Plnohodnotnou alternativou k automobilové dopravě v rovinatém městě může být podle hnutí Občané pro Budějovice doprava cyklistická. Napomáhají tomu postupně budované cyklotrasy, jejichž celková délka se už rozrostla na více než 70 km. Další plány pro rozvoj cyklodopravy představuje výstavba jedna a půl kilometrové cyklistické stezky Budějovice – Litvínovice.
„Projektová dokumentace by měla být dokončena v tomto roce, takže k její výstavbě by mohlo dojít v nadcházejících dvou letech, přičemž předpokládané náklady se pohybují kolem 4 milionů korun,“ uvedla náměstkyně českobudějovického primátora Ivana Popelová.
Způsob financování bude ještě předmět jednání mezi městem České Budějovice a obcí Litvínovice, které se už dohodly na společném postupu při projektování stezky i následné realizaci.
„Stezka bude navazovat na cyklotrasu F za Stromovkou a někdejší úvozovou cestou projde k obci Litvínovice, respektive do Šindlových Dvorů. Zvolená trasa bude splňovat požadavky jak pro cyklodopravu ve smyslu ryze dopravním, tedy pro dojíždění obyvatel do zaměstnání, na úřady a podobně, tak i ve smyslu sportovně rekreačním, protože povede okolo parku Stromovka k rybníkům a dále do lesů kolem letiště,“ přiblížila Ivana Popelová.
Cyklisty město neopomnělo ani v případě chystané rekonstrukce ulice Oskara Nedbala.
„V současné době je přerušené územní řízení v zájmu prověření možnosti umístit po obou stranách komunikace pruhy pro cyklisty místo navržených míst na parkování. Podnět vzešel z pracovní skupiny věnující se cyklistické dopravě. Návrh vychází z faktu, že ani v současné době se podél této komunikace neparkuje, přitom je to důležitá spojnice mezi sídlišti Máj a Vltava,“ vysvětlila náměstkyně primátora.
Zároveň však upozornila na problém, který sebou nesou smíšené stezky, kde přibývá počet nehod cyklistů s chodci.
„Neradostnou bilanci by možná pomohly zmírnit informační piktogramy, kterých je už po městě několik. Chodci si neuvědomují, že smíšená stezka pro pěší a cyklisty není chodník, ale platí pro ni podobná pravidla jako pro silnici,“ zdůraznila Ivana Popelová.
Pohyb pěších i kolařů definuje zákon o silničním provozu, a tak platí, že tam, kde není chodník, nebo je neschůdný, chodí se po levé krajnici, a kde krajnice není, chodí se co nejblíže při levém okraji vozovky, nejvýše však dvě osoby vedle sebe. Při snížené viditelnosti či zvýšeném provozu a na nepřehledných úsecích smějí jít chodci pouze za sebou.
„Ne každý je však zákona znalý a je docela pravděpodobné, že když člověk piktogram uvidí přímo na vozovce, dokáže se lépe orientovat a situaci zcela spontánně přizpůsobit. Na nynějším jednání se zástupci Policie ČR jsme se proto dohodli, že v první etapě budou piktogramy zkušebně vyznačen úsek od lávky přes slepé rameno Malše, kolem Kauflandu až k ulici Na Zlaté stoce,“ dodala Ivana Popelová.