
Máme tu další pravidelné hlášení z budějovické radnice! Přináší jej jako vždy předseda našeho hnutí a náměstek primátora Ivo Moravec.
Vltavská vodní cesta
„Podle analýzy ekonomického přínosu, posuzujícího mimo jiné údaje z EET o tržbách služeb vázajících se na cestovní ruch v okolí řeky, přinese Vltava za současného stavu do veřejných rozpočtů, což jsou rozpočty státu, krajů, měst a obcí, ročně přibližně čtyři miliardy korun. Po zainvestování, kdy odhad nákladů na realizaci všech navržených opatření směřujících k dokončení Vltavské vodní cesty činí pět miliard korun, se přínos do veřejných rozpočtů zvýší o více než miliardu ročně na cca 1,1 miliardy korun za rok. Návratnost investic tak představuje pět let,“ konstatoval ředitel JCCR Jaromír Polášek. Analýza přínosů bere v úvahu tři varianty vývoje. Pesimistickou, realistickou a optimistickou. JCCR pracuje s variantou realistickou. „Prostředky vložené do rozvoje cestovního ruchu nejsou spotřebou, ale investicí. Vzhledem k tomu, že tři čtvrtiny příjmů z Vltavy do veřejných rozpočtů státu, měl by se na těchto investicích podílet především stát prostřednictvím zdrojů svých ministerstev,“ doplnil Polášek. U výroku „Návratnost zhruba pěti miliard korun, potřebných na dokončení stavebních akcí ke splavnění Vltavy po celém jejím toku, je pět let“ mám otazník.
Využití českobudějovických řek
Povodí Vltavy, které má v majetku řeky a jejich břehy, nedávno zažádalo Státní plavební správu o zprovoznění čtyř přístavišť. Jedná se podle Martina Kaisera z Povodí Vltavy o kotviště Poliklinika Jih, Dukelská, Zátkovo nábřeží a Vodárenská věž. „Jsou tam schodiště s betonovou podestou umožňující nástup a výstup z plavidel,“ přibližuje. Místa, která doplní plavební znaky a provozní řád, mají sloužit rekreační i další plavbě. Město s oživením řek počítá.
Horkovod z Temelína
Prvních několik set metrů budoucího horkovodu mezi temelínskou elektrárnou a Českými Budějovicemi už je svařeno. Podle tiskového mluvčího elektrárny Marka Svitáka nyní práce probíhají současně hned na několika stanovištích. Zapojeno je do nich několik desítek lidí. Akce, díky níž má teplo z Temelína pokrýt od topné sezóny 2020/2021 zhruba 30 % spotřeby jihočeské metropole, začala letos. „Ve dvou úsecích trasy horkovodu je sejmuta nadložní vrstva zeminy a běží výkopové práce. Stavaři navážejí materiál a už zahájili i vlastní instalaci potrubí,“ dodává Marek Sviták k aktuální situaci. Postupnou realizaci projektu, o němž společnost ČEZ jako investor jednala s Českými Budějovicemi řadu let, může pozorovat každý, kdo jede autem mezi Týnem nad Vltavou a kempem Křivonoska. Pro jeden a půl úseku už jsou jednotlivé díly potrubí složeny v polích. Roury, každá přibližně o délce 16 metrů, jsou rozmístěny po stavbě a několik set metrů je svařeno. Při spojování se využívá speciální přístřešek. „Jde o plechový přístřešek, uvnitř kterého je svařovací automat,“ vysvětluje Marek Sviták a připojuje, že úkolem přístřešku je vytvářet stabilní klimatické podmínky pro svařování. Hotový horkovod s délkou 26 kilometrů bude třetí nejdelší v České republice.
Nejdříve vozovna a potom most na Pražské
České Budějovice připravují úpravu vozovny trolejbusů, po níž by mohla městská hromadná doprava přijíždět ze dvou směrů. Zatím se trolejbusy do vozovny dostanou jen z Pražské třídy. Po úpravě by jako příjezd mohly využívat i trasu z třídy Generála Píky. Náklady na tento projekt činí zhruba sto milionů korun. Město chce úpravu stihnout do příštího roku, kdy se bude kvůli rekonstrukci uzavírat Pražská třída. A ta je také jediným příjezdem pro trolejbusy do vozovny dopravního podniku u hřbitova. Pokud by neexistovala druhá přístupová trasa, dopravní podnik by musel zajistit obslužnost linek pomocí autobusů.
Plánované uzavírky na Husovce a u Dlouhého mostu
Opravu vozovky chystá Správa a údržba silnic Jihočeského kraje v budějovické Husově třídě. V červnu kvůli tomu musejí řidiči počítat s omezením provozu na jedné z klíčových komunikací města. Dá se očekávat, že cesta ze sídlišť do centra se protáhne, protože povede oklikou. Akce začne 8. června, skončit má 23. června. Úplná uzavírka se plánuje jen o víkendech. V pracovních dnech se čtyřpruhová vozovka pouze zúží o polovinu a také dojde k omezení rychlosti. Mimo provoz budou pouze pravé jízdní pruhy v obou směrech, protože se bude předělávat přídlažba. Zakázka s DPH je za šest milionů korun. Nový asfalt dostane úsek mezi ulicemi Antonína Sovy a Branišovskou. Objízdná trasa třeba pro obyvatele sídliště Máj je naplánována přes ulice Milady Horákové, Strakonickou a po levobřežní komunikaci k Dlouhému mostu. Na přelomu června a července se plánuje také další akce u Dlouhého mostu. Ta bude v režii Ředitelství silnic a dálnic. Chystá se rekonstrukce komunikace v ulici Na Dlouhé louce v úseku několik set metrů od Kauflandu po Centrum zdravotně postižených. Úplná uzavírka bude pouze o víkendech. Řidiče čeká jen zpomalení kvůli zfrézované vozovce.
Suché Vrbné – jedna uzavírka končí a druhá začíná
V Dobrovodské ulici v Pětidomí skončila stavba horkovodu a silnice je znovu průjezdná od pátečního (31/5) podvečera. Skončil odklon linek MHD číslo 9, 10, 13 a 59. Už 9. června ale začnou jiné uzavírky kvůli výstavbě horkovodu nedaleko v Suchém Vrbném v částech ulic E. Beneše, F. Škroupa a Pod Lékárnou, které potrvají až do 25. srpna.
Ještě pár slov k budoucnosti náměstí a Krajinské ulice
Budějcké náměstí je největší okružní křižovatkou ve městě. Podle odhadů si tudy mnoho aut denně jen krátí cestu. O nové podobě centra se diskutuje delší dobu. Mluvilo se o něm i na nedávném zasedán komisí Rady města, na kterém byl představen poměrně podrobný návrh, jak by se mohlo náměstí a okolní ulice proměnit. Projekt představili budějčtí podnikatelé., kteří se problematikou zabývají už delší dobu. Hlavním cílem je snížit množství aut a otevřít centrum lidem. Náměstí Přemysla Otakara II. Nová podoba náměstí by měla část plochy určené pro dopravu a parkování přenechat ve prospěch chodců a cyklistů. Tím by podle návrhu vznikla velká plocha umožňující široké korso, zvětšení prostoru pro předzahrádky, které by se mohly posunout dál od fasád domů a nezakrývaly by tak pohled na historické domy. Zároveň by se velkou částí mohly podílet na zeleni na náměstí. Nemělo by jít o žádná drastická omezení řidičů. Polovina náměstí by zůstala pro auta a parkování. Podle návrhu by se totiž počet parkovacích míst zmenšil jen minimálně. Podobný osud by mohl čekat i Krajinskou ulici. Ta by měla být primárně určena pro pěší. Upravit by se měl povrch, prostor pro předzahrádky, zeleň, lavičky, odpadkové koše nebo kolostavy. Celková úprava by měla zvýšit atraktivitu centra města jak pro místní, tak i pro turisty.
Oceněná společenský odpovědnost
Ceny hejtmanky Jihočeského kraje za společenskou odpovědnost za rok 2018 předala Ivana Stráská. Do ocenění se mohly přihlásit firmy, neziskové organizace i obce realizující v roce 2018 dobrovolné a nadstavbové aktivity s pozitivním dopadem na společnost v ekonomické, sociální a environmentální oblasti. Přihlásilo se celkem 32 jihočeských subjektů v pěti kategoriích. Hodnotitelé vybrali dle stanovených kritérií v každé kategorii tři oceněné. CSR (corporate social responsibility) není sprosté slovo, které k nám přišlo z Bruselu (jak je dnes módní papouškovat), ale apel na to, abychom si vzájemně pomáhali a starali se i o to, co je za plotem na jednu i na druhou stranu.
Dobrodružství s technikou opět na výstavišti
Testování digibankovnictví, 3D tisk nebo programování. To a mnoho dalších zajímavých aktivit zažijí návštěvníci letošního Dobrodružství s technikou. Na šedesát technických škol a firem z celého Jihočeského kraje se ve čtvrtek 13. června představí na výstavišti v Českých Budějovicích. Akce se v krajském městě koná již popáté. „Zahájení bude v 10 hodin dopoledne, kdy s dětmi ještě před branou výstaviště odpočítáváme začátek celé akce. Ta pak bude pokračovat po celý den až do 18 hodin,“ poznamenala Lenka Vohradníková z Jihočeské hospodářské komory, která každoroční událost organizuje. Podniky a školy zaberou svými stanovišti největší pavilon T i okolní venkovní plochu. Dopoledne si pavilon procházejí hlavně pozvaní žáci.
Vždy v září už do škol posíláme pozvánky. Termín je dán na polovinu června z toho důvodu, aby mohli pedagogové využít tuto akci jako školní výlet. Odpoledne pak více přicházejí rodiny s dětmi. Cílem Dobrodružství s technikou je přivést děti, mládež i jejich rodiče k technickým a řemeslným oborům. Nedostanou však pouze katalogy, každý vystavovatel přiblíží zážitkovou formou příchozím to, čím se zabývá. V dnešní době je pracovníků obecně nedostatek. Ten výrazně zažívá i technický sektor. Děti mohou na výstavě hravou formou zjistit, jak se v řemesle a s technikou pracuje.
____________________
Na závěr jeden politický vtip.
Andrej Babiš jde do očistce, kde mu říkají, že jelikož jeho pobyt na dobré zemi Boží nebyl zas až tak špatný – přeci jen zvýšil důchody – může si vybrat, zda stráví věčnost v nebi, nebo v pekle.
Překvapený, že dostal na výběr, odpovídá, že by se s nimi chtěl nejprve seznámit.
Padají do pekla a on je okamžitě ohromen velkým davem zpívajících a tančících lidí při živé hudbě,
jasně zářivými barvami, fontánami šampaňského, stříbrnými pohárky kaviáru, podnosy s nekonečným množstvím čerstvě upečených koblih. Nevěří svým očím a ptá se sám sebe, jaké to teprve musí být v nebi.
Je odveden k luxusnímu výtahu a vystřelen bleskovou rychlostí přímo tam.
Vstupuje nebeskou branou … a je velmi zklamaný nevýraznými barvami, pohodlným, ale spartánským nábytkem, uklidňující hudbou, formálním oděvem a pohledy mnoha jeho pozemských nepřátel.
Jeho volba je jasná a bez váhání požádá, aby byl eskortován zpátky do pekla.
Železné dveře se ztuha otevírají, vyvalí se kouř, přes nos ho okamžitě praští nesnesitelný zápach jatek
a natáhne se k němu ruka, aby ho chytla. Ďábel ho zatáhne dovnitř,
shodí na zem a chystá se ho přetáhnout bičem a probodnout oštěpem.
„Počkejte sakra ještě,“ vykřikne šokovaný Babiš. „Kde jsou ty tančící dívky a davy bavících se lidí?“
„Ale no tak, to byl náš marketing,“ odpoví ďábel. „Součást kampaně Silné peklo.“
Zdraví
Ivo Moravec