Na posledním jednání českobudějovického zastupitelstva 14. prosince 2015 se v rámci projednávání návrhu městského rozpočtu pro rok 2016 krátce diskutovalo také o osudu Galerie současného umění a architektury v tzv. Domě umění na hlavním náměstí. V galerii v té době probíhala výstava jednoho z nejslavnějších světových fotografů současnosti Wolfganga Tillmanse. Na letní sezónu letošního roku je naplánována přehlídka obrazů Seana Scullyho, rovněž jedné ze světových uměleckých hvězd. Vybraná dvě slavná jména jsou pouze příklady toho, že kurátor Michal Škoda je již několik let schopen přilákat do městské galerie autory, kteří jsou zváni do velkých světových galerií, ale v České republice vystavují často poprvé právě v Budějovicích.
Na výstavy a jejich otevření jezdí mnohdy stovky návštěvníků z celé republiky a zahraniční turisté výběr vystavujících obdivně komentují. Budějovice si tak postupně budují nejen na mapě ČR, ale také v zahraničí jméno místa, kde vystavuje evropská i světová umělecká smetánka. A to je pro město, kde se holduje pivu a hokeji možná právě ten problém.
Na zmíněném prosincovém zastupitelstvu totiž z úst náměstka primátora pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch, zahraniční a regionální spolupráci Jaromíra Talíře (KDU-ČSL) zaznělo, že „není jasné, jak využijeme prostory Domu umění v souvislosti s novými prostorami v Galerii Mariánská, která nabízí další možnosti výstavních prostor ve městě“. Na dotaz zastupitele Iva Moravce (HOPB), zda vedení radnice plánuje Dům umění prodat, náměstek Talíř odpověděl, že nikoliv.
Výrok pana náměstka vzbuzuje hned celý okruh různorodých otázek: Proč by se měla městská galerie z prestižních prostor na náměstí stěhovat mimo historické centrum? Proč by město mělo naplňovat výstavní program soukromé instituce? Kdo bude tento program zajišťovat? Co se stane, až v bývalých Mariánských kasárnách uplyne lhůta udržitelnosti, vyplývající z poskytnutí finančních prostředků EU?
Je docela dobře známo, že Galerie Mariánská má problém naplnit výstavní program, a tak zjevně oslovuje téměř kohokoliv, aby alespoň na onu nejnutnější dobu udržitelnosti formálně vykázala odpovídající činnost. Zástupci vedení města by však neměli být tak naivní a pomyslně skákat takové nabídce na lep. Brzy by se totiž mohlo stát, že nebudeme mít nejen kvalitní městskou galerii, ale ani kurátora, který by dokázal na obdivuhodnou činnost Michala Škody navázat.
Nechť si vedení Galerie Mariánská zajišťuje výstavní činnost podle svých nejlepších schopností. Město by se naopak mělo soustředit na rekonstrukci vnitřních prostor Domu umění a jeho důstojnou náplň, pro niž již několik let existuje fundovaný podklad. Pro představitele radnice je jistě příjemné zviditelnit se vedle velvyslanců zemí, z nichž vystavující umělci pocházejí, ale mohli by také konečně dotáhnout do konce akci, která by těmto vystoupením dala důstojný prostorový rámec. Projekt rekonstrukce parteru je dávno hotov, koncepce náplně existují, tak nač ještě čekat?