
Prázdniny jsou za námi a my se znovu vracíme s našimi pravidelnými zpravodaji z radnice. Nejdůležitější události posledních dní shrnuje předseda našeho hnutí a náměstek primátora Ivo Moravec.
Zpoždění dokončení Severní spojky
Stavba silnice Severní spojka v Českých Budějovicích, jejíž náklady jsou 2,3 miliardy korun, bude mít zpoždění. Krajský úřad zrušil územní rozhodnutí a vrátil ho stavebnímu úřadu k novému projednání. Kdy se téměř 2,5 kilometru dlouhá silnice, která má odvést dopravu z centra města, začne stavět, není jasné, řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová.
ŘSD je investorem stavby, jež se napojí na D3. Práce by měly trvat tři roky. „Severní spojka je důležitá především pro převedení dopravy z centra Českých Budějovic. Bez stavby Severní spojky bude nadále situace ve městě na pokraji únosnosti, protože napojení na D3 z I/20, potažmo z D4 bude stále vedené přes vnitřní městský okruh,“ uvedla Ledvinová. Severní spojka bude přeložkou silnice I/20 od obchodního centra Globus k Pražské třídě. ŘSD uvedlo, že to bude odlehčovací trasa, alternativní propojení silnic I/20 a I/34. Převede tranzitní dopravu, silnici využijí i místní, protože na severu města chybí most přes Vltavu. Místo dosavadního křížení silnice s tratí v Nemanické ulici vznikne podjezd.
Hlášení k D3
Ředitelství silnic a dálnic uvede ještě do konce letošního roku do provozu další úsek dálnice D3. Tentokrát to bude úsek Ševětín – Borek na Českobudějovicku. Dohodlo se na tom se společností Eurovia CS, která je zhotovitelem této části. Dálnice tak povede z Českých Budějovic na hranice Jihočeského a Středočeského kraje. Do provozu se tak do konce roku (tohoto) dostane dalších skoro 11 kilometrů D3. Tento kus D3 bude stát 933 milionů korun bez daně. Dosavadní termín otevření byl březen 2020, ale práce se nakonec podařilo zrychlit. Letos v červnu už Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jeden úsek otevřelo, byla to navazující část Bošilec – Ševětín o délce osm kilometrů. Pro lidi to znamená rychlé spojení mezi Táborem a Budějovicemi. Celkově bude na konci roku D3 dlohá asi 70 kilometrů. Otazník visí nad termínem dokončení malého úseku u Lhotic, kde mělo ŘSD delší spor s majitelem jednoho pozemku. Podle vyjádření šéfa ŘSD Radka Mátla by se to mohlo podařit.
Dopravní omezení na Dlouhé louce
Na jednom z nejrušnějších míst v Českých Budějovicích, křižovatce Dlouhé louky a Husovy třídy, přidá Ředitelství silnic a dálnic odbočovací pruh navíc. Bude to druhý pruh ve směru z Dlouhé louky k sídlištím Máj a Šumava. Práce na křižovatce budou zahájeny v pátek 6. září. Bude se pracovat většinou o pátečních nocích a o víkendech. V plánu je rozšíření silnice o jeden pruh a obnova asfaltových vrstev vozovky. Řidiči musí počítat s výrazným omezením průjezdnosti křižovatky o víkendech. V některých směrech bude průjezd zcela uzavřen. V pracovních dnech řidiči projedou s omezením rychlosti.
Uzavírka na Ledenické
Částečnou uzavírku Ledenické ulice v lokalitě Pohůrka si vyžádá stavba dálnice D3 v úseku Úsilné – Hodějovice. V Ledenické ulici bude od 16. do 23. září sveden provoz pouze do jednoho jízdního pruhu. Dotčeným místem se bude projíždět kyvadlově podle pokynů mobilní světelné signalizace. Počítejte se zdržením. V Suchém Vrbném navíc omezují dopravu kvůli stavbě dálnice D3 i práce na odvodňovací štole budoucího tunelu Pohůrka.
Letiště
Započala jednání s Jihočeským krajem o další angažovanosti města České Budějovice ve společnosti Jihočeké letiště České Budějovice a. s. Pokud město odejde, přijde o vliv na nejvýznamější rozvojovou plochu jakou v okolí Budějovic máme. O budoucnosti letiště dost napoví výběr strategického partnera, kterého kraj hledá.
Mariánské náměstí s Boudou
Mariánské náměstí se stanem kulturním prostorem už na podzim, a to zatím jen dočasně. „V rámci oslav stého výročí Jihočeského divadla bude hlavním pilířem dřevěná Bouda, kterou zapůjčí Divadlo bratří Formanů. Divadelní areál vysoký 9,85 m, 30 m dlouhý a 16 m široký usadí na elevaci 230 diváků. Na Mariánském náměstí se začne stavět od 9. listopadu, aby zde 21. listopadu mohla mít premiéru Smetanova opera Dalibor. To proto, že historickou budovu také otevřel Dalibor. Cílem projektu Bouda je připomenout myšlenku na stavbu kulturní budovy na Mariánském náměstí. Ta se chystala již v 60. letech a znovu se o ní jedná. „Bouda je symbol, kterým chceme debatu o nové budově znovu rozproudit,“ říká ředitel.
Vltavskou cyklostezku podporujeme
Šestnáct jihočeských obcí a měst chce vytvořit souvislou cyklostezku podél Vltavy, aby vedla od Týna nad Vltavou až k hrázi Lipna. Nyní se podepisuje příslušné memorandum. Přidaly se i České Budějovice, kde by nové úseky na jih od města navázaly na komunikace, které už cyklisté nebo pěší využívají.
Parkoviště v Jírovcově ulici otevřeno
Druhá část odstavného parkoviště v Jírovcově ulici je dokončena a v pondělí 19/8 v 8 h se otevřelo pro řidiče. K dosavadním stáním nově přibylo dalších 257 míst, takže dohromady je v Jírovcově 438 míst. K cestě do centra slouží bezplatná linka MHD č. 23, která jezdí až na náměstí Přemysla Otakara II. Na parkovišti jsou přístřešky pro jízdní kola. Parkovné lze platit i bezhotovostně.
Parkoviště na náplavce nebude. A je to dobře.
Vedení budějovické radnice se rozhodlo, že už se nebude pokoušet o vybudování parkoviště na náplavce u Dlouhého mostu. Čtyřikrát za zhruba dva roky vypsalo veřejnou zakázku na jeho výstavbu, ale za celou dobu se přihlásil jen jeden uchazeč s příliš vysokou částkou. Rada města rozhodla o ukončení nájemní smlouvy s Povodím Vltavy. Náplavka má na víc, než být jen parkovištěm.
Budějovický plavecký stadion = zakletý zámek
Už jen pár dní mohou lidé navštěvovat letní plovárnu českobudějovického plaveckého stadionu. Na její zavření mělo navázat otevření vnitřního bazénu. Termín se ale posouvá kvůli problémům, které odhalila rekonstrukce sprch. Do jejich oprav se město pustilo po opakujících se potížích s vlhnoucími zdmi. „Při pracích zjistila vybraná firma, že je stropní deska nesoudržná. Byl tam nějaký letitý problém. Když to řeknu opravdu hodně zjednodušeně, tak se rozpadal betonový strop,“ vysvětlil ředitel příspěvkové organizace Sportovní zařízení města České Budějovice Tomáš Novák. Následovat tak musí oprava stropní desky, aby nehrozilo rozšíření. „Bohužel to trvá déle, aby byla práce hotová pořádně. Jsme ale rádi, že o tom víme, protože by to pak mohlo způsobit problémy v běžném provozu,“ uvedl Novák. Proto si veřejnost na otevření krytého bazénu bohužel počká. Otevřeno bude až 23. září. Venkovní koupaliště naposledy otevře v neděli 8. září. Kdo se nemusí omezení bát, jsou sportovci a školáci. Posunutím termínu dokončení opravy sprch v hlavní budově nedojde k rušení výukových kurzů plavání, které na plaveckém stadionu žáci základních a mateřských škol mají v dopoledních hodinách pracovních dnů. Pro výuku plavání jim poslouží sprchy dětského bazénu. Připravuje se model ‚provizorního‘ využívání plaveckého stadionu pro trénující sportovce, aby mohli začít trénovat také od 9. září. S otevřením bazénu také skončí příběh nového toboganu za téměř šest milionů korun. Původně měl sloužit lidem na konci srpna roku 2018. Jenže se ukázalo, že je příliš rychlý, což bylo nebezpečné. Nyní je po roce konečně hotovo.
Nešťastná debata o Šumavě
Nešťastně se opět rozbíhá debata o Šumavě, kůrovci a lesích. Spíše bychom se měli zaměřit na stav lesů v Česku a hledání způsobů, jak zastavit chřadnutí a hynutí lesních porostů. Příčin současného špatného stavu lesů je více. Většina z nich souvisí se způsobem hospodaření a vysokými stavy zejména jelení a srnčí zvěře. Kůrovec je jen důsledek. Zlepšení stavu českých lesů přinese jen systémová změna hospodaření.
Úspěšný vstup do nového školního roku přeje
Ivo Moravec