Hojně užívaná zkratka PR pro public relations, neboli vztahy s veřejností, získává v Česku ještě další význam. Označuje participativní rozpočtování, což je metoda pro zapojení občanů do rozhodování o využití části městského rozpočtu. Zatímco první zkušenosti s tímto postupem sbírala brazilská města již v 80. letech minulého století a postupně jej začala užívat i řada měst evropských, v Česku jde zatím o metodu, která teprve v posledních třech letech nabývá na účinnosti. Průkopníkem PR se v roce 2014 stala městská část Praha 7, která vyčlenila 1 milion korun na občany navrhované investiční a sportovní akce. V následujícím roce si PR vyzkoušely Semily a městské části Praha 10 a Praha – Zbraslav. Letos se již ke zkušeným přidaly nejen další městské části Prahy, ale například i Brno, Litoměřice a Ostrava – jih, která pro PR vyčlenila 5 milionů korun. Zdá se tedy, že rovněž vedení města České Budějovice by už mělo začít přemýšlet, zda svým občanům nenabídnout možnost přicházet s náměty pro zkvalitnění veřejného prostoru a zároveň hlasováním rozhodnout o tom, co z toho je nejvhodnější realizovat. Má to však nejeden háček.
Jak vyplývá ze zkušeností těch měst, které se již touto cestou vydaly, využití PR předpokládá adekvátní informační kampaň, která občany seznámí s podobou celého procesu. Ten musí vedení města promyšleně předem připravit a stanovit zodpovědného koordinátora, který mimo jiné zajistí i odborné posouzení proveditelnosti jednotlivých návrhů. PR by mělo rovněž obsahovat několik veřejných setkání s diskusí o potřebách, nápadech a návrzích. Rozhodující pro jeho úspěšnost je také stanovení způsobu hlasování tak, aby vytvořilo předpoklad pro co nejvyšší účast veřejnosti. Nelze ani podcenit provozní náklady celého procesu, které musí být stejně transparentní jako vyčleněná částka, o níž občané rozhodují.
Toto vše jsou důvody k obavám, že současné vedení Českých Budějovic, které zcela nekoncepčně přistupuje k většině investičních akcí, není ani schopné zorganizovat celý proces participativní rozpočtování tak, aby městu a jeho obyvatelům přineslo to, co je jeho předností. Tedy zapojení aktivních občanů, předkládajících městu podněty k jeho rozvoji.