Když Juraj Thoma, předseda hnutí Občané pro Budějovice, hovoří o uplynulých čtyřech letech v postu českobudějovického primátora, nelze jej podezírat, že hraje o hlasy voličů. Už jen proto, že voličské karty jsou rozdány a ty další se hned tak rozdávat nebudou.
Volební program HOPB na roky 2014 až 2018 konkrétně analyzoval pro jednotlivé oblasti to, co se v uplynulém volebním období podařilo. Co vy osobně považujete za nejpodstatnější pro život občanů v našem městě?
Mám-li vybrat to, co se občanů bezprostředně dotýká, pak je to například zásadní rozšíření kapacity městských mateřských škol, kde každý rok přinesl v průměru sto nových míst. K přehlédnutí určitě nejsou ani výsledky údržby místních komunikací, neboť se nám podařilo obnovit desítky kilometrů chodníků a ulic. Zavedení preferenčního pruhu pro MHD na Lidické třídě a Senovážném náměstí i nové řešení křižovatky s ulicí Mánesovou prokázalo, že autobusy a trolejbusy mohou být pro občany rychlou a pohodlnou alternativou pro automobilovou dopravu. Podařilo se nám úspěšně dokončit i složitá jednání v zájmu stavby nového parkovacího domu v ulici F. A. Gerstnera, kde už brzy soukromý investor poskytne 316 parkovacích míst, z nichž 150 bude sloužit veřejnosti. Za zcela mimořádný úspěch považuji výstavbu zanádražní komunikace, která je před dokončením. Začala se připravovat před dvanácti lety, kdy jsem v pozici náměstka primátora byl u přípravy projektové dokumentace. Pro tuto investici Jihočeského kraje město postupně zajistilo nejenom kompletní projektovou dokumentaci, ale i nezbytné výkupy pozemků a na realizaci stavby se spolupodílelo financováním chodníků, veřejného osvětlení i cylostezky. Ve výčtu by rovněž neměla chybět péče o veřejný prostor, jakým se stal nový park ve Čtyřech Dvorech či regenerace Háječku, a také podpora akcí, které si vydobyly celorepublikovou prestiž. Příkladem může být Budějovický Majáles, Krajinské korzo a Budějovický půlmaraton. Osobně však vnímám za nesmírně důležité to, že jsme prosadili absolutní transparentnost při nakládání s veřejnými prostředky, reformovali systém veřejných zakázek a získali pro České Budějovice pověst města poctivého a otevřeného, což potvrdila i ocenění od nezávislých pozorovatelů.
HOPB ve svém volebním programu mimo jiné konstatuje, že správa města vyžaduje schopnost dohody a že je nutné hledat kompromis a vyváženost. Jak se HOPB dařilo tuto zásadu uplatňovat při prosazování svých záměrů v rámci koalice?
Skutečnost, že se nám podařilo splnit takřka vše, co hnutí Občané pro Budějovice před volbami v roce 2010 občanům slíbilo, svědčí o tom, že pro nutnost dohody v rámci koalice jsme u klíčových záležitostí měli dostatek pádných argumentů. Přesto jsme někdy u našich koaličních partnerů narazili na populismus a strach přijmout zodpovědnost za rozhodnutí. Například to byl odpor zástupců ČSSD a dokonce i TOP 09 v radě města vůči zavedení preferenčního koridoru MHD na Husově třídě až po Mariánské náměstí, a tak se jeho realizace chystá teprve až nyní. ČSSD se stavěla i proti přípravě rekonstrukce kulturního domu Slávie s odůvodněním, že na ni stejně nebudou peníze. Přitom titíž lidé neváhali navrhovat přestavbu objektu v bývalých Žižkových kasárnách pro magistrát města za odhadem 300 milionů korun, ačkoliv jej magistrát nutně nepotřebuje.
Oblast dopravy, která v uplynulých letech byla v kompetenci HOPB, se zejména v předvolebním klání stala terčem kritiky. Je podle vás vůbec možné najít v daných podmínkách města takové řešení dopravního systému, aby vyhovovalo všem?
Ve volebním programu hnutí Občané pro Budějovice na roky 2014 až 2018 je v kapitole Doprava konkrétní výčet toho, co se v uplynulé období podařilo, a není toho málo. Možná jsme poněkud podcenili nutnost seznamovat daleko častěji širokou veřejnost s tím, jakým směrem a s jakým cílem se naše snažení ubírá. Řešit systém dopravy v daných podmínkách města je totiž nutné jako provázaný celek, kdy nelze upřednostňovat jednu její součást na úkor jiné. Zcela jiné nároky mají veřejná doprava, individuální motoristé, pěší nebo cyklisté, přičemž různou měrou je lze prosazovat v historickém centru města, ve velkých obytných oblastech, v průmyslových zónách, na předměstích nebo v rekreačním zázemí města. Na základě Strategického plánu města České Budějovice, schváleného v roce 2008, byl odborníky zpracován Integrovaný plán organizace dopravy, kde většina navržených opatření má dlouhodobý charakter. Jen samotná příprava dopravních staveb při dodržení všech zákonných postupů je záležitost na roky přesahující často jedno volební období. Vzpomeňme již zmíněnou zanádražní komunikaci, kdy od přípravy projektu do předání díla uplyne dvanáct roků. Proto je nezbytná kontinuita a ne, aby každá nová reprezentace města zahajovala dílčí dopravní projekty bez souvislostí jen proto, že se chce zavděčit určité skupině voličů. Ve výčtu toho, co se nám v oblasti dopravy podařilo, je tedy řada připravených projektů, například na nové silnice Horákové – Strakonická, Hraniční- Hlinská a severní spojku, dále na rekonstrukce a řešení významných křižovatek i nové parkovací zóny.
Mnoho politiků užívá zřejmě pravdivý citát, že politika je umění možného. Co by však podle vašich zkušeností v politice být možné nemělo?
Především klientelizmus a malá domů. Tedy to, kdy v popředí není zájem města, ale momentální a krátkodobý osobní či partajní zájem. Vlastně to, proti čemu se hnutí Občané pro Budějovice vymezilo už v době svého vzniku. To se sice určitým kruhům značně nezamlouvá, museli jsme a zřejmě ještě budeme muset odolávat různému napadání a pomluvám, ale i nadále si stojíme za svým, když říkáme, že smyslem naší politické činnosti je město České Budějovice, nikoli naše osobní kariéra a už vůbec ne finanční prospěch.