Českobudějovický primátor Juraj Thoma odmítá změny v šířkovém uspořádání D3 v úseku kolem Českých Budějovic i zpochybňování umístění křižovatek dálnice a silnic II. třídy, zejména mimoúrovňové křižovatky Pohůrka. Za vyloučené považuje i zpochybnění platného územního rozhodnutí a v něm obsaženého technického řešení dálnice. S tímto stanoviskem seznámil na nedávné pracovní schůzce i ministra dopravy Zbyňka Stanjuru, který mu vyjádřil plnou podporu.
Úsek dálnice Úsilné – Hodějovice je pro České Budějovice klíčový, neboť vyvede z města tranzitní dopravu, která jej v současnosti silně zahušťuje. Přestože pro trasu dálničního obchvatu nabylo územní rozhodnutí právní moci už v roce 2011, výstavbu celého úseku nyní komplikují některé sporné body. Podle současných norem se totiž jeví jako problematické umístění tunelu Pohůrka a několik mimoúrovňových křižovatek.
„Trváme na tom, aby Ředitelství silnic a dálnic spolu s Pragoprojektem nalezly co nejrychleji takové řešení, které zamezí prodlevám v přípravě stavby, neboť ve hře jsou evropské peníze, z nichž má být tento úsek financován,“ zdůraznil českobudějovický primátor. Ministra Stanjuru upozornil také na fakt, že i realizace připravených a finančně zajištěných úseků D3 se nepřijatelně oddaluje. Příkladem toho je odložení výstavby úseku Borek – Úsilné, která měla původně začít v říjnu loňského roku.
„Pana ministra jsem zároveň ujistil, že město je plně připraveno na maximální součinnost v přípravě dálnice a rozhodně se nebude bránit ani pomoci při majetkovém vypořádání pozemků pro stavbu, které přes Ředitelství silnic a dálnic postupuje velice pomalu. Zkušenost s takovouto spoluprací už máme, když město pomohlo v minulosti vypořádat pozemky pod tzv. propojením okruhů mezi lišovským přivaděčem a Nádražní ulicí,“ uvedl Juraj Thoma a dodal: „Kromě toho jsem důrazně poukázal i na katastrofální situaci na silnici I/3 u Litvínovic, kde úplně selhává kruhová křižovatka. Už v loňském roce jsme navrhli Ředitelství silnic a dálnic, že město objedná a zaplatíprojektovou dokumentaci na rozšíření kruhové křižovatky i silnice, avšak ŘSD na naši nabídku dosud nereagovalo.“