„Plzeňská Škoda hledá techniky v Německu, v Česku už nejsou“, píše se v Hospodářských novinách. Ano, technicky vzdělaných a šikovných lidí je u nás nedostatek. A nutno poznamenat, že hned tak nebudou. Matematika nebo fyzika zajímají stále méně a méně žáků. Nedostatek technicky vzdělaných lidí by bezesporu mohl ohrozit konkurenceschopnost české ekonomiky. Noviny a televize nevěnují technickým oborům takovou pozornost, jakou by si zasloužily. Úspěch sklízejí spíše bankovní úředníci, programátoři a lidé z reklamy. Ti mají obdiv, zatímco pro studium technických a přírodovědných oborů mladí lidé dostatečně motivováni nejsou.
Co s tím kromě naříkání můžeme dělat? Osvícené řešení našli v Brně: vzbudit zájem o techniku už u předškoláků. Jelikož je v lidské populaci omezené procento lidí s technickými vlohami, má projekt technických školek vzbudit zájem o tuto oblast už u malých dětí. Pak budou lépe přijímat základní poznatky vědy a techniky, včetně uvědomění si jejich dopadu na každodenní život. Hravou formou se u nich podpoří a rozvine technické myšlení, tvořivost, manuální zručnost i verbální schopnosti. Děti si dokonce samy vyrobí „funkční hračku“.
Projekt „Technické školky“ je založený na spolupráci VUT Brno a mateřských školek a účastní se ho další partneři z průmyslového sektoru. Projekt byl nedávno zahájen z iniciativy členů brněnského klubu České manažerské asociace, pracovníků společností Prefa Kompozity a EGPI Uherský Brod a v neposlední řadě vedení mateřské školky a školy Pramínek v Brně Bystrci.
I v Českých Budějovicích máme městské školky, úspěšné technicky zaměřené firmy a významnou Jihočeskou univerzitu. Jen je spojit.
„Nejvíce se vyplácí investice do dětí předškolního věku.“
(James J. Heckman, nositel Nobelovy ceny za ekonomii 2000)