Výběr veskrze místních událostí z týdne, kdy jme se v Česku přehoupli z politicky bouřlivého ledna do února, jenž zjevně nebude o moc klidnější, komentuje předseda HOPB a českobudějovický zastupitel Ivo Moravec.
Týden 29. 1 – 2. 2. 2018
Ředitelství silnic a dálnic vypsalo druhé kolo výběrového řízení na dálniční obchvat Českých Budějovic. Stát bude 12,8 miliardy korun a stavba by měla být zahájena letos na podzim s plánovaným dokončením do roku 2021. Snad odvede tranzitní dopravu z našeho města. Ze 170 kilometrů dlouhé D3 je zatím hotovo něco kolem padesáti kilometrů. Obávám se, že než bude D3 v plném provozu, budou už dálnice brázdit auta bez řidiče. Nejvyšší kontrolní úřad pomalou výstavbu dálnic také kritizuje. Vždyť v posledních pěti letech se každý rok otvíralo jen šestnáct kilometrů nových dálnic a nezdá se, že by se tento trend měl změnit. Podle Ministerstva dopravy bude celá plánovaná dálniční síť dokončená v roce 2050. Se znalostí reality a všech minulých slibů se to jeví jen jako sen…
Hlavní budova českobudějovického vlakového nádraží je ve značně neuspokojivém stavu. Pro přijíždějící se stala odpudivým přivítáním v metropoli jižních Čech. Horší nádražní budovu v Čechách a na Moravě snad nenajdeme. Ta naše měla být podle původních plánů zrekonstruovaná už letos. Ale co se vleče, neuteče, a tak start neustále odkládané stavby je nyní přislíben až na začátek roku 2020. Původně se předpokládalo, že půjde o investici za 150 milionů korun, nyní už jsme na 170 milionech. A asi to nebude suma konečná. Navíc se proslýchá, že stavba opět nabere zpoždění. Ach jo…
Bude v Budějovicích Budvar aréna, nebo nebude? Toť otázka! Smlouva na název Budvar aréna je platná do konce května 2018. Jednání mezi zástupci Budvaru a města se prý budou odvíjet od toho, zda Motor postoupí do extraligy. Primátor Jiří Svoboda (ANO) k tomu říká: „Na další jednání je teď ještě čas. Zatím jsme v naději, že se hokejistům podaří postoupit. Ve chvíli, kdy bude situace jasná, tak by mělo velmi rychle padnout rozhodnutí. Otázkou je, jestli se dohodneme na pokračování, či nikoli.“ Hlavně, že jsme v naději a máme na všechno dost času. To jsem si oddechl. Vedení města má v záloze i teoretické řešení pro případ, že by k dohodě s Budvarem nedošlo. Přes léto prý bude hledat dalšího zájemce, který by chtěl spojit své jméno s arénou, jako bychom nevěděli, že přes léto se neudělá nic. Budvar arénu máme v Budějovicích už šestnáct let. Přesto současné vedení města stále přešlapuje na místě a jediné co skutečně ví je, že „otázkou je, jestli se dohodne na pokračování, či nikoli“. Jak prozřetelné…
Vize budějovické radnice hodnotil Jan Štifter v časopise Barbar. Článek nazval „Přijedou davy kvůli jedné tramvaji?“ A právě pasáž o budějovické tramvaji mě zaujala. Cituji: „Člověku se až nechce věřit, že se další skvostná myšlenka těsně před koncem roku zrodila v hlavě náměstka primátora pro dopravu Františka Konečného. Muže, jehož cílem je vyrovnat počet semaforů počtu obyvatel. Vymyslel teď, jak sám říká, zajímavý turistický tahák. Tramvaj. Tento novodobý Edison ji vidí na Lannovce. Představuji si davy, jak v přeplněných vlacích míří na jih, vykukují z oken kupé, kdo první zahlédne ten technický výstřelek. A pak vysněnou tramvají pohodlně dojedou na náměstí, z oken létají tablety, a hlavně děti jsou nedočkavé, kdy spatří Samsonovu kašnu, Bludný kámen, kdy už uvidí tu legendami opředenou Černou věž a táta si dá pivko v Masných. František Konečný by měl co nejdříve rozjet další etapu rezidentního parkování a vyznačit modré pruhy až k Borku. Jinak ten nápor Pražáků, kteří budou chtít vidět tramvaj, neustojíme.“ Co dodat? Snad jen veršík jednoho citlivého Budějčáka: Tramvaj ta je retro, já chci v ČB metro…
Objevila se konečně i dobrá zpráva. Platit za parkování už můžeme i u nás nejen mincemi a aplikací Sejf, ale u nových parkovacích automatů také bankovní kartou. Většina jich je na Pražském předměstí, další by měly být v centru města. Při rozjezdu nového systému parkování nešlo platit kartou, protože nebyly zavčas uzavřeny potřebné dohody mezi městem, budějovickým dopravním podnikem a bankou. Zajímalo by mě, jak a zda se také řeší nedůslednost v přípravě a realizaci parkovacích zón, která se týká absence potřebného místa pro zásah hasičů a dalších složek integrovaného záchranného systému a nebo pro krátkodobé parkování automobilů organizací poskytujících sociální služby. Jde totiž o zásadní nedostatek, jenž by mohl být i osudným…
S dobrým nápadem přišel Českobudějovický deník. Ke 100. výročí vzniku samostatnosti našeho státu připravuje unikátní cyklus „Jak jsme žili v Československu“. Každý týden chce zveřejňovat historické zajímavosti a archivní snímky z Českobudějovicka v letech 1918 až 1992. Čtenáři tak budou mít možnost nahlédnou, jak se v Budějovicích kdysi žilo. Tento počin se mi jeví smysluplný mimo jiné i proto, že vzpomínání se rozloží do celého období roku. Na rozdíl od budějovické radnice, která chce uspořádat k tomuto významnému výročí pouze jednu akci až na podzim. Oč přínosnější by bylo, kdyby město nabídlo občanům v průběhu celého roku sled různých akcí tak, aby se do nich mohly zapojit třeba i školy a různé spolky…
Pomalu končí období telefonních budek. „Při rozhodování o tom, zda bude některý z automatů zrušen, přihlížíme i k dalším kritériím, například jestli jsou s jeho provozem spojené nějaké zvýšené náklady, třeba kvůli vandalismu, nejčastěji se setkáváme s utrženými sluchátky,“ říká mluvčí společnosti O2 Jitka Pajurková. Nevím, zda v O2 uvažují i o tom, že také v Budějovicích by se z některých budek mohly stát veřejné knihovničky. Pokud ne, město by se mělo o to postarat. KnihoBudka, co by neziskový projekt, už funguje od roku 2013 nejen v Praze, ale například i v Ostravě, Uherském Hradišti, Třinci a v dalších městech. I tentokrát platí, že když to jde jinde, proč by nemohlo jít i u nás!