Vážení občané, naši voliči, Budějovičáci.
15. října uplyne rok od komunálních voleb, ve kterých jste nás poctili svou důvěrou a přízní. Spolu s vámi jsme se stali vítězi důležitých voleb, které zasadily citelnou ránu systému kamarádšoftů a politikaření, jenž hrozil zadusit prosperitu našeho krásného města v zájmu několika sobeckých jednotlivců.
Rok od voleb vám proto přinášíme zatím první část účtů, jež chceme vaší důvěře do nás vložené složit. Před rokem se patnáct Občanů pro Budějovice stalo zastupiteli a vytvořilo nejsilnější klub v zastupitelstvu se 45 členy. Jaký byl jejich první rok v zastupitelstvu a jaké mají názory na aktuálně diskutovaná témata, se dozvíte níže. Hlavní a mnohem podrobnější vyhodnocení naší činnosti a plnění našeho volebního programu vám přineseme až s výročím podepsání koaliční smlouvy (podepsána byla 19. 11. 2010), neboť teprve její uzavření po dlouhém vyjednávání potvrdilo, že budeme moci naše společné vítězství opravdu využít.
Vaši Občané pro Budějovice.
Juraj Thoma |
Jiří Šesták |
Ivana Popelová |
Ivo Moravec |
Jaroslava Šporclová |
|
Jaké byly Vaše konkrétní aktivity ve funkci zastupitele? | Vyplývají z mé funkce primátora města. | V oblasti kultury a ve spolupráci se studenty. | Asi není třeba odpovídat. | Každodenní zastupitelské „pinožení“. | Kultura a senioři. |
Je podle vás plněn program HOPB? | Ano, je. | Ano. | Ano. | Ano. | Ano. |
Je podle Vás dodržována a plněna koaliční smlouva? | Ano, je. | Ano. | Ano. | Ano. | Ano. |
Měl by být Modrý most znovu otevřen automobilovému provozu? | Ano, měl by být znovu otevřen pro dopravu pro vozidla do 3,5 t. | Ano, pro osobní automobily. | Určitě ano. | Ano, opět by měl být otevřen běžnému automobilovému provozu | Ano. |
Jaký je váš názor na tzv. Jižní spojku? | Osobně jsem byl přítomen na veřejném projednání změny územního plánu a na tomto projednání jsem uvedl, že osobně považuji za nešťastné řešení umožňující průjezd vozidel nad 6 t; jinak jsem přesvědčen, že je nutností hledat jakékoliv řešení, které při minimálním dopadu do území přinese maximální dopravní efekt. | Byl bych rád, kdyby se našlo vhodnější řešení než stávající, ale také kdyby se občané zapojili do diskuse dříve než samotném závěru přípravy. | Jižní spojka je součástí koncepčního dopravního řešení, které vyplývá z územního plánu. V tomto řešení má svou nezastupitelnou roli. Vzhledem k tomu, že město potřebuje další mosty přes Malši i Vltavu, jsem přesvědčena, že spojení této dopravní stavby s železnicí u malého jezu je nejšetrnější zásah do cenného území podél celého toku Malše. | Pokud se ukáže, že řešení dopravy v této části města je koncepčně špatně, bude nutné projekt tzv. Jižní spojky přehodnotit. Jinak je třeba projekt tzv. Jižní spojky lidem vysvětlit. Město dlouhodobě podceňuje důležitost zapojování veřejnosti do veřejného života. | Ano, pokud se nenajde lepší řešení. |
Jaký je váš názor na dopravní řešení v oblasti bývalé sodovkárny? | Při projednávání této věci v radě města jsem zvažoval zejména otázku, zda je další světelná křižovatka vyvážená hodnotou, kterou přinese revitalizace vyhořené sodovkárny. Myslím si, že odstranění ruin sodovkárny a výstavba nového komplexu včetně parkovacích kapacit přináší vysokou přidanou hodnotu. Konkrétní dopravní řešení území je věcí projektantů, nepovažuji se za dopravního inženýra. Spoléhám na to, že se hledalo a realizuje nejméně bolestné řešení. | Je to kompromis, mající klady i zápory. Bude záležet na odbornících, co převáží. | Toto řešení není ideální, protože takové v této lokalitě najít nejde. Navržené řešení pomáhá současně bezpečnějšímu dopravnímu napojení záchytného parkoviště u sportovní haly, takže při dobré synchronizaci světelné signalizace tato křižovatka může dobře fungovat. | Takto navržené dopravní řešení považuji za nešťastné. | Nejsem s ním obeznámena, takže si netroufám posoudit. |
Jaký je Váš názor na splavnění Vltavy? | Přes všechny kontroverze jsem přesvědčen, že by bylo osudnou chybou dívat se na tento projekt financovaný v drtivé většině z prostředků EU, SFDI a Správy vodních cest z povzdálí a dívat se jak postupně přichází vniveč. Proto se k němu město připojilo a myslím, že za několik let se může stát podobným fenoménem jako Baťův plavební kanál, který to při rozjezdu rovněž neměl jednoduché. Navíc součástí prací na splavnění byla realizace protipovodňových opatření na Vltavě a ty jsou zcela bez diskuse pozitivní. | Každé město, chce-li být úspěšné a atraktivní pro své obyvatele i návštěvníky, by si mělo nalézt a vytvořit svůj silný příběh. Doprava v historickém a alternativním kontextu je jednou z možností. Koněspřežka, vodní doprava…až po využití potenciálu přítomnosti letiště. Budějovice potřebují vize a odvahu vize realizovat. Ta „schovanost“ v kotlině je docela nebezpečná. | Buďme rádi, že finanční prostředky, určené Evropskou komisí na vodní cesty, neskončily na Labi nebo Moravě, ale v jižních Čechách. Rozvoji turistického ruchu v regionu to pomůže. | Jako vhodný pro rozvoj cestovního ruchu. | Kladný. |
Je podle Vás současná kulturní nabídka v Českých Budějovicích dostatečně široká? | „Každý by chtěl žít v Budějovicích.“ | Nabídka, zdá se, odpovídá poptávce. Důležitější ale je vytvářet takové prostředí, aby tato poptávka byla daleko intenzivnější s akcentem na kvalitu. Zde je veliký, dlouho nekoncepčně spravovaný, prostor pro zlepšení. Nejen po roce 1989. | Kdo si dá práci a seznámí se aktivně s kulturní nabídkou tak ví, že není špatná. Trošku chybí klasická místa k setkávání, ale některé aktivity, jako třeba Horká vana nebo Kredance už je řeší. Spíš mi chybí dostatek času na využití kulturní nabídky, která ve městě je. | Ano, a dle mého soudu si vybere každý. | Ano. |
Který problém v Českých Budějovicích považujete v současnosti za nejzávažnější? | Fatální je neexistence dálnice a obchvatu města. To vyvolává neúměrný tlak na beztak komplikovanou dopravu ve městě. | Zdá se, že doprava. Ale myslím si, že jeden z vážných nedostatků, je malá vůle a potřeba občanského života. Spontánní potřeba vytváření spolků, sdružení, nejrůznějších aktivit, které by z našeho města vytlačily jakousi historickou ospalost a naplnily je dynamickým a zdravým životem. | Každý řekne, že doprava. Mě ale vadí, že pořád není dostatečná politická vůle k prosazení větší podpory MHD a jiných druhů dopravy než je individuální automobilová a není dost odvahy k restrikci osobních automobilů v centru. To není nafukovací a průjezdnost města, způsobená jeho vlastními obyvateli, je jeho zásadní dopravní problém. Další problém je malé čerpání inspirace ze zahraničí a malá otevřenost svému okolí. | Že dosud lidé nepřišli na to, že po ČB se lze dopravovat i na kole. | Dopravu. |
Který počin města v uplynulém roce hodnotíte jako nejpřínosnější pro občany? | Informační otevřenost – zveřejnění všech smluv uzavíraných městem. V tomto rozsahu neexistuje v ČR srovnání. | Zprůhlednění veřejných zakázek, větší informovanost, zprůhlednění činnosti radnice | Pokud bereme rok 2010, tak je to výsledek voleb do městského zastupitelstva. | Zveřejňování smluv na webových stránkách města. | Otevřenost radnice. |
František Vácha |
Milan Brabec |
Ivan Mánek |
Karel Bouda |
Václav Fál |
|
Jaké byly Vaše konkrétní aktivity ve funkci zastupitele? | Diskuse s občany, studium materiálů spojených s funkcí zastupitele a hlasování. | Kromě běžné práce zastupitele (účast na zasedání, příprava na ně) to byla komunikace s občany města prostřednictvím našich stránek a Facebooku i osobně, neboť je důležité vysvětlovat naše kroky. Dále se podílím na plnění našeho programu, nyní např. na přípravě Studentského parlamentu. | Zejména jsem se angažoval v sociální komisi. | Věnuji se stejným věcem, jako každý zodpovědný zastupitel. Konkrétněji mě zajímá doprava a tu realizuji zejména na dopravní komisi. Osobně jsem zatím ze svého okolí nedostal žádný závažný či mimořádný podnět, čím bych se měl speciálně zabývat. Nicméně samozřejmě, že pokud se na mne jakýkoliv občan obrátí s čímkoliv, budu se snažit pomoci. | |
Je podle vás plněn program HOPB? | Ano. | Ano. | Samozřejmě. | Osobně si myslím, že ano. Ale jak všichni víme, ne všechny věci se dají v časovém horizontu jednoho roku zrealizovat. | Ano. |
Je podle Vás dodržována a plněna koaliční smlouva? | Ano. | Ano. | Ano. | Kdyby koaliční smlouva nebyla dodržována, nemohlo by naše zastupitelstvo řádně fungovat, takže ano – je dodržována. | Ano. |
Měl by být Modrý most znovu otevřen automobilovému provozu? | Ano. | Ano. Dosavadní provoz ukázal, že je Modrý most pro dopravu přínosem, a to i pro místní, kteří se k němu zpočátku stavěli skepticky. | Aspoň pro osobní auta ano. | Modrý most by měl být otevřen. Souhlasím s občany, kteří v této lokalitě žijí, z otevřeného mostu nejsou nadšení – nicméně dopravně tento most schází. | Ano, znovu otevřít běžnému automobilovému provozu. |
Jaký je váš názor na tzv. Jižní spojku? | Ano, s jasnými pravidly, jako např. vjezd do 3,5 t, a pokud bude doplněna jižní tangentou. | Rozhodně jsem pro její ponechání v územním plánu. Nejedná se o žádný „obchvat ve městě“, ale o dvouproudou vnitroměstskou komunikaci, „zastíněnou“ u Malého jezu železničním mostem a krytou dlouhými protihlukovými stěnami. Má odlehčit centru a sloužit k dopravě občanů v rámci města, nikoli tranzitu. Díky využití koridoru železniční trati se jedná o minimální možný zásah do daného území. Jakákoli jižnější varianta znamená zásah do jiných obytných zón nebo přírodních lokalit a řeší jiné dopravní vztahy (stane se právě tím obchvatem), nehledě na to, že musí vést po území cizích obcí. Ale hledejme klidně jinou variantu, ovšem nezbavujme se předtím této rezervy – jen kvůli vzedmutým emocím ve stylu „radnice chce zničit Malák“. Tak to přece není. | Nemám na to zatím vyhraněný názor. | Samozřejmě Jižní spojka je celkem důležitá, ale nešel bych cestou ničení zeleně a pohody v lokalitě Malý jez – určitě se dá vybrat i jiné řešení. | Podporuji, pokud je koncepčně správně. |
Jaký je váš názor na dopravní řešení v oblasti bývalé sodovkárny? | Otázka by měla být spíš znít: „Má být výstavba v prostoru bývalé sodovkárny?“ Pokud ano, bude v této lokalitě každé dopravní řešení komplikované. | V rámci možností, které se nabízejí, bych to označil za nejmenší zlo. Hlavní problém vidím trochu jinde – kdyby se stát místo projídání peněz soustředil na investice do budoucna a postavil pro více než stotisícovou aglomeraci dálnici, nemuseli bychom se děsit každého sebemenšího zahuštění či zpomalení dopravy ve městě. | Projekt jsem zatím neviděl. Pokud tam však vyroste velký bytový komplex, dopravní situace se tam musí upravit. | Konečné řešení, které se bude realizovat – tj. světelná křižovatka je velmi nesmyslné, tato křižovatka bude podle mne vytvářet jen další ještě větší kolony v dopravních špičkách i mimo ně. Lituji toho, že se s tímto řešením víceméně nedá již nic udělat. Škoda jen, že naše dopravní komise nefunguje podstatně déle zpátky do minulosti, kdy by mohla ještě něco ovlivnit… | Velmi kriticky. |
Jaký je Váš názor na splavnění Vltavy? | Peníze na splavnění Vltavy byly poskytovatelem dotace určeny jen a pouze na vodní díla a ve městě, kterým protékají dvě řeky, by byl nesmysl je nevyužít. | Vždycky jsem ho podporoval, dává to městu nové příležitosti. Mrzí mne však, že lodní doprava zůstala omezena jen na turistickou. Nezapomeňme též, že investice města do takhle velkého projektu přitom byly minimální, jen do „pobřežní“ infrastruktury. | Souhlasím s ním, pokud to nebude znamenat příliš velkou zátěž pro rozpočet města. Splavnění zatraktivní naše město návštěvníkům. | Upřímně mi připadá tento projekt pro občana města poněkud bezvýznamný. | Vhodné jako doplňková zážitková aktivita pro nabídku cestovního ruchu ČB. |
Je podle Vás současná kulturní nabídka v Českých Budějovicích dostatečně široká? | Díky pracovnímu nasazení toto nedokážu posoudit. | Já jsem se v Budějovicích nikdy nenudil. Ale jsou zde určité rezervy, obzvláště veřejný prostor by mohl více „žít“. Naštěstí jsme dali příležitost lidem, jejichž kreativita nám úroveň kultury pomůže ještě pozvednout. | Pro mě osobně dostatečná, pro občany asi tak na 70%, dala by se ještě určitě zlepšit. Mělo by se např. dělat více muzeálních akcí pro návštěvníky města. | Není, snad se časem zlepší – uvidíme, jak se rozvine naše idea kreativních průmyslů. I tak doufám, že si každý najde za současné situace něco, co se mu líbí. | Ano. |
Který problém v Českých Budějovicích považujete v současnosti za nejzávažnější? | Hloupost a lidskou závist. | Obtížné dopravní situaci se dá do určité míry přizpůsobit, „přežít to“. Nelze se ale přizpůsobit lidem, jejichž aktivity ve veřejném prostoru i nadále připomínají rakovinné bujení. | Doprava. Osobně si myslím, že by se mělo více udělat pro cyklisty. | Jednoznačně dopravu! | Problém dopravní. |
Který počin města v uplynulém roce hodnotíte jako nejpřínosnější pro občany? | To, že se konečně město probralo a zvolilo si své nové zastupitele. | Všechno vedoucí ke zprůhlednění a zefektivnění hospodaření města, čili zveřejňování smluv, zavádění e-aukcí a další kroky. | V sociální oblasti, ve které pracuji, město více než dříve pomáhá potřebným v nouzi. Zlepšily se služby a informovanost. | Nejpřínosnější zrealizovaný počin podle mne je samotná transparentnost města – záležitost, která se přímo i nepřímo dotkne našich občanů. Jednoznačně je to pozitivní krok v boji proti korupci. | Všechny kroky směřující ke zprůhlednění zadávání veřejných zakázek. |
David Sláma |
Josef Schoř |
Michal Gyepes |
Jan Tůma |
Stanislav Rataj |
|
Jaké byly Vaše konkrétní aktivity ve funkci zastupitele? | Zájem o efektivizaci (hospodářskou i provozní) městské hromadné dopravy z titulu členství ve statutárním orgánu dopravního podniku. Zájem o koncepci cestovního ruchu města. Zájem o nákladovost mateřských škol v Českých Budějovicích. Kontrola vybraných dotačních titulů vyplacených městem v minulých letech z titulu člena Kontrolního výbor ZM. | Podpora průhlednosti veřejných zakázek. | Člen dozorčí rady Lesy a rybníky České Budějovice, s.r.o. | Od 22. 2. do 23. 6. 2011 člen představenstva společnosti Teplárna České Budějovice, a. s. | Řešení dopravy města a českobudějovické aglomerace. |
Je podle vás plněn program HOPB? | Ano. | Ano. | Ano. | Ano. | Průběžně ano. |
Je podle Vás dodržována a plněna koaliční smlouva? | Ano. | Ano. | Ano. | Ano. | Ve většině článků ano. |
Měl by být Modrý most znovu otevřen automobilovému provozu? | Ano. Modrý most by měl být jednoznačně a co možná nejdříve, otevřen automobilové dopravě do 3,5t. | Most by měl být znovu otevřen. | Ano. Každý prostředek, který povede ke zkvalitnění dopravy ve městě, vítám. V blízkosti mostu mám rodiče, kterých se tento problém také týká. Jejich názor je most otevřít. | Ano. Žijeme ve městě. Všichni obyvatelé mají stejná práva. Proč má být zvýhodněna nějaká část obyvatel na úkor druhých? | Samozřejmě. Vždy respektuji životní podmínky všech obyvatel města a prosazuji kompromisní řešení tak, aby z těchto řešení profitovala většina obyvatel města a Českobudějovické aglomerace. |
Jaký je váš názor na tzv. Jižní spojku? | S navrhovaným projektem tzv. Jižní spojky nesouhlasím, nicméně si myslím, že dílčí záležitosti jako např. most přes Vltavu za nemocnicí by mohl městu prospět. Nicméně je potřeba problematiku jižního okruhu města řešit a může se stát, že navrhované řešení bude ze všech dalších možných variant podrobených odbornému zkoumání nejlepší. | Projekt Jižní spojky by měl být zachován v navrženém provedení. | Stejně jako u Modrého mostu vítám každý prostředek vedoucí ke zkvalitnění dopravy. Souhlasím s Jižní spojkou, pokud se zajistí bezhlučnost a bezprašnost. A za podmínky, že bude existovat Jižní tangenta. | Souhlasím s ní. Zatím nikdo neprokázal, že stávající koncepce dopravy je špatná. | Jsem jednoznačně proti. |
Jaký je váš názor na dopravní řešení v oblasti bývalé sodovkárny? | S navrhovaným řešením nesouhlasím, myslím si, že ještě více zkomplikuje dopravní situaci ve městě, zejména ve špičkách. Jedná se podle mého názoru o podobně nekoncepční řešení, jako je nová světelná křižovatka na Strakonické u Sconta. Okruh města bude v této části každých 200 metrů brzděn světelnou signalizací. | Sodovkárna je nešťastně položena, jakékoliv dopravní řešení způsobí problémy. | Velmi pěkný objekt na velmi pěkném místě, s nešťastně řešenou dopravou. Za současného stavu dopravy se stavbou nesouhlasím. | Neznám je tak detailně, abych je mohl posuzovat. | Jako člen dopravní komise, která žádala již před půl rokem o seznam všech dopravních staveb, které se plánují a která řešení jsou rozpracovaná, jsem velmi zklamán přístupem odpovědných pracovníků resortu dopravy, kteří nám tyto informace i po několika písemných urgencích neposkytli. Dopravní řešení se světelnou křižovatkou na Dlouhé louce, které financuje soukromý subjekt, je pro dopravní infrastrukturu města dalším zničujícím prvkem. |
Jaký je Váš názor na splavnění Vltavy? | Myslím si, že z dlouhodobého hlediska se jedná o opodstatněný projekt, zvláště s přihlédnutím k faktu, že financování proběhlo z převážné části prostředky z Evropských fondů určených výhradně pro vodní dopravu. | Splavnění Vltavy jsou účelově vyhozené peníze pro obohacení vyvolených. | Se splavněním Vltavy souhlasím. Lodní doprava funguje výborně v mnoha městech a mimo další výhody, jako je vyčištění řek, určitě povede ke zvýšení atraktivnosti města. | V Západní Evropě je lodní doprava tohoto typu běžná. | V době, kdy máme zcela nevyhovující dopravní infrastrukturu města, byly jakékoliv investice do splavnění Vltavy zbytečným bonbónkem pro turisty a výletníky. |
Je podle Vás současná kulturní nabídka v Českých Budějovicích dostatečně široká? | Ano, z mého pohledu je kulturní nabídka dostatečně široká, nicméně bych uvítal „oživení“ veřejných prostranství v centru města. | Ano. | Ano. | Nevím, nějak nemám na kulturu mnoho času. | Nemohu zodpovědně posoudit, není to můj obor a tudíž i můj názor je zcela subjektivní, ale myslím, že ano. |
Který problém v Českých Budějovicích považujete v současnosti za nejzávažnější? | Dopravní situace. | Řešení dopravní situace. | Dopravní situace. | Že klesá počet obyvatel ve městě. | Nekoncepční práce resortu dopravy a územního plánování. |
Který počin města v uplynulém roce hodnotíte jako nejpřínosnější pro občany? | Zveřejňování smluv uzavřených městem na internetu. | Transparentnost, otevřenost veřejných zakázek, omezení korupce a protekce. | Zveřejňování řady dokumentů na webových stránkách města. | Výsledek voleb ve městě. | Zveřejňování smluv na internetových stránkách města. |
Odpovědi jsou řazeny podle pořadí zastupitelů na kandidátní listině.