Veřejná doprava jako priorita v rámci mozaiky rozvoje města se stala jedním z hlavních bodů volebního programu hnutí Občané pro Budějovice. Jeho naplněním je současné zřizování Koridoru MHD v úseku od českobudějovických sídlišť až k nádraží. Preference na křižovatkách zajistí autobusům a trolejbusům zrychlení dopravy. Pro osobní automobily však přinese ve vnitřním městě poměrně zásadní změny.
„Nutnost řešit preferenci MHD je zakotvena již ve strategickém plánu města, schváleném v roce 2008. Konkrétní opatření, ke kterým nyní přistupujeme, vyplývají z Integrovaného plánu organizace dopravy, který získal většinovou podporu od zastupitelů města v roce 2010. Jedná se tedy o dlouhodobou koncepci, jejíž smyslem je řešit neúnosnou dopravní zátěž zejména v centru města tím, že občanům nabídneme pohodlnou a rychlejší alternativu k osobním automobilům,“ vysvětlila náměstkyně českobudějovického primátora Ivana Popelová.
Po zavedení preferenčních pruhů pro MHD v Rudolfovské ulici, kolem Senovážného náměstí a v Lidické ulici se teď připravuje další etapa Koridoru MHD na Husově třídě. „Jedná se o úpravu vozovky, kde se bude řešit preferenční pruh, úpravy přechodů, a zejména křižovatka na Mariánském náměstí. Principem je omezení stávajícího tranzitu a zrychlení vozidel MHD i osobní automobilové dopravy, která nevyužívá komunikaci jen k průjezdu městem. Náklady na tuto akci jsou devět miliónů korun,“ přiblížila Ivana Popelová. Druhá část změn se týká Výstaviště, kde se počítá s opravou zastávek a v příštím roce i s preferenčním pruhem ke křižovatce na Dlouhé louce.
Vyhrazený jízdní pruh pro MHD, který jako první přijde na řadu, povede od zastávky U Zelené ratolesti po zastávku Na Sadech. Automobilům zakáže jet z ulice Na Sadech do Husovy ulice a v protisměru také odbočovat doleva do Rudolfovské třídy. Zatímco nyní projede ulicí na Sadech denně 24 500 aut, při omezení tranzitního průjezdu by jich podle propočtů specialistů mělo být zhruba o třetinu méně.
Vzhledem k tomu, že MHD tudy denně vozí 35 500 pasažérů, ještě podstatnějším efektem tohoto opatření se stane dodržování časového harmonogramu. Například jízda linky číslo 3 z Máje na nádraží by měla trvat skutečně 19 minut a ne až 30, jak se někdy ve špičce děje.„Bude to výhoda pro ty, kteří jezdí MHD. Centrum města není z pohledu dopravního zatížení nafukovací, a tak jediným možným řešením je zvýšit atraktivitu MHD,“ dodala Ivana Popelová.
Podrobné informace o Koridoru MHD najdete na stránkách www.koridormhd.cz, kde s budou průběžně objevovat další aktuality, jak se bude projekt blížit své realizaci.