Sdružení pro výstavbu D3 a R4 se jednoznačně postavilo za stávající trasu dálnice D3 – a to včetně úseku Úsilné-Hodějovice (obchvat Českých Budějovic) – a odmítlo jakékoliv pokusy o její změnu. Zasedání organizace, která sdružuje starosty obcí na trase dálnice D3, další místní politiky a také dopravní odborníky, se konalo ve čtvrtek 18. září na českobudějovické radnici a přijalo zásadní usnesení.
„Sdružení především trvá na pokračování přípravy dálnice D3 kolem Českých Budějovic, tj. úseku 0310/I Úsilné-Hodějovice v intencích pravomocného územního rozhodnutí a odmítá jakékoliv další zkoumání a analyzování již analyzovaných podkladů, které vedly k vydání pravomocného územního rozhodnutí. Za nepřípustné považuje jakékoliv změny územního plánu Českých Budějovic a Zásad územního rozvoje Jihočeského kraje. Sdružení jednoznačně podporuje dálnice D3 ve stávající trase ve všech úsecích. Ze zúčastněných starostů nikdo změnu trasy nepožaduje, naopak zazněla poměrně silná kritika pokusů zvrátit zatím dosaženého pokroku v přípravě dálnice D3,“ uvedl primátor Juraj Thoma.
Zasedání se zúčastnili i starostové Svazku obcí dotčených výstavbou dálnice D3 v oblasti stavby 0310/I Úsilné-Hodějovice (České Budějovice, Úsilné, Hůry, Rudolfov, Vráto, Dubičné, Dobrá Voda, Srubec, Staré Hodějovice), jehož vznik Juraj Thoma inicioval již v roce 2007. Také jejich postoj k současnému návrhu dálnice jednoznačný: žádné změny a hazardování s trasou dálnice.
Od zástupců Ředitelství silnic a dálnice ČR, které je investorem dálnice a zajišťuje její projektovou přípravu včetně výkupů pozemků, rovněž zazněly nové pozitivní informace. „Od pondělí bude pokračovat majetková příprava obchvatu města, která rok stála. Letos a příští rok chce ŘSD zahájit stavbu dalších čtyř úseků na území jižních Čech. Dále počítá s tím, že se výstavba dálnice D3 bude financovat z Operačního programu Doprava II, z něhož půjde až 80% nákladů. Podmínkou ovšem je, aby do roku 2021 byla dálnice D3 postavena celá až na rakouské hranice. Chceme-li se tedy dálnice dočkat v dohledné době, jsou návrhy na změnu její trasy jednoznačně nezodpovědné,“ poznamenal primátor Thoma.
Pro změnu trasy dálnice by bylo třeba v prvé řadě nejprve provést vyhledávací studii a projednat s obcemi na nové trase, zda s dálnicí na svém území vůbec souhlasí, což vůbec není jisté. Dále by dotyčné obce musely změnit své územní plány, což představuje proces na zhruba dva roky, bylo by třeba provést i změnu Zásad územního rozvoje Jihočeského kraje (další dva roky) a Politiku územního rozvoje ČR (opět dva roky). Poté by bylo třeba posouzení vlivů na životní prostředí (EIA), územní a stavební řízení.
„Příprava dálnice je velmi složitý a komplexní proces, který při zohlednění všech zákonů a zájmů obcí trvá dlouhé roky. Opravdu nestačí, aby si sednul jeden člověk a namaloval novou trasu do mapy s tím, že to tak bude lepší,“ dodal primátor.
Variantou odklonění dálnice D3 od Českých Budějovic a jejím převedením na Lišovský práh se zabývala 20. srpna 2014 také Rada města Českých Budějovic, která jednomyslně podpořila navrženou podobu obchvatu města podle stávajícího platného pravomocného územního rozhodnutí.
Viz důvodová zpráva k rozhodnutí rady a porovnání obou variant.
Další informace k plánům ŘSD viz zpráva ČTK: ŘSD chce letos a příští rok začít stavět čtyři nové úseky D3.