Zastupitelstvo Jihočeského kraje vzalo na svém zasedání 23. května následující informace o projektu Jihočeské letiště České Budějovice (materiál č. 226/ZK/19):
V souvislosti s diskuzí na jednání zastupitelstva kraje dne 11. 4. 2019 v bodu programu „ Zpráva o vyřizování dotazů, podnětů a připomínek členů zastupitelstva kraje“ na téma projektu letiště České Budějovice je předložena na jednání zastupitelstva kraje následující aktuální informace o stavu tohoto projektu. Obsah důvodové zprávy je členěn do základních, z pohledu předkladatele, důležitých kapitol, které obsahují základní rámcové informace, které budou doplněny v úvodním slově předkladatele, popřípadě doplněny na základě dotazů jednotlivých zastupitelů.
Jak je všeobecně známo, Jihočeský kraj společně se statutárním městem České Budějovice založil v roce 2005 společnost Jihočeské letiště České Budějovice a.s. Společnost byla založena za účelem zajištění provozování letiště České Budějovice. I když společnost právně vznikla zápisem do obchodního rejstříku dne 17. 8. 2005, tak faktickou činnost zahájila až od 1. 1. 2006. V prvních necelých dvou letech pracovala v omezeném rozsahu na pronajatých pozemcích a budovách od Ministerstva obrany. Po uzavření smlouvy o bezúplatném převodu mezi Jihočeským krajem a Ministerstvem obrany dne (pozn. dne 11. 9. 2007) začala zajišťovat i správu a údržbu majetku Jihočeského kraje.
Pro konkrétní představu o výdajích projektu letiště České Budějovice směřovaných akcionáři do společnosti Jihočeské letiště České Budějovice a.s. a zároveň Jihočeským krajem i do majetku, který převzal od Ministerstva obrany, je součástí tohoto materiál podrobný rozbor výdajů v letech 2006 – 2018, včetně upraveného rozpočtu na rok 2019 a střednědobého výhledu na 2020 – 2021. Dále jsou uvedeny kumulované údaje o výdajích podle poskytovatelů a jejich základního/druhového určení.
Výdaje akcionářů společnosti Jihočeské letiště České Budějovice a.s. za období 2006 – 2018 (skutečnost)
provozní dotace
České Budějovice 161 991 827,29
Jihočeský kraj 161 991 827,29
Celkem 323 983 654,58
investiční dotace
České Budějovice 29 976 684,78
Jihočeský kraj 29 976 684,78
Celkem 59 953 369,56
Výsledky hospodaření společnosti Jihočeské letiště České Budějovice a.s. za období 2006 – 2018
Rok |
Náklady |
Výnosy |
Zisk/ztráta po zdanění |
2006 |
9 187 288 |
9 187 288 |
0 |
2007 |
14 795 579 |
14 823 142 |
27 563 |
2008 |
29 249 173 |
29 692 120 |
442 947 |
2009 |
34 934 870 |
35 454 959 |
520 089 |
2010 |
36 889 716 |
37 517 331 |
627 616 |
2011 |
36 245 180 |
36 847 382 |
602 201 |
2012 |
37 700 098 |
38 259 365 |
559 267 |
2013 |
36 205 385 |
36 841 469 |
636 084 |
2014 |
35 351 938 |
35 728 926 |
376 988 |
2015 |
38 479 338 |
39 345 015 |
865 677 |
2016 |
41 122 888 |
42 790 898 |
1 668 010 |
2017 |
43 853 146 |
45 501 749 |
1 648 603 |
2018 |
48 127 099 |
49 930 729 |
1 804 630 |
Pro úplnost je potřeba dodat, že rozpočet Jihočeského kraje a statutárního města České Budějovice pro rok 2019 předpokládá poskytnutí stejných dotací ve výši 24,45 mil. Kč (provozní dotace) a 1,5 mil. Kč (investiční dotace).
Poskytnuté dotace resp. vyrovnávací platby za závazek veřejné služby pokrývají v průměru 70% nákladů společnosti. Ostatní náklady jsou hrazeny z vlastních výnosů společnosti.
Dle účetní závěrky za rok 2018 vlastní společnost majetek k 31. 12. 2018 ve výši 84,109 mil. Kč.
Výdaje Jihočeské kraje, jako vlastníka majetku letiště České Budějovice a.s. za období 2006 – 2018 (skutečnost)
neinvestiční 98 027 597,73 Kč
investiční 655 069 415,95 Kč
Celkem 753 097 013,68 Kč
Pro úplnost je potřeba dodat, že upravený rozpočet Jihočeského kraje pro rok 2019 předpokládá neinvestiční a investiční výdaje (bez a.s.) v celkové výši 395 861 245,- Kč.
Aktuální stav stavby projektu modernizace letiště České Budějovice
Termín dokončení stavby projektu modernizace letiště je 21. 6. 2019. K tomuto termínu by měly být stavebně dokončeny a předány všechny stavební objekty, včetně technologií. Jihočeský kraj požádal dne 10. 5. 2019 Úřad pro civilní letectví o provedení kontrolní prohlídky před zahájením zkušebního provozu. Prohlídka je plánovaná v týdnu od 24. 6. do 28. 6. 2019. Po úspěšném absolvování kontrolní prohlídky bude Úřadem pro civilní letectví povolen zkušební provoz (min. na 6 měsíců – podmínka stavebního povolení).
Aktuální informace o postupu zprovoznění letiště České Budějovice po dokončení stavby projektu
V případě postupu zprovoznění letiště České Budějovice, které úzce navazuje na dokončení stavby modernizace letiště České Budějovice, bude postupováno a.s. v několika etapách. Postup je podrobně komunikován s Úřadem pro civilní letectví, který tento postup posuzuje a jednotlivé etapy schvaluje. Jedná se o administrativně a časově náročný proces, a proto je ze strany Úřadu vyžadován podrobný přechodový plán. Zahájení provozu (pozn. v omezeném rozsahu v první etapě) je vázáno na zpracování dokumentace překážkových ploch s identifikací překážek, včetně zaměření těchto překážek a jejich vyhodnocení pro jednotlivé etapy „zprovoznění“. Dokumentace ke schválení první etapy bude předána na Úřad dne 28. 5. 2019. Délka rozhodnutí ve věci závisí přímo na Úřadu. Předpokládaný harmonogram jednotlivých etap směřujících k zajištění oprávnění k provozování neveřejného mezinárodního letiště kategorie 4C – délka dráhy 1 800 m a více a rozpětí křídel od 24 metrů do 36 metrů (tzn. stejného jako před zahájením modernizace) s doplněnou technologií.
VFR/den – (nepřístrojové) – do 30. 6. 2019
VFR/noc – (nepřístrojové za snížené viditelnosti) – do 30. 9. 2019
IFR/AFIS – (řízené přístrojové) – plný provoz po certifikaci do konce roku 2020
Základními podmínkami pro postup v jednotlivých etapách je splnění podmínek v oblasti personální – zajištění proškolení provozních zaměstnanců, v oblasti technické – zajištění OPZ (osvědčení provozní způsobilosti) na jednotlivá technologická zařízení, v oblasti provozní – zajištění smluvního ujednání a nastavení spolupráce a komunikace s ŘLP.
V další fázi pak bude zajišťována konečná certifikace letiště České Budějovice podle evropských předpisů, získání osvědčení provozní způsobilosti a získání osvědčení k provozování veřejného mezinárodního letiště. Pro úplnost je potřeba sdělit, že pro zákazníky ze strany leteckých společností, které budou mít konkrétní představu o časech příletu či odletu a požadavcích na odbavení letadla ze strany provozovatele letiště postačuje statut neveřejného letiště.
Podrobné informace (časový harmonogram, náklady), jako zprávu pro akcionáře a podrobný přechodový plán, obdrželi od akciové společnosti oba akcionáři.
Aktuální informace o postupu tzv. rozlétání letiště České Budějovice
Akciová společnost aktivně pracuje na komunikaci s budoucími zákazníky letiště České Budějovice. Výsledkem této komunikace je záměr společnosti zaměřit se na tři základní segmenty partnerů/zákazníků letiště České Budějovice.
-
-
-
-
-
-
- výcvik pilotů dopravních letadel – zájem na využití letiště České Budějovice pro výcvik pilotů je evidován ze strany letecké společnosti Lufthansa, RED BULL Teamu, F – AIR,
- zřízení pravidelného leteckého spojení – zájem je evidován ze strany nízkonákladové letecké společnosti na spojení České Budějovice – Dubai,
- zřízení charter/leteckého spojení touroperátory – zájem je na spojení do destinací v Řecku a Turecku.
-
-
-
-
-
Jako doplňkový segment je uvažován segment letecké nákladní/cargo spojení. Z osobních rozhovorů zástupce a.s. se zástupci leteckých společností, touroperátorů je možno potvrdit zájem těchto společností o letiště České Budějovice, nicméně tento zájem a zahájení konkrétního obchodního kontraktu je vázáno na potvrzení konkrétního termínu získání osvědčení od Úřadu pro civilní letectví resp. faktického zprovoznění letiště České Budějovice (zejména technologií a budov). Podmínkou, nikoliv však nutnou, ze strany letecké společnosti na případné bázování letadla na letišti České Budějovice je v krátkém časovém výhledu výstavba hangáru pro parkování a údržbu tohoto letadla.
Pro úplnost je potřeba sdělit, že v případě zřízení pravidelného leteckého spojení nízkonákladovými leteckými společnostmi je standardně vyžadována marketingová podpora ze strany kraje, statutárního města České Budějovice a letiště.
Aktuální informace o výběru strategického partnera Jihočeského kraje pro projekt letiště České Budějovice
V případě dalších kroků ve věci výběru strategického partnera Jihočeského kraje pro projekt letiště České Budějovice je rozhodnutím rady kraje ze dne 25. 4. 2019 schválen výsledek výběrového řízení na veřejnou zakázku „Poradce Jihočeského kraje a zpracovatel materiálů potřebných k výběru strategického partnera letiště České Budějovice, včetně doporučení takového partnera“. Smluvním partnerem Jihočeského kraje je sdružení České spořitelny a.s. a HAVEL & PARTNERS,s.r.o., advokátní kancelář. Termín realizace zakázky je 120 kalendářních dnů od podpisu smlouvy. Předmětem této zakázky jsou služby poradce JčK a zpracování materiálů potřebných k výběru strategického partnera letiště České Budějovice včetně doporučení výběru takového partnera. Materiály budou obsahovat analytickou a návrhovou část, které budou rámcově obsahovat popis stávajícího stavu, průzkum veřejnosti, varianty budoucího rozvoje letiště, zhodnocení možných variant budoucího rozvoje letiště, doporučení výběru strategického partnera a sestavení komunikační strategie.
Aktuální informace o využití prostoru letiště České Budějovice
Zásadní potenciál a konkurenční výhoda letiště České Budějovice je proti ostatním regionálním letištím rozsah disponibilních pozemků ve vlastnictví kraje přímo areálu letiště a v jeho bezprostřední blízkosti. Základní formy a způsoby jejich využití navrhuje územní studie průmyslové zóny letiště Česká Budějovice, která byla aktualizována v roce 2017.
Vzhledem k tomu, že z pohledu vedení Jihočeského kraje je prioritní řešit provozně a finančně nejnákladnější část areálu letiště České Budějovice tzv. spodní kasárna byly aktivity kraje primárně směřovány právě na tuto část. Aktuálně je na jižní část (pozn. ve správě KŠH) zpracována studie využitelnosti části Jihočeského letiště České Budějovice, která navrhuje, aby plocha ve správě KŠH byla využita multifunkčně. Cca 50 % plochy by mělo být, na žádost statutárního města České Budějovice, využito na zřízení parkoviště pro kamiony, včetně všech jeho standardních součástí (PHM stanice, myčka, sprchy, ubytování, rampa na odklízení sněhu apod.). Plocha by měla mít kapacitu cca pro 100 kamionů. Další část plochy by měla být využita jako komerční zóna a zbývající nejmenší část pro zázemí KŠH. Realizace všech dílčích částí musí být navzájem zkoordinována a zároveň musí být zkoordinována s přípravou a výstavbou ZTV a záměry ostatních vlastníků. Na ostatní část tzv. spodních kasáren existuje pasportizace jednotlivých budov a inženýrských sítí a je k dispozici zhodnocení stavebně technického stavu pro jejich následnou využitelnost.