Milí přátelé, posílám Vám další dávku zpráv z uplynulého týdne.
UCTĚNÍ PAMÁTKY OBĚTÍ HOLOKAUSTU A ŽIDOVSKÝCH OBYVATEL BUDĚJOVIC
Dne 28. dubna od 17:00, na Den připomínky obětí holokaustu Jom ha-šo’a, proběhl u pomníku v místě bývalé budějovické synagogy vzpomínkový akt. Účast přijal předseda pražské židovské obce František Bányai a vrchní rabín David Peter. Pod stylizovanou plastiku sedmiramenného svícnu bylo položeno dle židovské tradice 910 oblázků v upomínku 910 židovských obyvatel Českobudějovicka, kteří byli 18. dubna 1942 odvlečeni transportem AKB do terezínského ghetta a následně většinou dále do vyhlazovacích táborů. Četla se jména všech 910 lidí z transportu AKB. Vzpomínka proběhla téměř přesně 80 let po té, co z Českých Budějovic v podstatě naprosto vymizela židovská komunita, která výrazně ovlivnila město v 19. a první polovině 20. století.
Když nedávno křtil Jiří Šesták svou knihu Cesta jinam, zmínil kmotr knihy Tomáš Töpfer příhodu z přijímacích pohovorů na DAMU. Dotaz byl zaměřen na všeobecné znalosti. Otázka: „Co je holokaust?“ Odpověď: „Významný židovský svátek.“ ZAPOMÍNAT SE NEVYPLÁCÍ (Zdroj: Tisková zpráva – Tomáš Trantina, ředitel pobočky Paměť národa Jižní Čechy, Post Bellum, z.ú.)
KONEČNĚ OBCHVAT LIŠOVA
Stavba dlouhá léta připravovaného obchvatu Lišova a Štěpánovic na silnici I/34 mezi Českými Budějovicemi a Třeboní se přiblížila na dostřel. Krajský úřad Jihočeského kraje vydal pro skoro desetikilometrovou přeložku stavební povolení. Zatím je nepravomocné, ještě se lze odvolat k ministerstvu dopravy. Z hlediska nákladů se stavba řadí mezi největší, které Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) provádí či chystá na silnicích I. třídy. Od poloviny března běží tendr na stavební firmu, předpokládaná hodnota zakázky je 1,259 miliardy korun. Termín pro přihlášky je aktuálně 25. květen. K zahájení stavby by podle ŘSD mělo dojít na konci tohoto roku, hotovo by mělo být v roce 2024.
Stavba se na Lišovském prahu napojí na čtyřpruhou přeložku silnice I/34 u Českých Budějovic, díky které přestal tranzit v roce 1999 zatěžovat východní část Českých Budějovic a město Rudolfov. V místě napojení bude mimoúrovňová křižovatka. Dál kolem Lišova a Štěpánovic bude silnice dvoupruhová. Na trase vznikne i přes 70 metrů dlouhý most přes Miletínský potok, ekodukt s lesní cestou a zhruba uprostřed i druhá mimoúrovňová křižovatka, která napojí Lišov a Štěpánovice.
Přeložka silnice, která slouží také jako přivaděč k dálnici D3, výrazně uleví městu Lišov a hlavně nám řidičům. Průjezd Lišovm je za trest. Podle posledního sčítání dopravy z roku 2020 městem denně projede 14 tisíc aut. Silnice přitom už dávno nevyhovuje současným nárokům. Mezi Štěpánovicemi a Lišovem je příliš úzká a nebezpečně se klikatí, což vede k častým a někdy i smrtelným dopravním nehodám. (Zdroj: 25.04.2022 zdopravy.cz)
U MALŠE HOTOVO
Po zimní přestávce se stavebníci vrátili, aby dokončili rekonstrukci ulice U Malše, kde byla od 14. března úplná uzavírka, která skončila už ve středu 27. dubna a ulice U Malše i Tylova budou opět průjezdné. Nová je kanalizace od Lidické až po konec ulice U Malše a Tylova ve slepé části směrem k bytovým domům, nový je vodovod a veřejné osvětlení, komunikace, chodníky i parkovací stání. Oblast je zahrnuta do modrých zón, a proto je na vjezdu do ulice U Malše od Lidické zvýšený práh. Místa pro přecházení jsou bezbariérová.
NÁMĚSTÍ
Českobudějovické náměstí Přemysla Otakara II. je centrálním prostranstvím historického středu a druhým největším čtvercovým náměstím v České republice. Poslední jeho významná rekonstrukce byla provedena ve 30. letech minulého století. Při ní přišlo o stromy a postupem času se z jeho obvodu stalo parkoviště. Záměry s navracením stromů a omezením dopravy se v průběhu mnoha let stále vracely, přepracovávaly, měnily až do současné projektové podoby.
Část náměstí slouží automobilové dopravě, parkování a mnozí řidiči ji používají jako velkou okružní křižovatku a zkratku. Ve špičce jím projede až 500 aut za hodinu, což je nesmírná dopravní zátěž, zdroj hluku, emisí a dalších negativních jevů. Přitom je historické jádro součástí městské památkové rezervace a patří k nejhodnotnějšímu území Českých Budějovic. Proto je namístě akcentovat nejen jeho ochranu, ale i způsoby využívání, funkcionalitu a potřeby veřejného prostoru.
Cílem schváleného zklidnění je, aby přestalo být dopravní zkratkou pro auta, byl zajištěn větší komfort pro pěší, kteří mnohdy musejí čekat poměrně dlouho, aby vůbec mohli přejít, s tím samozřejmě souvisí zvýšení jejich bezpečnosti a v obecné rovině v podstatě jde o navrácení historického centra města lidem.
V první fázi projektu jsou navrženy pouze nestavební úpravy. Ty spočívají v omezení průjezdu aut přes náměstí ulicí U Černé věže, zjednosměrnění části ulice Biskupská a zamezení parkování na severní straně, kde sídlí například Raiffeisen banka. Výraznou a příjemnou změnu, nejen vizuální, přinesou stromy a květiny v mobilních kontejnerech.
Pro lepší informovanost obyvatel o tom, co se na náměstí bude dít, jsou připraveny workshopy. Vedle představení projektu budou mít občané možnost vznášet dotazy a podněty k navrhovanému řešení. Účastníci workshopu jsou rozděleni do dvou zájmových skupin. První tvoří „uživatelé náměstí“, tedy obyvatelé města a veřejnost a druhou „majitelé nemovitostí“ na náměstí a okolí, provozovatelé firem, podnikatelé, zástupci firem se sídlem v centru města. Každá z těchto skupin má pochopitelně své specifické požadavky.
Termíny workshopů:
2. května od 16:00 osobní workshop pro uživatelé náměstí
3. května od 13:00 osobní workshop pro majitelé nemovitostí
9. května od 16:00 online workshop pro uživatele náměstí
9. května od 10:00 online workshop pro majitelé nemovitostí
Pro účast na workshopu je nutné se zaregistrovat na stránkách www.centrumvklidu.cz.
MISCELLANEA
Desátý ročník literárního festivalu LITERATURA ŽIJE (www.literatura-zije.cz) nabídl čtyři tisíce knih ve stanu, literární retrobus, besedu s Jaroslavem Kmentou nebo literární procházku s budějovickým spisovatelem Janem Štifterem.
Ministerstvo dopravy plánuje, že v budoucnu rozšíří železniční trať z Plzně do Českých Budějovic. Přibudou další dvoukolejné úseky, čím se i zkrátí čas jízdy. Trať z Plzně do Budějovic je primárně jednokolejná. Dvoukolejná vložka je z Nepomuku do Horažďovic – předměstí, druhá mezi Zliví a Číčenicemi. (Zdroj: 24.04.2022 seznam.cz – ČTK)
Naplánovaný úsek jihočeské dálnice D3 od Nažidel na hranice s Rakouskem dostal, byť zatím nepravomocné, územní rozhodnutí. Čekalo se na ně dlouho. Ředitelství silnic a dálnic loni poprvé zažádalo už před 10 lety. Teď je předpoklad takový, že úsek by se mohl začít skutečně stavět za 2 roky v roce 2024.
Nejlepším mladým jihočeským technikem je Štěpán Mikeš z Českých Budějovic. Žák deváté třídy zdejší Základní školy Nerudova se stal na půdě Jihočeské univerzity vítězem finále nultého ročníku krajské Technické olympiády. Olympiádu za podpory Jaderné elektrárny Temelín a Jihočeského kraje iniciovala Střední průmyslová škola strojní a elektrotechnická v Dukelské ulici.
Plavební sezóna zahájena. Na Jiráskově nábřeží pod Dlouhým mostem byla spuštěna plavební sezona a slavnostně otevřeno vývaziště pro malá plavidla.
Takřka hotová je cyklostezka z Boršova nad Vltavou do Plané Buděj(ovi)c. V budoucnu by se měla stát součástí Vltavské cyklostezky. Díky ní se cyklisté dostanou z Boršova až do Purkarce. Otevření cyklostezky je naplánované na polovinu května.
Složiště se pomalu stává oblíbeným výletním místem (nejen pro suchovrbenské sousedy). I díky občerstvení.
Vzdělávací podívaná o tom, jak správně (ne)topit SMOKEMAN ZASAHUJE se uskuteční v úterý 3. května 2022 na náměstí Přemysla Otakara II. Dopoledne od 9.00 a od 11.00 hodin bude určena žákům a studentům budějovických základních a středních škol. Odpoledne od 14.00 hodin může přijít kdo má zájem. V plánu je volná diskuse s kolemjdoucími o jejich problémech s vytápěním. Celá akce probíhá v rámci Časového plánu provádění opatření Programu zlepšování kvality ovzduší 2021 pro statutární město České Budějovice.
Zdá se, že stavba odborných učeben v areálu ZŠ Pohůrecká běží podle plánu. Na střeše už je prý položen substrát pro budoucí zelenou střechu.
POD ČAROU
Jádro a Jižní Korea. Jižní Korea pod nově zvoleným prezidentem mění svůj přístup k jaderné energetice. Administrativa dosluhujícího prezidenta Moon Jae-ina zastavila práce na nových reaktorech a rozhodla neprodlužovat životnost stávajících zařízení nad 40 let. Nastupující jihokorejský prezident Yoon Suk-yeol se zdá být jádru nakloněn. Jaderné elektrárny v zemi pokryjí zhruba čtvrtinu spotřeby elektřiny. Dosluhující prezident Moon Jae-in po nástupu k moci v roce 2017 vyhlásil odklon od jaderné energetiky. Ten zahrnoval, mimo jiné, zastavení prací na Shin Hanul 3 a 4 a zrušení plánů na jadernou elektrárnu Cheonji s až čtyřmi bloky. Dále pak bylo znemožněno prodlužování životnosti elektráren v provozu na více než 40 let. V červnu 2017 tak byl po 39 letech v provozu odstaven první jihokorejský jaderný blok Kori 1. Jižní Korea v současné době disponuje 24 jadernými bloky, které s výrobou okolo 140 TWh elektrické energie za rok pokrývají asi 25 % spotřeby země. Největší podíl na výrobě elektřiny drží uhlí (přes 40 %) a plyn (25 %), naopak obnovitelné zdroje se podílí jen zhruba 5 %. Pro masivní rozšíření OZE navíc nemá země nejlepší předpoklady, vzhledem k vysoké hustotě zabydlení a geografickému rozložení. Ve srovnání s ČR žije v Jižní Koreji 5x více obyvatel na území větším jen o 20 %. Velkou část korejského poloostrova navíc tvoří hory a jen 30 % tvoří nížiny (Zdroj: m.koreaherald.com/view.php?ud=20220310000371)
Plyn LNG do Česka. Do Česka začne vůbec poprvé proudit původně zkapalněný zemní plyn LNG. Do země ho začne od 1. května dodávat tuzemská dceřiná společnost slovenského energetického podniku SPP. SPP si plyn objednalo ve Spojených státech. Odtud ho nyní tanker převáží na chorvatský ostrov Krk, kde se nachází LNG terminál. V tom se zkapalněná komodita opět transformuje na plyn. Slovenská společnost si nyní objednala LNG v objemu 93 milionů metrů krychlových. České pobočce z toho připadne přibližně 5 milionů kubíků. Celková spotřeba plynu v Česku v roce 2021 dosáhla téměř 9,5 miliardy metrů krychlových. 5 milionů děleno 9,5 miliardy rovná se 0,000 526. Rusové už přestali dodávat do Polska a Bulharska, protože tamní energetické firmy odmítly nový požadavek na placení v rublech. Prý je ale změna. V rublech se už platit nemusí. (Zdroj: 29.04.2022 Deník N – Nezávislý český deník)
Čert Vladimír. Britská média nedávno opět připomněla téměř deset let starou historku Davida Camerona. Když se někdejší britský premiér sešel s ruským prezidentem v Soči, výborně si prý rozuměli a Cameron ocenil i jeho humor. Putin mu tehdy řekl: „Já vím, že si o mně na Západě myslíte, že mám rohy a ocas a že nevěřím na demokracii.“ Oba se tomu srdečně zasmáli a Putin pak prý ještě dodal: „No a vlastně se až tak nemýlíte.“ (Zdroj: časopis Kontexty, 2/2022, vyšlo: 04/2022)
S pozdravem a přáním pevného zdraví