O tom, že automobilová doprava má neblahý vliv na čistotu ovzduší, podalo další svědectví nedávné měření imisí v centru Českých Budějovic. Zkušební laboratoř Zdravotního ústavu se sídlem Ústí nad Labem ho uskutečnila na náměstí Přemysla Otakara II. letos 22. září v rámci Evropského dne bez aut. Totožné měření čistoty ovzduší se odehrálo ve stejném místě měsíc poté za běžného provozu.
„Protokol o výsledku měření prostřednictvím mobilní měřící jednotky, který má již vedení města k dispozici, dokladuje konkrétními čísly, o kolik se při běžném provozu navyšují průměrné hodnoty některých nežádoucích zplodin v ovzduší. A to tentokrát dokonce v době, kdy ještě platilo omezení, jež mělo řidiče odradit od toho, aby si zkracovali cestu historickým centrem Českých Budějovic. Smyslem měření však nebylo získat jen pádný argument, že automobilový provoz na náměstí nepatří. Pravidelný monitoring čistoty ovzduší je součástí úkolů v oblasti péče o životní prostředí, které stanovil předchozí Strategický plán rozvoje města. Už na počátku roku jsme se v radě města s dodavatelem dohodli, že měření se tak jako v minulých letech uskuteční nejen na centrálním náměstí. Pro další měření v průběhu roku byly vybrané dopravou exponované křižovatky ulic Pekárenská – Nádražní, Rudolfovská – Otakarova i stanoviště v Pekárenské ulici před IGY a na Husově ulici před Střední zdravotní školou. Výsledky měření by měly posloužit například komisi rady města pro životní prostředí, která by na jejich základě mohla navrhnout doporučení pro možná opatření v rámci zkvalitnění životního prostředí, a to i v rámci organizace dopravy. Stávají se však i alarmující výzvou pro veřejnost, aby užívala alternativních způsobu přepravy, ať už se jedná o MHD, cyklistickou a pochopitelně i pěší dopravu. Hodlám proto na nadcházejícím jednání zastupitelstva požádat, aby radnice zveřejnila aktuální protokol o měření a aby tak tyto informace byly přístupné všem obyvatelům našeho města,“ řekl českobudějovický zastupitel Ivo Moravec (HOPB).
Z letošního protokolu o stavu imisí na náměstí Přemysla Otakara II. vyplývá, že v době měření byly například hodnoty oxidu uhelnatého v běžném provozu téměř trojnásobně vyšší než při jeho omezení. Trojnásobné hodnoty byly i v případě oxidu dusíku. Prachu a oxidu dusičitého vyprodukoval provoz aut dvojnásobně. Zato během Evropského dne bez aut bylo na českobudějovickém náměstí třikrát více ozónu než ve stejném čase o měsíc později.