České Budějovice se jako jedno z nemnoha českých měst přihlásilo k tzv. Uherskohradišťské chartě, sdružující česká a moravská města, která chtějí dál rozvíjet cyklistickou dopravu. Volební program hnutí Občané pro Budějovice vnímá cyklistickou dopravu jako další plnohodnotnou alternativu k automobilové dopravě. A tak jen za poslední dva roky město investovalo do přípravy a výstavby nových tratí pro cyklisty přes 60 milionů korun.
„Zavázali jsme se, že budeme pokračovat v napojování přilehlých lokalit pomocí cyklostezek a zároveň prosazovat i samostatné pruhy pro cyklisty v rámci rekonstrukcí stávajících městských komunikací. V součtu téměř sedm kilometrů nově vzniklých cyklistických tras za minulé dva roky jsou tedy nejen úseky typicky výletních stezek, jako například podél levého břehu Vltavy u Lučního jezu, ale i úseky v řádech stovek metrů, které se nám podařilo prosadit při příležitosti přeložek silnic a místních komunikací. Podstatně delší, dvě 1,5 kilometrové stezky se staly součástí i nového propojení dopravních okruhů na silnici I/34. Obdobně dlouhá stezka slouží cyklistům od loňského roku i podél ulice Evžena Rošického, další se staly součástí opravovaných komunikací v rámci regenerace sídliště Máj a dokončena je i stavba 800 metrů dlouhé cyklostezky z Nemanic na Borek,“ uvedla náměstkyně českobudějovického primátora Ivana Popelová.
Naplnění koncepce rozvoje cyklistické dopravy sledují i další připravované stavby. Už v příštím roce se počítá například se zahájením tzv. Suchomelské cyklostezky, která naváže na stávající stezku u obchodního centra Sconto podél břehu Dobrovodského potoka a měla by vést až k Boschi.
„Tak jako cyklostezka na Borek, z bezpečnostního hlediska je stejně potřebná i stezka na Včelnou, jejíž výstavba bude rozdělena do dvou etap. Na první je vydáno pravomocné územní rozhodnutí, zpracovává se dokumentace pro stavební povolení, a pokud nedojde k nečekaným komplikacím, rádi bychom ji realizovali již v příštím roce. Na druhou etapu se nyní zpracovává dokumentace pro územní rozhodnutí, takže v roce 2015 by mohla být celá cyklotrasa na Včelnou dokončená,“ upřesnila Ivana Popelová.
Město nezapomíná ani na řešení některých nelogických míst pro cyklisty v rámci vnitroměstského skeletu. Již v letošním roce by se měly vybudovat přejezdové prahy kolem historického centra, které umocní preferenci pěších a cyklistů a zároveň zpomalí vjezd automobilů. Také se počítá s řešením některých jednosměrek. „Bohužel, ne všude šířkové poměry umožňují legislativně čisté řešení a mnohdy se navíc jedná o politické rozhodnutí, tedy o politický konsensus, zda kvůli cyklistům budou zrušena parkovací místa. Tyto kroky se prosazují velmi pomalu,“ dodala Ivana Popelová.