesunuty prodejní stánky. Počítá se s revitalizací přilehlých venkovních prostranství, kde vzniknou nová parkovací stání pro imobilní občany. Na severní straně bude vytvořena klidová zóna. (Zdroj: 12.01.2021 Českobudějovický deník – win)
Plánovaná je cyklověž na jižní straně nádražní budovy. Nově se zvažuje, že původně nadzemní věž by mohla být umístěna pod zem do podchodu mezi OC Mercury a nádražím. To je ve stadiu úvah a rozhodnuto dosud není.
DOTACE NA CYKLOSTEZKU SUCHOMELSKÁ
Na více než kilometr dlouhou stezku, která vznikne v severní části Českých Budějovic, se už můžeme začít těšit. Po dokončení má nový úsek spojit okolí obchodního domu Terno (zahradnictví) s areálem firmy Robert Bosch. Přípravu projektu zdržovaly komplikace s pozemky. Nyní už je vyřešeno. Město se bude ucházet o dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury a letos se s výstavbou začne. Stezka bude smíšená a povede nezastavěným územím kolem Dobrovodského potoka, přes který v jedné části vznikne nová lávka. Vybraná firma trasu vybuduje nedaleko oblíbené rekreační oblasti u řeky Vltavy. Kromě výletů bude stezka sloužit i místním a těm, kteří dojíždí do závodu Robert Bosch za prací. Ten je se 3 700 pracovníky největším zaměstnavatelem v regionu. Rozpočet cyklostezky je 11,3 milionu korun včetně DPH. Stát by mohl pokrýtv až 85% uznatelných nákladů. (Zdroj: 13.01.2021 Mladá fronta Dnes – Jakub Bartoš)
OBNOVA VRBENSKÝCH RYBNÍKŮ
Realizace projektu „REGENERACE STANOVIŠŤ« PŘEDMĚTŮ OCHRANY V PŘÍRODNÍ REZERVACI VRBENSKÉ RYBNÍKY, DOMIN A BAŽINA“ je první etapou celkového záměru revitalizace rybniční soustavy v přírodní rezervaci Vrbenské rybníky. Nyní už se pracuje jen na rybníku Domin. Vše běží podle harmonogramu a do konce února bude hotovo.
Druhá etapa je ve fázi projektové přípravy a týká se části tzv. Vávrovských rybníků, kde bude realizován projekt s názvem „Regenerace stanovišť pro předměty ochrany a vybudování návštěvnické infrastruktury v EVL Vrbenské rybníky v lokalitě Vávrovské rybníky“. Zde se počítá s projektovou přípravou v roce 2021 a dokončení 2022 s tím, že realizace bude zahájena v roce 2022 z nového Operačního programu Životní prostředí.
Třetí etapa, by měla navazovat revitalizací dalších rybníků, jako je Černiš, Nový a Starý Vrbenský. Tato etapa je ve stadiu přípravy návrhu. Etapizace opatření má několik zásadních důvodů. První z nich je samozřejmě to, že se jedná o přírodní rezervaci, evropsky významnou lokalitu a součást Ptačí oblasti Českobudějovické rybníky. Z důvodu přísné ochrany je každý projekt připravován s ohledem na ochranu vyskytujících se předmětů ochrany, tedy ptáků, obojživelníků, bezobratlých, rostlin a hub a stanovišť (biotopů). Zásahy musí být plánovány a prováděny tak, aby nepoškodily předměty ochrany a zůstal zachován prostor pro jejich existenci v lokalitě za každých okolností. Rovněž je nezbytné monitorovat reakce předmětů ochrany na nové podmínky, např. jak ptáci obsazují upravené nebo nové ostrovy a podobně. V neposlední řadě je potřeba zohlednit možnosti hospodaření s vodou na rybniční soustavě (přepouštění mezi jednotlivými rybníky). Není možné vypustit všechny rybníky najednou. V povodí není dostatek vody. To byl například velký problém na jaře minulého roku, kdy po extrémně suché zimě bylo málo vody na napuštění rybníku Bažina. Dalším důvodem etapizace je velmi náročná projektová a organizační příprava. Je nutné najít místa na ukládání sedimentu, která jsou limitována řadou omezení. Je nutné se vypořádat s řadou organizačních a provozních problémů, a zvládnout přípravu investic a jejich financování. Rozsah investic je limitován objemem prostředků, které jsou k dispozici v konkrétním titulu operačního programu, ze kterého je projekt financován. Město České Budějovice a Jihočeský kraj při přípravě a realizaci výše uvedených i podobných projektů velmi efektivně a úzce spolupracují. Další projekty proběhnou, pokud zůstanou evropské zdroje financování tak, jak je doposud plánováno. Bez evropských prostředků by tyto realizace nebyly vůbec reálné. Vrbenské rybníky jsou ptačí ráj. Žádné jiné město v Česku se nemůže pochlubit kolpíky hnízdícími na jeho území. NE bylo již několikrát vysloveno záměru na vybudování nákupní zóny, která by měla vzniknou na poli hned v sousedství Vrbenských rybníků na jejich severozápadním okraji směrem k Dasnému.
VÝSTAVIŠTĚ – PAVILON Z
Z pavilonu Z v areálu výstaviště v Českých Budějovicích odstraňují dělníci plechové desky. Práce začaly v prosinci. Modernizace pavilonu Z je náročná hned z několika důvodů. „Budova má za sebou za posledních 50 let několik méně či více zdařilých oprav. Ne vždy je ale autoři správně zdokumentovali. Bylo nutné hledat po archivech původní plány, abychom měli představu, co budova po technické stránce obsahuje,“ sděluje ředitel Mojmír Severin. Nepomohla ani povodeň z roku 2002. Voda tehdy areál zatopila a poničila část historických dokumentů výstaviště. Novou podobu navrhl českobudějovický Atelier 8 000. „Důležité je, že to nemá být jednoúčelová hala. Cílem bylo, aby se dala používat k různým akcím. Měli jsme za úkol vytvořit zázemí pro Zemi živitelku, tematické výstavy, veletrhy, konference nebo třeba plesy a další kulturní akce. Pro České Budějovice a obyvatele města je důležité, že pavilon bude možné používat po celý rok při nejrůznějších událostech,“ vysvětluje architekt Martin Krupauer. Podle něj ateliér při práci respektoval původní tvar. I proto se na první pohled nezmění tři dominantní části, které stavbu tvoří. Dostanou ale nový vzhled. Jinak budou vypadat i vnitřní prostory. Za posledních 10 let je to pro výstaviště největší investice. Práce na pavilonu Z ale nejsou to jediné, co se v těchto týdnech v areálu odehrává. „Postupujeme strategií, kterou jsme představili před zhruba třemi lety. Tehdy jsme si vytipovali objekty, jež pro nás mají nějaký význam z pohledu veletržnictví či architektury. Ostatní stavby, které tohle nesplňovaly, začínáme postupně demolovat. To se týká například i restaurací Klas a Rybářská bašta. Teď se bourá také pavilon J,“ shrnuje ředitel. Severin dodává, že v těchto místech vznikne venkovní výstavní plocha. Nedaleko pavilonu Z se pak objeví další podobné prostory o rozloze více než tři tisíce metrů čtverečních, které také poslouží k výstavám. Investice do opravy pavilonu Z vyjde na více než 135 milionů korun. To všechno má být hotové do začátku letošního ročníku Země živitelky, který je naplánovaný od 26. do 31. srpna 2021. Loňský byl zrušen kvůli koronavirové pandemii. (Zdroj: 12.01.2021 budejovice.iDNES.cz – Jakub Bartoš)
PARTICIPATIVNÍ ROZPOČET 2021 / 2. ROČNÍK
Vyhlášení výzvy 01. 02. 2021
Podávání návrhů 01. 03. 2021 – 30. 04. 2021
Sběr podpory „líbí se mi“ 01. 06. 2021 – 15. 06. 2021
Finální hlasování 01. 10. 2021 – 31. 10. 2021
S pozdravem
Ivo Moravec