Zklidnění dopravy zavedením systému zónových parkovacích ploch, který zajistí v širším centru dostatek míst pro rezidenty, navrhlo hnutí Občané pro Budějovice již ve svém volebním programu. Nyní přichází vedení města s konkrétním návrhem na takzvanou dopravu v klidu, která předpokládá rozšíření zóny placeného stání a zajištění potřebné kapacity parkovacích ploch v systému „Zaparkuj a jdi“.
„Permanentní potíže se zaparkováním vozidel přiměly vedení města aktualizovat komplexní analýzu stavu parkování z roku 2006. Ze získaných dat vyplynulo, že v centru narostl za uplynulých sedm let počet odstavených vozidel ve dne až o 15 procent, což je už zcela neúnosné. Analýzu jsme rozšířili i na celé území Českých Budějovic a zjistilo se, že z necelých 10 000 vozidel zaparkovaných ve dne na ulicích je více než pětina zaměstnanců okolních firem a institucí. Kvalifikovaný rozbor dojezdových a přepravních časů proto doporučil vhodné lokality pro zabezpečená parkoviště typu P+G, tedy ‚Zaparkuj a jdi‘, která by měla sloužit na okraji centra města i dojíždějícím do zaměstnání a škol,“ uvedl českobudějovický primátor Juraj Thoma.
Za parkoviště P+G byly vybrány lokality Jírovcova, Nádraží, Sportovní hala, Dlouhá louka a Dynamo.
„Zbytek vybraného území by fungoval ve třech režimech. V historickém centru města by zůstal stávající režim, v částech navazujících na historické jádro by byla oblast smíšeného režimu, tj. parkování rezidentů, abonentů i návštěvníků s lokální vymezeností zón pouze pro rezidenty a abonenty. Poslední území, severně nad Pekárenskou, by bylo vyčleněno zejména k parkování rezidentů a abonentů s lokální možností vymezení zón smíšených, tedy i pro návštěvníky. Systém rezidentních a abonentních karet by byl obdobný jako v centru s tím, že ceny by byly výrazně nižší podle tarifních zón,“ upřesnil Juraj Thoma.
Rozšíření zóny placeného stání by se mělo týkat území ohraničeného ulicí U Trojice a Nádražní na severu a ulicí L. B. Schneidera, Matice školské a Na Mlýnské stoce na jihu.
„Cílem rozhodně není restrikce zaměstnanecké dopravy, i když nelze popřít, že často diskvalifikuje místní, kteří nemají kde zaparkovat. Město proto bude souběžně připravovat systém funkčních parkovišť P+R, tedy ‚Zaparkuj a jeď MHD‘, i navýšení dostupných parkovacích kapacit pomocí úprav organizace dopravy. Rozšíření zón placeného stání by mělo proběhnout ve dvou etapách, přičemž v současnosti se připravuje výběrové řízení na zpracovatele projektu organizace dopravy v klidu, který je funkční při osmdesátiprocentní obsazenosti parkovacích míst,“ dodal Juraj Thoma.