Na mediální výstupy uplynulých dvou týdnů i tentokrát nahlédl předseda HOPB a městský zastupitel Ivo Moravec. Do jaké míry je následující text poznamenaný jeho pobytem v magurském flyši Chřibů, necháme na p.t. ctěných čtenářích.
S odletem rorýsů na začátku srpna skončilo pravé léto. Vedra však neustávají.
Při sebevražedném útoku v Afghánistánu zahynuli tři čeští vojáci z mise NATO. Jsou to hrdinové. Čest jejich památce. Dovolím si citovat slova pana Otakara Foltýna:
„Smrt našich vojáků v Afghánistánu je samozřejmě stejnou tragédií jako úmrtí dělníka sraženého na D1 nebo smrtelný úraz řidiče sanitky, jemuž bezohledný řidič nedal přednost. V něčem je ale smrt vojáka, policisty nebo hasiče ve službě přece jen jiná: z položení života ve službě vlasti se může stát symbol, který společnost spojuje. Absolutní, definitivní, společný všem, kdo tvoří stát, v jehož službě padli. V takových okamžicích se ukazuje, zda má společnost stále zdravé jádro, které cítí symboliku oběti pro druhé. A přesně proto je takový symbol tím, co spolehlivě rozzuří do ruda trolly, radikály a populisty těžící z radikálního rozdělování společnosti na „my“ a „oni“. V symbolice oběti našich vojáků získáváme něco, co nás dokáže přimět, abychom si uvědomili, co máme společné. Nezahoďme to, těm klukům to dlužíme.“
K velmi smutné události došlo v jezeře Lhota. Utopili se dva chlapci. Vietnamští kluci. V souvislosti s touto tragédií a debatou o vině a hledání viníka nebo viníků se toho mnoho napsalo o české xenofobii. Jsem přesvědčen, že se nejedná o xenofobii, ale o lhostejnost a lidskou netečnost k jiným než vlastním zájmům. Historik Ian Kershaw kdysi řekl: „Cestu do Osvětimi budovala nenávist, ale vydláždila ji lhostejnost.“
Přináším Vám přehled vyzyvatelů Jiřího Šestáka v politickém klání o senátní křeslo v obvodu České Budějovice.
Ladislav Faktor (61 let), hudební skladatel a podnikatel, nezávislý s podporou ODS
Lubomír Pána (67 let), pedagog, SPD
Marie Paukejová (63 let), sociálně právní poradkyně, ČSNS
Miloslav Procházka (67 let), předseda představenstva Dopravního podniku Č. Budějovice, ČSSD
Richard Schötz (52 let), zkušební technik, KSČM
Blanka Sýkorová (62 let), zubní lékařka, Pro zdraví a sport
Štěpán Tampír (41 let), podnikatel, Svobodní
Jiří Šesták bude kandidovat s podporou volební koalice nazvaní Spojeni důvěrou. Tvoří ji kromě našeho hnutí také STAN, KDU-ČSL, TOP 09, Zelení a hnutí Senátor 21.
Kandidátky v Budějovicích byly podány. Kostky jsou vrženy.
Toto jsou strany, hnutí, uskupení a sdružení, která se s námi utkají v podzimních komunálních volbách o vedení budějovické radnice:
Česká strana sociálně demokratická
hnutí ANO
Svoboda a přímá demokracie – Tomio Okamura
Křesťanská a demokratická unie – Česká strana lidová
Česká pirátská strana
Komunistická strana Čech a Moravy
Vize národních socialistů
Sdružení Občanské demokratické strany a nezávislých kandidátů
Česká strana národně sociální
Pro zdraví a sport
Společně pro Budějovice Lidovci a TOP 09
STAROSTOVÉ A NEZÁVISLÍ a Čisté Budějovice
Realisté
Trochu čísel k pracovnímu trhu. V Jihočeském kraji je přes 9 500 lidí bez práce. Společně s Plzeňským a Pardubickým krajem mají jižní Čechy nejnižší podíl nezaměstnaných v celé zemi. Nejvyšší nezaměstnanost na jihu Čech je v okrese Český Krumlov – 3 %. Nejnižší podíl nezaměstnaných je v okrese Jindřichův Hradec 1,2 %. Lidí bez práce je kolem 230 tisíc. Pět měsíců nezaměstnanost klesala, nyní stoupla na více než 3 %.
Jihočeský kraj získal poslední část areálu letiště v Plané u Českých Budějovic. Za 143 milionů korun kraj na základě usnesení zastupitelstva odkoupil od státu 42 pozemků a 41 opuštěných staveb na asi 18 hektarech. Další rozvoj letiště je stále otevřený. Probíhá modernizace letiště za půl miliardy korun. Ukončena má být na jaře roku 2020. Už aby to letiště bylo „rozlétané“.
Dopravní náměstek František Konečný z hnutí ANO nás v tisku seznámil se svými plány. Tady jsou. Dálniční obchvat města se začne stavět na podzim roku 2018. Zahájení stavby obchvatu závisí na průběhu výběrového řízení a zhotovitele stavby. Na něj naváže chybějící silnice „Severní spojka“, „Jižní tangenta“ a podjezd pod nádražím, kterým bude napojena dálnice na střed města. Dále je v plánu druhý vstup na vlakové nádraží ze strany Suchého Vrbného a také nový most přes řeku Vltavu směrem k obci Litvínovice. Na otázku „Jak se potýkáte s územními plány?“ pan náměstek odpověděl: „Z hlediska dopravních staveb nemáme vyřešen v územním plánu nový most přes řeku Vltavu směrem k obci Litvínovice. U ostatních staveb nemáme v této oblasti žádné komplikace.“
Připomínám, že v Budějovicích musíme zpracovat a schválit nový územní plán. A není na to moc času.
Překvapila mě otázka „Jaké plány máte v rámci železnice?“ Pan náměstek odpověděl: „Opravu nádražní budovy včetně úprav okolí budovy. Druhý příchod do nádražní budovy ze strany Suchého Vrbného. A plánujeme novou lávku přes nádraží.“ Žil jsem v domnění, že nádražní budova patří SŽDC a ta ji bude opravovat. Asi mně něco uteklo.
Rekonstrukce sokolské tribuny je v ohrožení. Prodražení naplánované stavby může zhatit plány českobudějovického Sokola na kompletní rekonstrukci stařičké tribuny se zázemím na stadionu na Sokolském ostrově. Aktuální cena je nyní 56,5 milionu korun. Jsem pro, aby kraj i město pomohly. Což ale neznamená, že by sokolové měli složit ruce do klína a čekat až co město a kraj. Stav tribuny je opravdu ostudou Budějovic.
Něco se děje s parkem v Dukelské. Toto je v plánu: oprava chodníků, nové lavičky (některé už se objevily), modernější veřejné osvětlení, nové dětské hřiště. Je jistě dobře, že se investuje do veřejného prostoru. Nemělo by se to však nechávat jen na inženýrech. Nutné je zapojit i architekty. A rovněž lidé by měli mít možnost promluvit do revitalizace parku a říct si, jaké jsou jejich představy.
V Budějovicích máme první workoutové hřiště. Je v parku na levém břehu Malše u Plavské ulice. Stálo 600 000 korun. Úsilí nadšenců, kteří za hřiště bojovali, nebylo zbytečné. Je vidět, že má smysl se ozvat a o něco se snažit.
Radnice nadělila před volbami některým věkovým skupinám občanů levné cestování městskou dopravou. Nechápu, proč lidé starší 65 let si musí obstarat extra průkazku. Dříve lidem starším 70 let stačil k prokázání věku občanský průkaz. Někde jsem si přečetl, že průkazka je kvůli přehledu o tom, kolik lidí městskou hromadnou dopravu používá. Myslím, že jsou i jiné cesty, jak to zjistit. Chce to být kreativní.
Sucho je takové, že by se dalo krájet. Kropí se ulice. Nemělo by se zapomínat také na zeleň a stromy. Zvláště ty čerstvě vysazené. Řadě občanů to není jedno. Nejsou lhostejní. Jali se zalévat sami.
Na závěr místo aforismu Pavla Kosorina příhodná slova historika Josefa Pekaře:
Smysl českých dějin je, že Čechové, kdykoli se dopracovali vysoké úrovně svobody a samostatnosti, podvrátili obojí vzápětí nedostatkem rozumné umírněnosti – a to jak v oboru života politického, tak duchovního.
Moudrá slova napsal v roce 1925.