Využít ve prospěch obyvatel i návštěvníků Českých Budějovic potenciál, jenž nabízí samotná poloha města na soutoku řek Vltavy a Malše, se už před lety stalo cílem rozvojového projektu Město a voda. Jeho záměrem bylo vrátit řekám život, minimálně takový, jaký jim v historii zcela přirozeně náležel. Základním předpokladem pro naplnění této vize se však stala splavněná Vltava. Tohoto úkolu se ujalo Ředitelství vodních cest ČR, k němuž přispěla i protipovodňová opatření v režii Povodí Vltavy. Po nedávném otevření plavební komory v Hněvkovicích je už Vltava splavná z Českých Budějovic až po přehradní hráz Orlík a pro menší lodě až do Prahy. Vše tedy nasvědčuje, že projekt Město a voda by mohl opět ožít.
„Už samotný projekt Dokončení vltavské vodní cesty zahájený v roce 2008, který vedení města podporovalo, se dočkal na veřejnosti nemálo výhrad. Nedařilo se totiž všem lidem vysvětlit, že jde o investici ze státní kasy, která může městu jedině prospět. Kritici, kteří argumentovali tím, že České Budějovice daleko více potřebují napojení na dálniční síť než splavněnou Vltavu, měli jen částečnou pravdu. Kdyby Ředitelství vodních cest ČR neinvestovalo do staveb na Vltavě, našlo by jistě využití pro finance k tomu určené na jiných vodních tocích mimo náš kraj. Splavnění Vltavy tedy nikterak neovlivnilo výstavbu dálnice, natož stavby, které město hradilo ze svého rozpočtu. Nynějším dokončením splavnění jihočeské části Vltavy tedy nabyla na aktuálnosti nosná myšlenka projektu Město a voda na znovuoživení českobudějovických vodních toků,“ řekl Juraj Thoma, tehdejší českobudějovický primátor a nyní zastupitel za hnutí Občané pro Budějovice.
O tom, že rekreační plavba po Vltavě lákala už v uplynulých letech stále více zájemců, svědčí statistiky. V úseku Budějovice – Hněvkovice loni proplulo 2 337 lodí a 13 169 osob, což bylo jeden a půlkrát více než v roce předešlém. Ve srovnání s rokem 2013 to byl pětinásobek.
„Vrátit řeky člověku znamená vytvořit podél nich zázemí, odpovídající požadavkům dnešní doby. Právě to je strategií projektu Město a voda s výčtem možných staveb i finančně méně náročných úprav. Dalším a neméně podstatným důvodem pro oživení Vltavy i Malše je ta skutečnost, že krajské metropoli dosud chybí takový turistický produkt, který by ji zviditelnil v konkurenci přírodních a historických atraktivit regionu. Jedná se o unikátní šanci, jak prodloužit pobyt návštěvníků ve městě a zajistit tak vyšší příjmy místním službám. Proto vítám současné úvahy o splavnění Vltavy ještě dál proti proudu, což by umožnila úprava zákona o vnitrostátní plavbě s prodloužením vltavské vodní cesty o jeden a půl kilometru nad Jiráskův jez. Výletní lodě by se tak dostaly až do samého centra města a nabízely turistům atraktivní výhledy na jeho historickou část,“ dodal Ivo Moravec, českobudějovický zastupitel a předseda hnutí Občané pro Budějovice.