Českobudějovický deník informoval své čtenáře o tom, že Budějovičtí projednají vzkříšení koněspřežky. Koněspřežná železnice k Českým Budějovicím patřila již před 190 lety a udělala z něj nakrátko nejprogresivnější město na evropském kontinentě. Každý pokus o její rehabilitaci a využití jako nepochybné atrakce je proto hoden podpory. Ostatně projekt na revitalizaci koněspřežky, který jsem před více než deseti lety jako tehdejší náměstek primátora zadával, mají na radnici stále k dispozici.
Projekt předpokládal, že začátek trasy bude v parku Háječek, kde se (v místě dnešní školky) bude nacházet tematické návštěvnické centrum, koňka pak přejde přes Železný most do Biskupské, Radniční a Českou ulicí přes lávku přes Mlýnskou stoku až na park Na Sadech. Právě zde byly mimochodem právě proto zbudovány tak široké chodníky směrem k obchodní akademii, protože se tady měly otáčet koni tažené repliky vozů Hannibal a otevřené vyhlídkové vozy. Následně by se vracely po stejné trase s alternativní smyčkou přes Piaristickou a po východní (radniční) straně náměstí Přemysla Otakara II.
Studie proveditelnosti byla tehdy dokonce projednána s různými orgány státní správy. Ránu do vazu projektu nezasadily ani tak všetečné otázky typu „a nebudou ty koně smrdět?“, jako otevřený boj „všech obyvatel centra“, kterými se při jednání s vedením radnice zaštiťoval pan Karel Pražák. Nastalo klasické hledání důvodů proč něco neudělat, namísto hledání způsobů jak to udělat.
Podpora projektu v radě města postupně slábla, až se o něm už nikdo nechtěl bavit. Tehdy mne to neskutečně štvalo, mrzelo a mrzí dodnes. O to více, že v roce 2008 jsme společně s Jihočeským muzeem a Spolkem přátel koněspřežky z rakouského Kerschbaumu kusem České jezdili a úspěch to byl fenomenální. Na svezení se stály fronty.
Pokud smím, radil bych proto – neschovávat se za komise, nevyrábět nesmyslné otázky, ale jasně se ke koňce přihlásit a vrátit ji městu.
Juraj Thoma
Foto: www.jiznicechy.cz