Přítomnost sociálního pracovníka na základní škole je vítanou pomocí pro všechny rodiče, pedagogy i vedení školy při práci s dětmi, které mají různé výchovné, výukové a sociální problémy. Tento pracovník vedle zajišťování základního i odborného sociálního poradenství napomáhá efektivní komunikaci školy s rodiči žáků a navrhuje pomoc při začleňování žáků do vzdělávacího procesu s využitím metod sociální práce.
Sociální pracovník také propojuje neziskové organizace (vzdělávací i poskytovatele sociálních služeb) a školy pro řešení různých situací, jakými jsou například nepříznivá sociální situace nebo školní neúspěch dítěte ve škole. Působení sociálního pracovníka na základní škole přináší tolik potřebné propojení mezi školou a jejím okolím.
Učitelé mnohdy potřebují znát situaci a dění mimo školu, aby lépe mohli nastavit podmínky pro vzdělávání dětí, které potřebují více podpůrných nástrojů pro své vzdělávání. Tak jako se za poslední roky ustálila pozice asistenta pedagoga, který přímo ve třídě a při výuce pomáhá učiteli, je důležité začít vytvářet podmínky pro fungování sociálního pracovníka jako partnera pro učitele ze základních škol.