Doprava představuje jedno z nejdůležitějších odvětví národního hospodářství, na hrubém domácím produktu se doprava podílí zhruba 10 % a celorepublikově zaměstnává více než 250 tis. lidí. Sektor dopravy rovněž představuje jednu z největších alokací veřejných prostředků, ročně se vydá 152 mld. Kč (zahrnuje výdaje vlády i územních celků). Stejně tak pro rozpočty domácností znamenají výdaje na dopravu a přepravu zhruba 10 % rodinných výdajů, v roce 2011 vydal každý občan ČR necelých 13 tis. Kč. Jak čísla ukazují, vyplatí se tedy věnovat tématu pozornost a sledovat, kam prostředky jdou.
Doprava ale představuje také jeden z nejvýznamnějších rozvojových faktorů. Při absenci kvalitní dopravní infrastruktury není plně využit potenciál daného území. Toto můžeme pozorovat i v rámci České republiky. Pokud srovnáme rozvoj podnikatelských a průmyslových aktivit například v Plzni, která je dálničně napojená, jak na Prahu tak i Německo a České Budějovice, je vidět jasný rozdíl. Přeneseně se tedy jedná o tvorbu nových pracovních míst a růst oblasti jako celku v ekonomické i sociální rovině.
Pro jižní Čechy je tedy prioritou rozvoj dopravní infrastruktury, zejména o dálnici D3, rychlostní komunikaci R4 v rámci spojení do Prahy. Důležité je také trasa, pro rozvoj podnikatelských příležitostí možná ještě významnější, s napojením jižním směrem, tedy rychlostní komunikace R3, zajišťující spojení s Rakouskem. V budování těchto důležitých komunikací by se stát neměl spoléhat pouze na své zdroje, ale je důležité prostředky diverzifikovat prostřednictvím zapojení soukromých společností. Může to urychlit výstavbu, stejně jako pozitivní postoj obcí v trase, ne jak, je tomu např. ve Středočeském kraji.
Pro zvýšení dopravní dostupnosti regionu je důležitá také modernizace IV. železničního koridoru. Ve veřejné dopravě je důležitý další tlak vlády na liberalizaci železnice. Umožněním konkurenčního prostředí na trase Praha-Ostrava se ukázal směr, jakým se může železniční doprava ubírat do budoucna. Podle stávajícího plánu Ministerstva dopravy by soukromí dopravci měli přijít na trať z Prahy přes Tábor do Budějovic až v roce 2022/2023, na trať mezi Plzní Budějovicemi a Brnem dokonce až v období 2024/2025. Tento proces je pomalý a je nutné přistoupit k jeho rychlejší realizaci.
V poslední době se dostávají na povrch nápady na směrování dopravních investic do iracionálních vizí, takovým případem je plán na výstavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe. Takovéto megalomanské projekty, nepřinesou zásadní zlepšení dopravní dostupnosti ani konkurenční výhodu České republice. Pouze budou znamenat velkou zátěž pro veřejné rozpočty, v podobě nerentabilní investice, což si Česká republika v době nedostavěné základní dálniční sítě, žalostného technického stavu mnohých silnic, dovolit nemůže.