Hnutí Občané pro Budějovice je přesvědčené, že cyklistická doprava se v rovinatých Českých Budějovicích může stát plnohodnotnou alternativou k automobilové dopravě. Zmiňuje to ve svém volebním programu a směřuje k tomu i řadou kroků, jimiž současné vedení radnice přispělo k rozšíření cyklistiky na území města. Nyní přichází na řadu příprava takzvaného cyklogenerelu, který poskytne koncepční plán pro rozvoj stezek a cyklistické dopravy na další roky.
„V současné době má město zpracovanou Aktualizaci koncepce cyklistické dopravy na území statutárního města České Budějovice pro období 2009 – 2014, která nám sloužila při rozhodování kde a jak zohledňovat potřeby cyklistické dopravy. Potřeba nového cyklogenerelu, po kterém mimo jiné volají i nově založená sdružení CykloBudějovice a Domovina, vychází nejen z faktu, že stávající koncepce se obsahově i časově vyčerpala. Nová aktualizace by totiž měla využít i nové progresivní prvky, jakými jsou například vyhrazené jízdní pruhy, piktogramové koridory, víceúčelové i řadicí pruhy pro cyklisty a další. Součástí nového cyklogenerelu proto bude i detailní technická dokumentace integračních opatření na vybraných úsecích,“ uvedla náměstkyně českobudějovického primátora Ivana Popelová.
Ověřeným expertem na tvorbu cyklogenerelů je brněnské Alternativní dopravní studio ADOS, z jehož autorské dílny pocházejí obdobné studie pro města České i Slovenské republiky, jako jsou například Brno, Jihlava, Pardubice, tři městské obvody Prahy, Třebíč, Uherské Hradiště, Banská Bystrica a Žilina.
„Otázku výběru vhodného ateliéru jsme konzultovali na řadě míst, ať už se jedná o národního cyklokoordinátora, Nadaci partnerství či cyklokoordinátora města Pardubice. Veškerá doporučení vedla k ateliéru ADOS, který se už od roku 2002 zabývá předprojektovou a projektovou přípravou dopravních staveb se zaměřením na cykloturistiku. V současné době připravuje i podklady pro změny legislativy v zájmu řešení cyklistického provozu v podmínkách města a obcí. Na základě získaných referencí jsme dospěli k tomu, že v současné době u nás neexistuje srovnatelná alternativa a tak zadání cyklogenerelu pro České Budějovice ateliéru ADOS je takříkajíc sázka na jistotu,“ uvedla Ivana Popelová.
Zároveň dodala, že pro oslovení konkrétního dodavatele s dostatkem kladných referencí vedly rovněž zkušenosti a problémy při realizaci některých strategických dokumentů firmami, vybranými ve výběrovém řízení, kde rozhodujícím kritériem byla pouze cena díla.
Vypsání veřejné zakázky malého rozsahu na služby pod názvem „Plán rozvoje infrastruktury pro cyklisty v Českých Budějovicích a detailní technická dokumentace integračních opatření na vybraných úsecích“ formou zadání jednomu dodavateli zmíněné firmě za 400 tisíc korun odsouhlasila rada města na svém posledním jednání 16. července. Nový cyklogenerel pro Budějovice by tak měl spatřit světlo světa do konce tohoto roku.