„Já se vůbec nedivím, že v Budějovicích je taková doprava, když to má na starost paní, která nemá ani řidičák…“, napsala na náš facebook slečna Lucie. Slíbili jsme jí, že tuhle „zaručenou informaci“, která je dlouhodobě oblíbeným argumentem zastánců preference automobilové dopravy, jednou pro vždy vyvrátíme – a přinášíme důkaz. 🙂
Další magickou mantrou v diskusích o dopravě je tvrzení, že je řešena nekoncepčně. Tak jen rychlý výčet několika zásadních strategických dokumentů, které připravovali odborníci a pro jejichž schválení bylo třeba najít shodu v městské radě či zastupitelstvu: územní plánu (z roku 2000), Akční plán rozvoje dopravní infrastruktury (2003), Integrovaný plán organizace dopravy (2009), Generel MHD pro roky 2010-2020 a cyklogenerel 2009-2013 (v současné době se zpracovává nový).
To, že prosazování těchto koncepčních materiálů probíhá postupně, zejména výstavba některých komunikací po kouscích, je způsobeno prostým faktem, že připravenost různých částí se i kvůli přístupu některých obyvatel Budějovic prostě liší a dělají se podle aktuálních možností. To ale neznamená, že v konečném důsledku nejsou dílky jedné skládačky.
„Oblastí plánování dopravy se zabývám od roku 2002, nejdřív jako investiční náměstek, poté jako náměstek pro dopravu. Svá rozhodnutí nečiním, jak si zřejmě někdo myslí, od stolu u ranní kávy, ale vždy je konzultuji s týmem odborníků, a to nikoliv pouze z magistrátu města. Řidičský průkaz vlastním pětatřicet let, jsem aktivní řidička a vedle toho intenzivně využívám možnosti pěší a cyklistické dopravy,“ dodává Ivana Popelová.
Byla to právě ona, která v roce 2002 spolu s Jurajem Thomou stála mimo jiné u zrodu projektové dokumentace na takzvanou „zanádražku“ a především prosadili v současnosti dokončovanou 4. etapu, s níž se původně nepočítalo vůbec. Zanádražní komunikace je nejvýznamnější a největší dopravní investicí ve městě za posledních deset let a příští rok bude dokončená celá od Nových Hodějovic až po propojení okruhů (silnice I/34 na Třeboň), čímž se významně ulehčí Novohradské, Nádražní a Dobrovodské ulici.
„Dlouhý příběh této komunikace je zároveň ukázkou toho, jak se ve městě, na malém katastru a v husté zástavbě, složitě prosazují a budují dopravní stavby – jenom vykoupit pozemky od několika set vlastníků je úkol na několik let, nemluvě o územním a stavební řízení a zajištění financování tak nákladné stavby. A jak je potřebná právě ta koncepčnost, které musí jít napříč volebními obdobími. V případě zanádražky panovala v zastupitelstvu vzácná dlouhodobá shoda a děkuji všem kolegům napříč stranami, že k jejímu vybudování přispěli, bohužel v jiných případech tomu tak není. A ne všude lze novou infrastrukturu postavit, například v centru, kde je třeba vycházet z daného prostoru. Proto Občané pro Budějovice říkají, že centrum potřebuje chytrá řešení. Naslouchat populistickým slibům, že se tam žádné novinky zavádět nebudou, znamená smířit se s nynějším stavem. Škoda, že některým politickým kolegům to tak stačí a nemají více odvahy to změnit,“ dodala Popelová.