Milí přátelé, posílám Vám zase nějaké zprávy z uplynulého týdne.
JUVEL
O proměně lokálního centra před Juvelem na Pražském předměstí (www.juvel-cbudejovice.cz) jsme začali uvažovat už v roce v roce 2019. Proběhlo setkání s místními obyvateli a lidmi v místě podnikajícími. Občané se mohli vyjádřit prostřednictvím internetového dotazníku. Toho využilo asi 300 obyvatel. Projekt ale souhrou mnoha faktorů nabral velké zpoždění.
Při úpravách dojde především k rekonstrukci zpevněných ploch na pozemcích města. Stávající stavební materiál, včetně podkladních vrstev, se znovu využije. Součástí návrhu je i zbudování systému modro-zelené infrastruktury, která přispěje k zadržení přívalových srážek, rozšíří vsakovací plochy v území a i s pomocí nové výsadby stromů přispěje ke snižování efektu tepelného ostrova v daném místě. Počítá se tam i s novými vodními prvky. Proměna náměstí by mohla začít v roce 2023.
Centrum U Juvelu vnímají architekti jako srdce rozsáhlé části Pražského sídliště. Je zde fungující samoobsluha, hojně navštěvované restaurace a další služby. Návrh se snaží navrátit místu původní lesk, charakteristický jednoduchým modernistickým designem, jednotnou vizuální čistotou a kvalitním uměním. Do toho vnáší novou vrstvu snažící se vnést do místa nový život. A skrz tuto vrstvu – žílu – provázat celé centrum se svým širším okolím. K dnešnímu dni je dopracovaná studie. Probíhá její připomínkování.
SHROMAŽDIŠTĚ ODPADŮ
Po otevření čtvrtého sběrného dvora končí shromaždiště odpadů Čtyři Dvory. Nový, už čtvrtý, sběrný dvůr provozovaný firmou FCC České Budějovice byl v červnu tohoto roku zprovozněn v areálu letiště Planá. Z toho důvodu končí provoz tzv. shromaždiště odpadů na místě bývalých kasáren Čtyři Dvory. Na zpevněné ploše shromaždiště byly umístěny volně přístupné kontejnery, kam občané mohli odevzdat vybrané druhy odpadů. Prostor byl průběžně obsluhován v režimu mobilního sběru odpadů. Shromaždiště mělo sloužit do doby, než spatří světlo světa další plnohodnotný sběrný dvůr. A ten se podařilo otevřít. Jen za první tři týdny bylo do Plané přivezeno více odpadu, než na shromaždiště od začátku letošního roku. V posledních měsících se navíc shromaždiště stalo terčem vandalů, kteří opakovaně zapalovali velkoobjemové kontejnery. Přibývaly také stížnosti obyvatel okolních domů. Provoz shromaždiště bude ukončen ke dni 31. 8. 2022. Další sběrné dvory se nacházejí v ulici Dolní, Plynárenská a na Švábově Hrádku.
Otevírací doba sběrných dvorů:
duben – říjen
Po – Pá 8.00 – 20.00
So 8.00 – 12.00
Ne 8.00 – 11.00
listopad – březen
Po – Pá 8.00 – 18.00
So 8.00 – 12.00
Ne 8.00 – 11.00
LIDÉ BEZ DOMOVA POMÁHAJÍ UDRŽOVAT MĚSTO ČISTÉ
Rada města již dříve schválila mimořádnou dotaci českobudějovické Charitě ve výši 45 tisíc korun na projekt Úklid města s lidmi bez domova – rozšíření služby, který už několik let ve městě úspěšně probíhá. Bezdomovectví je celosvětový problém a my se snažíme najít nějaké smysluplné řešení. Chceme, aby se do společného úklidu zapojovalo stále více lidí, kteří pracují jako dobrovolníci a za odměnu dostávají stravenku v hodnotě 60 korun za hodinu úklidu. Za ní si mohou koupit jídlo. Dosud se uklízelo tři dny v týdnu. Nyní to bude pět dnů. Zaměří se zejména na centrum města, veřejná prostranství a parky.
NÁDRAŽNÍ HALA
Příjezdová hala českobudějovického vlakového nádraží by mohla veřejnosti začít sloužit na přelomu letošního a příštího roku. Její rekonstrukce se kvůli vícepracem prodraží téměř o sedmdesát milionů. Generální oprava celého nádraží, která začala před dvěma roky, by měl skončit do prosince 2023. Rekonstrukce měla původně stát 689 milionů korun. Už nyní je jasné, že částka bude minimálně 755 milionů korun.
Po rekonstrukci objektu vznikne i nový hlavní vchod do budovy přímo z Lannovy třídy. Celá trasa z podchodů pod nástupišti přes budovu až na Lannovu třídu bude plně bezbariérová. Při opravě nádraží se změní a zlepší provozní prostory, upraví plochy pro komerční využití, zmodernizují se veřejně přístupná místa. Nádraží, jehož budova je památkově chráněná, patří k vytíženým.
V posledních letech se díky modernizaci čtvrtého koridoru zkracuje doba cesty do Prahy. Vlaky teď zvládnou zhruba 150 kilometrů dlouhou trasu za dvě hodiny, v budoucnu by to mělo být za 90 minut. České dráhy obnovily před časem expresy do Lince a nádražím za standardního provozu procházejí i tisíce turistů, kteří míří na Šumavu a Lipno nebo jedou sjíždět řeku Vltavu. (Zdroj: 11.08.2022 CT24.cz – pes)
JUNIORSKÉ VODÁCKÉ MISTROVSTVÍ EVROPY
Game is over. Mistrovství Evropy je minulostí. Vodácký oddíl a všichni pořadatelé si zaslouží za vydařenou sportovní akci velké poděkování. Česko nasbíralo plno medailí. V neděli jsem se na kanále objevil ve chvíli, kdy se k cíli blížila zlatá Klára Kneblová. Už jsem sice nic neviděl, jen slyšel z reproduktorů emotivní komentář Daniela Stacha. Takže vlastně jako kdybych viděl.
MISCELLANEA
E-KOLOBĚŽKY A NEHODY. Vesměs nebo spíše zcela se jedná o nehody, za které samotné koloběžky nemohou. Problémem jsou jejich uživatelé. Například nehod souvisejících s tím, že chodci či řidiči kvůli sluchátkům na uších pořádně neslyší, co se kolem nich děje, přibývá. Upozorňují na to pojišťovny, které také evidují nárůst škodních událostí při používání elektrokoloběžek a různých e-pohybovadel, jež jsou rovněž téměř neslyšitelné. Stále více účastníků provozu tak kvůli nízké slyšitelnosti okolí špatně vyhodnocuje rizika. „Cyklistika se statisticky nejeví jako příliš nebezpečná vzhledem k velkému počtu cyklistů. Nebezpečné jsou ale elektrokoloběžky, kterých se například v Praze provozují minimálně dva tisíce. Jejich nehody výrazně narůstají právě přes letní měsíce,“ řekl mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa. Neslyšitelnost elektrokoloběžek, minimální vizuální odlišitelnost od chodců, ale naopak vysoká rychlost pohybu podle něj ve výsledku způsobují stále vyšší počet úrazů. „Navíc se většinou jedná o vážné úrazy,“ dodal Káňa. Přesné údaje o tom, jakou roli hraje neslyšitelnost při nehodách, jsou obtížně dohledatelné. Narůstající počet nehod elektrokoloběžek policie potvrzuje. Rizika spojená s provozem elektrokoloběžek je zatím možné krýt individuálním pojištěním, od roku 2024 má být pro silnější stroje povinné. Experti upozorňují na to, že elektrokola i elektrokoloběžky, které mají podstatně vyšší rychlost než ty tradiční, už začínají více používat také děti. U vozidel na elektropohon nezbývá než být pozorný a bdělý a nespoléhat jen na zvukový efekt blížícího se vozu, a to i bez poslechu čehokoli jiného. (Zdroj: 08.08.2022 novinky.cz – Jakub Svoboda)
NOVINKA V PARKOVÁNÍ PŘES MOBIL. K platbě za parkování je možno nově využít v Buděj(ovi)cích systém ParkSimply, mobilní aplikaci, prostřednictvím které zaplatí řidič požadovanou částku. Řidiči tak nemusí hledat v okolí parkovacího místa automat a rovnou uhradí poplatek z vozu. Placení je jednoduché. V aplikaci se zadá, o jaký typ vozidla se jedná, registrační značku a způsob placení, který chcete využít. Výhodou ParkSimply je, že podle polohy telefon určí výši poplatku v konkrétní oblasti. I nadále mohou lidé platit poplatky i prostřednictvím parkovacích automatů. Kromě toho mají stále k dispozici aplikace Sejf a on-line parkovací hodiny.
NOVÉ PARKOVIŠTĚ. Úprava parkovací plochy v ulici Staroměstská, která byla v nevyhovujícím stavu, je dokončena. Původní plocha nebyla nijak stavebně uspořádaná, lidé tam parkovali spíše na divoko, kam se vešli, tam nechali auto stát. Teď je tam nová komunikace a po obou jejích stranách jsou zřízena kolmá parkovací stání, u panelového domu jsou z betonové zámkové dlažby, ostatní mají dlažbu zatravňovací. Celkový počet stání je 39, tři z nich jsou vyhrazena pro vozidla tělesně postižených. Cena investice je 3,4 milionu korun. Na místě došlo i k obnově chodníků. Plocha parkoviště je nasvětlena novým a úsporným LED veřejným osvětlením.
ZUBŘI PROTI POŽÁRŮM. Větší rozšíření zubrů, divokých koní nebo praturů by podle vědců mohlo bránit vzniku požárů v krajině. Velcí kopytníci totiž spásají porosty, na nichž se na loukách oheň rychle šíří. Včera to uvedli zástupci společnosti Česká krajina. „Postupující klimatické změny směrem k suššímu a teplejšímu počasí a současné zarůstání krajiny vytváří nebezpečnou kombinaci. Krajina se stává vlivem dlouhodobého sucha a vzrůstajícího množství paliva v podobě usychající vegetace hořlavější. Pastva velkých kopytníků je velmi účinným a levným nástrojem k odstraňování zejména travních porostů, kterými se oheň dobře šíří. Ať už jde o plochy se starou suchou trávou, takzvanou stařinou, nebo o křoviny,“ uvedl Miloslav Jirků z Biologického centra Akademie věd ČR v Českých Budějovicích.
STREET ART KONĚSPŘEŽKA – JE HOTOVO. Další z nevzhledných buděj(ovi)ckých zdí dostala novou podobu a ožila díky streetartovým umělcům. Minulý rok jsme nechali udělat graffiti pod Krumlovským mostem u Slavie, kde mají svůj portrét Marta Kubišová a Karel Roden. Když jsme letos přemýšleli o tom, jak naložit s podchodem na protějším břehu Malše, byla koněspřežka jako symbol města jasnou volbou. Město má také streetartový manuál, kde jsou vytipovaná místa pro případné další malby. Podobné aktivity už delší dobu v našem městě podporují například i některé tamní firmy, podařilo se tak vylepšit podobu řady měníren, trafostanic či vodárenských objektů, třeba na Pražské třídě, u Malého jezu a přednedávnem nechal takto upravit zastávku v Suchém Vrbném i dopravní podnik.
NOVÁ SLUŽEBNA MĚSTSKÉ POLICIE V MERCURY. Jednou z nejfrekventovanějších lokalit pod dohledem českobudějovické městské policie je okolí vlakového a autobusového nádraží. Dalším krokem k zajištění bezpečnosti a veřejného pořádku v této oblasti je otevření nové služebny Městské policie v prostorách Mercury. Ta umožní strážníkům intenzivnější hlídkovou činnost v okolí vlakového i autobusového nádraží, ale i na Lannově třídě a v přilehlé části Pražského předměstí. V těchto lokalitách často dochází k narušování veřejného pořádku, požívání alkoholu či žebrání na místech zakázaných obecně závaznou vyhláškou města, narušování občanského soužití či drobné majetkové kriminalitě. (Zdroj: 09.08.2022 mpolicie.c-budejovice.cz – Mgr Věra Školková)
OPRAVA SILNICE V ULICI BOŽENY NĚMCOVÉ. Podle plánu byl provoz s omezením „Projíždíte stavbou“ spuštěn v neděli 14. 8. V pondělí a v úterý (15. – 16. 8.) se bude provádět vodorovné dopravní značení. S úplným provozem se počítá od středy 17. 8.
POD ČAROU
PODPORA JÁDRA V NĚMECKU. Už si u našich sousedů uvědomují, že bez jádra to nepůjde. Podle aktuálních výsledků dvou průzkumů veřejného mínění podporuje většina německé veřejnosti provoz tří zbývajících jaderných reaktorů i po konci letošního roku. Výraznou podporu má také udržení reaktorových bloků v provozu až na dalších pět let, a dokonce i výstavba nových reaktorů v zájmu zajištění dodávek energie. Průzkum ARD-DeutschlandTrend ukázal, že pouze 15 % dotázaných je pro to, aby byly zbývající tři provozované reaktory na konci letošního roku odstaveny, jak je plánováno dle současné německé politiky odklonu od jaderné energetiky. Jedenačtyřicet procent z těchto pozitivně odpovídajících respondentů se vyslovilo pro prodloužení provozu bloků o několik měsíců a stejné procento dotazovaných uvedlo, že by země měla jadernou energii využívat i nadále v dlouhodobém horizontu. V jiném průzkumu, který pro časopis Der Spiegel provedl institut pro online průzkumy Civey, podpořilo 78 % respondentů pokračování provozu posledních tří německých reaktorů do léta 2023. Dokonce i mezi příznivci Zelených pro tento scénář byla těsná většina. Tento průzkum, kterého se ve dnech 2. a 3. srpna zúčastnilo přibližně 5 000 lidí dotazovaných online, rovněž ukázal široký souhlas s ponecháním zbývajících reaktorů připojených k síti po mnohem delší dobu, přičemž 67 % dotázaných se vyslovilo pro provoz reaktorů po dobu dalších pěti let. Pouze 27 % respondentů to jednoznačně odmítlo. Poslední tři německé bloky – Emsland, Isar 2 a Neckarwestheim 2 – mají být uzavřeny na konci letošního roku. Minulý týden německý kancléř Olaf Scholz uvedl, že udržení posledních tří jaderných reaktorů v provozu za termín jejich plánovaného odstavení na konci letošního roku může mít pro zajištění dodávek elektřiny „smysl“. (Zdroj: oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/pruzkumy-verejneho-mineni-podporuji-zachovani-nemeckych-jadernych-reaktoru-provozu)
(NE)OBYČEJNÝ CYKLISTA. V neděli jel podél Malše chlapík na horském kole. S nanukem. Míjel koš, obal od nanuku hodil mimo. Neváhal, zařadil zpátečku a udělal po sobě pořádek. Až mě to dojalo. Kdyby se mně ozval poděkuji mu, obdaruji knihou a/nebo pozvu na jeden Budvar.
S pozdravem a přáním pevného zdraví