Záměr vystavět v Českých Budějovicích parkovací dům pro kola je tématem i pro nově vzniklou pracovní cykloskupinu. Vznikla díky aktivitě loni založeného občanského sdružení CykloBudějovice a spolu se zástupci Policie ČR a Jihočeské univerzity v ní působí i náměstkyně českobudějovického primátora Ivana Popelová, radní Ivo Moravec nebo Michal Šram z odboru hlavního architekta magistrátu.
Osmičlenná pracovní cykloskupina si předsevzala aktivně zapojit České Budějovice do celorepublikového projektu Do práce na kole, aktualizovat informace o cyklistice na webových stránkách města a podílet se na přípravě zadání nového cyklogenerelu.
V popředí jejího zájmu jsou i bezpečná parkovací místa pro bicykly. Takovou možnost nabízí projekt Biketower – automatický parkovací dům pro kola, s kterým se již seznámila rada města. Jeho prototyp funguje v Hradci Králové téměř rok a za tu dobu poskytl bezpečnou úschovu více než deseti tisícům kol. Jedná se o věžovitou stavbu z ocelové konstrukce o půdorysu 8 x 8 metrů a s kapacitou pro 116 jízdních kol. Automatický úložný systém tu umožňuje ponechat na kole zavazadlo, přilbu i další příslušenství. Systém je napojen na pult centrální ochrany, což zcela eliminuje odcizení svěřeného majetku.
„Stavba prototypu stála přes 8,5 milionů, pro Budějovice se ale uvažuje o nákladech okolo 6 milionů, neboť i další města mají o stavbu věže zájem, což její cenu snižuje. Navíc objekt věže může být i dobrým nosičem reklamy, čímž se nabízí možnost jeho spolufinancování prostřednictvím některé z firem působících v našem městě,“ řekla náměstkyně primátora Ivana Popelová.
Výběrem vhodné lokality, který je jednou z podmínek pro konečné rozhodnutí, zda v Budějovicích vyroste parkovací dům pro kola, pověřili radní útvar hlavního architekta města.
„Jedno z prvních vytipovaných míst je u budovy Českých drah, kde stávala historická lokomotiva,“ prozradila Ivana Popelová s tím, že zástupci Českých drah předběžně nápad vítají.
Právě místo u vlakového a nedalekého autobusového nádraží se jeví jako vhodné pro přestup z kola na veřejnou dopravu i pro návaznost přes Lannovu třídu, Sady a odtud na další stezky.
„Chtěli bychom, aby služby parkovacího domu zvýšily poptávku po cyklistické dopravě a aby tak ti, kteří mají na výběr, upřednostnili ke své přepravě kolo před autem,“ dodala Ivana Popelová.