Ve sledu priorit, které pro oblast dopravy definuje volební program hnutí Občané pro Budějovice, má své místo i rozšíření zóny organizace dopravy s podporou rezidenčních stání v širším centru města. Nyní přichází vedení radnice se záměrem aktualizovat studii o možném řešení parkování, kterou už v minulém volebním období představila tehdejší náměstkyně primátora Ivana Popelová (HOPB).
„Studie prokázala, že obsazenost většiny parkovacích míst v širším centru města je téměř stoprocentní, čímž se zde systém parkování stává zcela nefunkční. Už tehdy jsme upozornili na to, že ze zhruba 8,5 tisíce vozidel zaparkovaných ve dne na ulicích je více než pětina zaměstnanců okolních firem a institucí. Možným řešením se tak stává zavedení takzvané dopravy v klidu, která předpokládá rozšíření zóny regulovaného stání a zajištění potřebné kapacity parkovacích ploch v systému Zaparkuj a jdi. Ty mohou vzniknout nejen v Jírovcově ulici, ale například i na Dlouhé louce dovybavením stávajícího parkoviště u Sportovní haly nebo úpravou dopravního režimu u stadionu Dynama,“ připomněl první náměstek českobudějovického primátora Ivo Moravec (HOPB).
Také současné vedení radnice zvažuje navýšení rezidentních a abonentních stání tak, aby zejména bydlící nebo podnikající osoby v Českých Budějovicích měly k dispozici dostatek parkovacích míst. V celkovém důsledku by měla být necelá polovina parkovacích míst v takzvané modré zóně, která slouží rezidentům, třetina ve smíšené zelené zóně, tedy pro rezidenty, abonenty i platící návštěvníky, a zbytek by byl vyčleněn pro krátkodobé stání s platebními automaty.
„Cílem rozhodně není restrikce zaměstnanecké dopravy, i když nelze popřít, že často diskvalifikuje místní, kteří nemají kde zaparkovat. Město proto bude souběžně připravovat systém funkčních záchytných parkovišť P+G, tedy Zaparkuj a jdi. Zároveň se nabízí i možnost výrazného navýšení dostupné parkovací kapacity v širším centru města. Je totiž spočteno, že úpravou komunikací, kdy se zjednosměrní některé ulice a vznikne tak prostor pro stání automobilů, by mohlo přibýt 1172 parkovacích míst. V součtu zvažovaných opatření bychom dosáhli osmdesáti i méně procentní obsazení parkovacích míst, čímž se takzvaná organizace dopravy v klidu stává funkční,“ dodal Ivo Moravec.
Náklady na nový systém, včetně stavebních úprav ulic a parkovacích ploch, se odhadují v 1. etapě na 30 milionů korun a ve 2. etapě na 20 milionů korun. Zhruba deset milionů si také vyžádá výměna parkovacích automatů, která bude s projektem souviset. Zda se s nadcházejícím rokem začne projekt realizovat, to bude záležet na shodě koaličních partnerů ve vedení města a v neposlední řadě i na pochopení veřejnosti, že systém zónových parkovacích ploch je jedinou šancí pro zklidnění dopravy v širším centru Českých Budějovic.