Milí přátelé, posílám vám další týdenní zprávy.
První ScioŠkola v Budějovicích
Zatím ji navštěvuje 27 žáků, ale jejich počet by se měl postupně zvyšovat. „Celý projekt začal před třemi lety iniciativou Rodiče pro ScioŠkolu. Scio vždy zakládá školu pouze tam, kde je o ni zájem. Když se tady dala dohromady skupina rodičů, která o to usilovala, začali jsme na tom pracovat a shánět prostory,“ uvedl zástupce ředitele českobudějovické ScioŠkoly Jiří Krejčí. Dodal, že o otevření školy tohoto typu usilovala skupina lidí už delší dobu. ScioŠkola je soukromý subjekt, který nabízí alternativu k běžným základním školám. Projekt je založen na svobodném přístupu k učení, kde si děti postupně čím dál více určují, co a jak by se chtěly učit. První taková škola byla na podzim 2015 otevřena v Praze, nyní je jich v republice dvanáct. Škola sídlí v Kněžskodvorské ulici. Školné na jeden měsíc činí 4900 Kč a lze využít slevy na sourozence, kteří by také školu navštěvovali.
Teplo z Temelína nebude jak naplánováno
Mělo nás hřát už letošní topnou sezonu. Akce má zpoždění a v tuto chvíli ani nelze přesně říct, kdy bude hotovo. Zdržení však bude velmi pravděpodobně několik měsíců. „Můžeme potvrdit, že nám dodavatel oznámil zpoždění a rozvolnění prací v důsledku pandemie koronaviru. S dodavatelem intenzivně jednáme a rozsah zpoždění si upřesňujeme,“ reagoval Marek Sviták, mluvčí temelínské elektrárny. Stavba za stamiliony korun začala naplno loni na jaře. Mezi Temelínem a Budějovicemi povedou v délce 26 kilometrů dvě potrubí – 80 centimetrů tlustý horkovod a takzvaná vratka z Budějovic, která má vnější průměr o deset centimetrů menší. Obě budou minimálně 1,3 metru pod zemí. Součástí se stanou i dvě čerpací stanice umístěné mimo areál elektrárny a tři potrubní mosty. Vizuálně laicky odhaduji časovou ztrátu kolem půl roku. Teplo příjde až se začátkem topné sezony 2021/2022. Předpokládám, že to nebude mít vliv na dotaci. Tak to někdy u velkých staveb bývá.
Za rychlejší MHD
Na jedné z nejrušnějších křižovatek v centru Budějovic a okolí musí v nadcházejících měsících řidiči počítat s omezením průjezdu. Na Senovážném náměstí totiž naplno začaly úpravy zastávek MHD u Metropolu a v jeho okolí. Dočasně to zhorší i průjezd křižovatkou u Žižkovy třídy a ulice Karla IV. Kromě proměny zastávek je v plánu i frézování komunikace v úseku mezi ulicemi Dukelská a Žižkova. Součástí stavebních úprav je také obnova veřejného osvětlení a nasvětlení přechodu přes Lidickou ulici v křižovatce s ulicí Dukelská. Vysoutěženo za 9,4 milionu korun. Úpravami se zároveň zlepší průjezd vozidel MHD křižovatkou u Žižkovy třídy. Od Metropolu vozy hromadné dopravy nově pojedou dál v pravém jízdním pruhu rovně až do zastávky u Domu služeb. Nebudou se tak muset tlačit do levého pruhu, čímž se často v místě brzdí provoz. Podobně to úspěšně funguje třeba na Mariánském náměstí směrem na Sady. Akce skončí v prosinci.
D3 – další odklad
Třicet let už trvají dohady a spory kolem projektu dálnice D3, jde hlavně o její středočeskou část za šedesát miliard korun. Spolek Alternativa středočeské D3 opakovaně tvrdí, že jde o předraženou a ekologicky náročnou dálnici. Nahradit ji chce méně radikálním řešením, které by zahrnovalo obchvaty měst a hlavně modernizaci a rozšíření stávající silnice I/3 z Prahy do Tábora. S odpůrci takzvané západní varianty dálnice D3 se ve středu sešel premiér Andrej Babiš (ANO). K žádným závěrům však strany nedospěly a domluvily si další schůzku. Podle Romana Andrese ze spolku Alternativa středočeské D3 měl Babiš zájem pochopit řešení, které spolek navrhuje. „Domluvili jsme se na pokračování jednání v průběhu října,“ uvedl. Zhruba půlhodinové schůzky se vedle Babiše a představitelů spolku zúčastnil i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Přes internet se připojil i ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Lidé se obávají zhoršení životního prostředí. Zastavit realizaci tohoto úseku chce už jedenáct obcí, šest spolků a bezmála 1500 občanů. Obávají se zvýšeného hluku, výfukových plynů nebo znečištění vod. Nový úsek dálnice výrazně změní ráz některých oblíbených turistických cílů. Například Posázavskou stezku má mezi Lukami pod Medníkem a Kamenným Přívozem protnout most. Celá D3 hned tak nebude. Tak snad alespoň úsek ČB – Rakousko se už brzy dokončí.
Předvolební debata v Domikánském klášteře příští neděli 13/9 od 18.00
http://ijihpatrinazapad.cz/
Přijďte nám říct a zeptat se na cokoliv!
Na viděnou
Ivo Moravec