Výstavou s nejvyšší denní návštěvností se v rámci České republiky stala v uplynulém roce instalace Vnímání, kterou pro českobudějovický Dům umění připravil architekt Jan Šépka. Od 8. září do 9. října 2016 ji denně přišlo zhlédnou průměrně 1500 lidí. Ještě před vlastní realizací projektu se však v médiích strhla vlna nevole nad zamýšleným uzavřením Samsonovy kašny na náměstí Přemysla Otakara II. do kruhového prostoru. Olej do ohně absolutního nepochopení záměru výstavy nalil dokonce i náměstek českobudějovické primátora Petr Podhola, když koncem května v anketě Budějcké drbny uvedl: “Na Radě města jsem tento projekt nepodpořil a hlasoval jsem proti. Musím říci, že ‚umělci z Prahy‘ zvolili velice nekonvenční způsob zviditelnění a je otázkou, zda jim skutečně šlo o zviditelnění naší krásné kašny, nebo hlavně jich samotných. Tak trochu se bojím, že platí spíš to druhé a proto i má odpověď bude dost nekonvenční, ale oni ‚umělci z Prahy‘ to jistě přežijí… Znáte to, dva chlápci se baví o slečně sedící vedle u stolu: ‚Šel bys do ní?‘ povídá první. ‚Ty jo, kdybych měl pět piv a ona pytel na hlavě…,‘ odpoví jeho kamarád. No, upřímně řečeno, pokud chci obdivovat naši budějckou kašnu, nemusím mít v sobě ani pět piv a ona, vážení ‚umělci z Prahy‘, na sobě nemusí mít ani pytel na hlavě, v tomto případě černý hadr na lešení… Naše budějická kašna je krásná tak, jak je. Každý nám ji může akorát závidět…“
Ukázalo se, že pravdu měli ti, kteří v myšlence Jana Šépky spatřovali možnost zamyslet se nad vnímáním veřejného prostoru. „Chci věřit, že je to dobrý nápad, který vyvolá věcnou debatu o hodnotách veřejného prostoru v našem městě. Možná nás zásah do symbolu města, který mnoho občanů vnímá jako troufalé zakrytí, konečně přiměje k úvahám o budoucnosti Českých Budějovic,“ řekl v téže anketě Budějcké drbny českobudějovický zastupitel Ivo Moravec (HOPB).
Zájem lidí z řad českobudějovické veřejnosti i návštěvníků města, kteří během výstavy vstupovali do galerie Domu umění, aby nadzemním koridorem došli k Samsonově kašně obehnané dřevěnou stěnou a zhlédli tak tuto dominantu města v jiných prostorových souvislostech, dokonce předčil očekávání. „Úctyhodnou návštěvnost této výstavy je třeba chápat jako jedno z kriterií její úspěšnosti. Žádná statistika totiž nemůže přesně postihnout, kolika návštěvníkům dočasně vytvořený prostor skutečně poskytl nové vnímání symbolu našeho města, kolem něhož chodíme již jen mimoděk. Z mnoha ohlasů je ale patrné, že nabourání stereotypního vnímání Samsonovy kašny přivedlo k zamyšlení a diskusím i takové návštěvníky, pro které byly hodnoty veřejného prostoru poněkud okrajovým tématem. Nezanedbatelný je i fakt, že díky tomuto projektu si do Domu umění našla cestu také řada těch, kteří doposud nevyužívali nabídky velmi atraktivních uměleckých zážitků v podobě zdejších výstav i besed s jejich tvůrci. České Budějovice tak vyslaly do světa vzkaz, že nejsou jen městem piva a hokeje, ale také kultury, směle konkurující velkým pražským výstavám,“ dodal českobudějovický zastupitel Hynek Látal (nezávislý za HOPB).
Foto: Hynek Látal