Milí přátelé, posílám Vám zprávy z uplynulého týdne.
SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ
Senovážné náměstí historicky patří mezi naše nejvýznamnější veřejná prostranství. Má na to, aby se stalo centrem „kulturního okrsku“ kolem budov kulturního domu, spolkového domu, muzea, divadla a knihovny. V současnosti Senovážné náměstí neslouží funkci náměstí, protože urbanistické, architektonické a dopravní řešení takové využití v řadě míst nepodporuje. Od konce 60. let město hledá jeho podobu a funkci a současné řešení je z pohledu možného potenciálu území spíše provizorního charakteru. Rekonstrukce a dostavba náměstí je příležitostí vytvořit kvalitní veřejné prostranství pro 21.století.
Soutěž vyhlášená v říjnu minulého roku si kladla za cíl nalézt nejlepší urbanistické a krajinářské řešení prostoru náměstí s požadavkem na odkrytí koryta Mlýnského náhonu, návrh kapacitního podzemního parkoviště a následnou úpravu celého prostranství od budovy Jihočeského muzea až k poště a stanovení polohy a hmotové regulace pro příští budovu Alšovy jihočeské galerie.
Dnes již známe vítěze architektonické soutěže, kterým se stal atelier Pavel Hnilička Architects + Planners. Na úspěšném návrhu pracovali architekti Pavel Hnilička, Antonín Topinka, Jan Pačka a Marie Záhorová. Nyní je čekají projekční práce, které potrvají nejméně dva roky. Stavět se bude v několika etapách. Podzemní parkoviště by mělo nabídnout 200 parkovacích míst. Plán je Senovážné náměstí přetvořit do roku 2028. Ve stejném roce by se mohly České Budějovice stát Evropským hlavním městem kultury. Buděj(ovi)ce na to mají.
Takto komentuje prvenství v architektonické soutěži vítězný tým: „Vyhráli jsme soutěž o novou podobu Senovážného náměstí v Českých Budějovicích! Senovážné náměstí je důležitý prostor na okraji historického centra Českých Budějovic. Před šesti měsíci odstartovala architektonická soutěž hledající jeho budoucí podobu. Nyní můžeme s potěšením oznámit, že porota ocenila náš návrh první cenou. Na jakých myšlenkách jsme koncept postavili? Senovážné náměstí vnímáme především jako součást „hradebního okruhu“ kolem historického centra. Navazujeme na stávající park Na Sadech a navrhujeme prostředí plné stromů s prostorným pobytovým trávníkem před budovou Jihočeského muzea. Pod trávníkem se skrývá podzemní parkoviště pro více než 200 aut, které nahradí současné parkoviště na povrchu. „Mlýnská stoka“ – před mnoha lety zatrubněný náhon obíhající historické centrum – bude opět otevřena a stane se plnohodnotnou, přístupnou součástí veřejného prostoru. K náhonu se přimkne dlážděná část náměstí a plocha pro budoucí sídlo Alšovy jihočeské galerie. Než se galerii podaří realizovat, může zde vzniknout například živá městská tržnice. Cílíme na prostředí, které je přívětivé k pěším, cyklistům i řidičům, na prostředí funkční, univerzální a všeobecně příjemné k pobytu. Máme z výsledku velkou radost a těšíme se na další práci na tomto výjimečném projektu.“ (Zdroj: 21.07.2022 tvarchitect.com; phap.cz/nezarazene/our-design-for-ceske-budejovices-square-takes-the-1st-place)
VYLEPŠENÍ ŽELEZNICE SMĚR RAKOUSKO
ÖBB nyní prověřují možnosti vylepšení trati mezi Lincem a Summerau. Z Budějovic má být dvoukolejný výjezd. Čtvrtý koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi, který v posledních letech doznal výrazného zlepšení v podobě několika novostaveb, by mohl mít důstojné pokračování dále na jih. Právě modernizace trati podle Správy železnic vedla k tomu, že rakouská strana „začala slyšet“ i na vylepšení trati mezi Českými Budějovicemi a Lincem.
„Z jednání generálního ředitele Správy železnic a předsedy představenstva ÖBB vzešel záměr propojení 4. koridoru od Českých Budějovic směrem na Linec,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda. ÖBB podle něj nyní prověřují možnosti vylepšení tratě mezi Lincem a Summerau – od drobných zlepšení přes narovnání trati Pregarten – Summerau až po novostavbu Linec – Pregarten. Všechny by měly v různé míře přinést zvýšení rychlosti. „V případě pozitivního výsledku ekonomického posouzení variant, respektive jejich kombinací, by se projekt stal součástí agendy Bahn 2040,“ sdělil Gavenda.
Podrobnosti by měly být známy letos na podzim, kdy je naplánováno setkání zástupců Správy železnic a ÖBB infrastruktur. (Zdroj: 17.07.2022 zdopravy.cz)
STREET ART (I S PŘÍBĚHEM)
Pracuje se na malbě v podchodu pod Krumlovským mostem na levém břehu Malše. Námětem je Koněspřežná dráha České Budějovice – Linec, která byla první veřejnou koněspřežnou železnicí na evropském kontinentu. Do provozu byla postupně uvedena v letech 1827–1836 v trase České Budějovice – Linec – Gmunden. Její příběh psali František Josef Gerstner a jeho syn František Antonín Gerstner. Dokončena je malba zděné zastávky na točně v Suchém Vrbném. Autorem návrhu je Vojta Liebl, který přidal i příběh Ohňová země / Land of Fire: „Paralelní vesmír? Budoucnost země za tisíce let? Pohádková krajina? Vstupte prosím. Motivem mé práce jsou bytosti, žijící v růžovém světě, kde téměř všechno hoří. Pro moje bytosti je samotný oheň proměnlivá energie – hnacím motorem všeho.
Metafora pro zapálení do života. Bytosti nejsou ani zvířata ani lidé. Mohou něco připomínat, ale vždy je zde něco, co realitě chybí. Zastávka funguje jako místo čekání nebo setkání. Využívám ilustraci jako formu, skrz kterou hovořím k divákovi. Nechávám jeho představivost pracovat. Pokud v tom uvidí zvířata řešící adaptaci na změnu klimatu, budiž. Měl jsem pocit, že se z našeho veřejného prostoru vytrácí svoboda, kreace a nové narativy. Mým cílem proto není reagovat na konkrétní společenské téma, ale spíše obohatit tento prostor o nový zážitek.“ Já jsem zatím zaznamenal jen pozitivní ohlasy. Jsou i tací, kteří se u zastávky fotografují. To by se dříve nestalo.
DĚTSKÉ HŘIŠTĚ U ŠPAČKŮ
Na kolotoč, houpačky, věže s visutým mostkem, speciální herní panel, trampolínu i pískoviště se mohou těšit děti i jejich rodiče. Nové dětské hřiště bude v Říční ulici. Byla vypsána veřejná zakázka jednomu dodavateli. Jde o společnost, která je svého druhu v České republice jediná tím, že pro výrobu herních prvků používá oceánský a textilní odpad i recyklované plasty. Hřiště tak bude mít i osvětový dopad na veřejnost. Na hřišti budou zveřejněny informace o možnostech využití recyklovaných plastů. První návštěvníky by hřiště mohlo uvítat už v září tohoto roku.
PŘECHODY NA PRAŽSKÉ TŘÍDĚ
Polemizuje se o smysluplnosti dalších světelně řízených přechodů na Pražské třídě. Prý jsou zbytečné a jde jen o vyhazování peněz. Dále jsou shrnuty důvody, proč dostaly přechody na Pražské třídě zelenou. Přechody pro chodce Pražská x Nerudova a Pražská x Puklicova jsou v dlouhodobém přehledu nehodovosti chodců na prvních dvou místech. Ve městě není horšího místa pro chodce než jsou tato. Možná jen Husova třída mezi Mariánským a Dlouhým mostem se jim může rovnat. Za roky 1999 až 2020 se zde stalo 62 nehod s účastí chodců a 5 nehod s účastí cyklistů, z toho 59 a 4 zaviněny řidičem. Dlouhodobý průměr je 3 nehody ročně. Prakticky všechny nehody zde jsou typu tzv. osobní nehody, tedy nehody s následky na zdraví. Přechod Nerudova 26 nehod s následky 6 těžkých a 22 lehkých zranění, přechod Puklicova 41 nehod s následky 2 usmrcení, 5 těžce a 35 lehce zraněných. V posledních letech (od 1.1.2015 do 1.5.2022) se zde stalo celkem 15 nehod (1 usmrcený, 3 těžce zranění a 12 lehce zraněných).
Příkladem: 4.1.2022 dívka 13 let – lehké zranění, 5.6.2020 dítě 4 roky s matkou – lehké zranění, 3.8.2020 žena – těžké zranění, 11.1.2017 muž – usmrcení, 27.6.2016 žena – těžké zranění, 9.4.2015 – muž těžké zranění a dalo by se pokračovat. Vše plyne z dat, která máme na radnici k dispozici v rámci vyhodnocení nehodovosti. Není vhodné porovnávat poslední ucelený rok 2021, kdy bylo téměř vše zavřené, zejména školy, provoz slabý není zcela na místě.
Dle normových požadavků je neřízený přechod přes čtyřpruhovou komunikaci nepřípustný. Proto se již asi čtyři roky připravuje řešení pomocí světelné signalizace, a to nejen zde, ale i na sousedních přechodech – U Trojice a u Staroměstské. Světelná signalizace zaručí, že chodci budou přecházet pouze jednou za 80 sekund na dobu cca 10 sekund, po zbytek cyklu (asi 60 sekund) zde bude volno pro vozidla. Nikoliv tak, jako dosud, kdy se přechází po jednom každých deset vteřin a řidiči zastavují střídavě v jednom či druhém pruhu. Navíc se jedná o zásadní bezpečnostní prvek na přístupové cestě od zastávek MHD ke školám v oblasti ulic Nerudova a Čéčova.
MISCELLANEA
ADAPTAČNÍ STRATEGIE A MAPY. Na webovém portále adaptační strategie zatím mapové podklady chybí. To se změní. Je dohodnuto, že mapy k adaptační strategii, tedy teplotní mapa od CzechGlobe, pocitová mapa, mapa zranitelnosti a další mapové výstupy, budou primárně na mapovém portále města a z webu adaptuj-cbudejovice.cz bude jen odkaz. Jakmile bude vše připravené a přístupné, oznámíme veřejnosti tiskovou zprávou.
ZALÉVÁNÍ A VAKY PRO KAPKOVOU ZÁVLAHU. Květinovou výzdobu města nezanedbáváme, pečujeme o ni a zaléváme. Úmorná vedra v posledních dnech však mohou vyvolat zdání, že se vůbec nezalévá. Není tomu tak. Jen se voda za jasného počasí při teplotách kolem třiceti stupňů rychle vypaří. K zavlažování některých vysazených stromů používáme speciální zavlažovací vaky. Vak se přiloží ke stromu a napustí vodou. Ve spodní části má otvory, díky nimž voda odtéká pomalu ke kořenům. Při běžném zalévání se strom jednorázově zalije. Pokud však není kolem kmene dostatečná závlahová mísa, většina vody se rozteče do okolí, vypaří se a ke kořenům se dostane vody jen málo. Toto u závlahových vaků nehrozí. Kapková závlaha se stala pravděpodobně jednou z nejvýznamnějších světových inovací na poli zemědělství od dob výroby postřikového zavlažování ze 30. let minulého století. Moderní technologie kapkové závlahy byla vyvinuta v Izraeli Simchou Blassem a jeho synem Ješajahuem. První experimentální systémy tohoto typu byly zkoušeny v roce 1959. Příběh kapkového zavlažování je poutavě popsán v knize BUDIŽ VODA. Ukazuje, v čem může Izrael sloužit jako příklad při předcházení nejhorším krizovým scénářům. Šedesát procent izraelského území tvoří poušť. I přes to dokázali vyřešit vlastní problémy s vodou. Dnes jí mají nadbytek. Izrael dodává vodu sousedním zemím. Každodenně zásobuje palestinská území a Jordánsko. Izrael stal absolutní špičkou v oblasti vodohospodářství a ve vývoji potřebných technologií. Poutavě napsaná kniha Budiž voda je inspirativním vyprávěním popisujícím vize a oběti státu a národa, který zajištění dostatku vody odedávna považuje za jednu ze svých základních priorit. Navzdory velmi omezeným zdrojům vody, rychle rostoucí populaci i ekonomice a mnohdy nepřátelsky naladěným sousedním zemím si Izrael dlouhodobě udržuje náskok v oblasti vodohospodářských inovací, s cílem zajistit svůj vlastní dynamický budoucí rozvoj.
DŮM HRŮZY. Na rohu Palackého náměstí v Otakarově ulici se nám podařilo více zabezpečit dům, kde se v poslední době scházeli narkomani, dealeři i lidé bez domova. Místní obyvatelé dům nazývají domem hrůzy. Nyní už to nebude pravda. Na dveřích jsou nově mříže, takže se nepůjde dovnitř tak snadno dostat. Uvažuje se, že by město dům odkoupilo, opravilo a zřídilo v něm tolik žádané městské byty. Obdobné zabezpečení domu, který na kráse městu nepřidává a není v majetku města, čeká snad v brzké době i dům v ulici Karla IV. (kdysi tam bývaly Klenoty).
KECENICKÁ KAPLIČKA. V těchto dnech se pracuje na obnovení výmalby kapličky v ulici Karoliny Světlé na Pražském předměstí. Kaple vznikla přibližně kolem poloviny 18. století a pravděpodobně byla součástí většího souboru výklenkových kaplí. Stejně jako například kaplička na okraji parkoviště v Čéčově ulici. Obě byly postaveny v okolí dnešní Suchomelské ulice a směřovaly nejspíše k malému poutnímu místu Těšín nad Hrdějovicemi. Místní obyvatelé požádali o její opravu. Nejdříve musela být kaplička převzata formou notářského zápisu do majetku města a až následně opravena. Zednické práce proběhly před pěti lety. Letos požádala „Kecenická iniciativa“ o obnovení výmalby vnitřního výklenku kaple. Výmalba bude dokončena 30. září.
ČTVRTÝ SBĚRNÝ DVŮR – PŘIPOMENUTÍ. Občanům Českých Budějovic slouží od června další sběrný dvůr
Nový a v pořadí už čtvrtý sběrný dvůr je hned u vjezdu do areálu letiště Planá u Českých Budějovic. Za první tří týdny od otevření se nashromáždilo více než 37 tun odpadu. Lidé nejčastěji přivážejí objemný odpad a stavební suť. Využity jsou samozřejmě i ostatní kontejnery na odpad, hlavně ty na papír a plast. Sběrný dvůr je určen pro odkládání vybraného tříděného odpadu z domácnosti i ze zahrad. Jedná se například o nábytek, koberce či sanitární keramiku, kovy, papír, sklo, kompozitní obaly, nebezpečné odpady, vyřazená elektrozařízení, jako třeba mikrovlnné trouby, počítače, notebooky nebo pračky či chladničky. Aby lidé do nového sběrného dvora snadněji trefili, musíme ještě na vhodná místa umístit naváděcí směrovky. Další stabilní sběrné dvory jsou v ulici Dolní, Plynárenská a na Švábově Hrádku. Otevírací dobu mají všechny sběrné dvory stejnou.
POD ČAROU
DÁLNICE D3. Nejvyšší správní soud (NSS) potvrdil rozhodnutí o vyvlastnění pozemků motocentra, které jsou klíčové pro stavbu úseku D3 u Tábora. Zamítl kasační stížnosti jednoho z majitelů motocentra Pavla Bratránka a společnosti Taartrade. O vyvlastnění pozemků motocentra Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) žádalo, aby mohlo dostavět zhruba 400 metrů dálnice D3. Bratři Bratránkovi s vyvlastněním nesouhlasili, rozhodnutí o odnětí vlastnického práva označovali za nepřiměřené a protiústavní. NSS dospěl k závěru, že vyvlastnění je nezbytné, alternativní řešení neexistuje. (Zdroj: 22.07.2022 Právo – ČTK)
SNÍŽENÍ SPOTŘEBY PLYNU. Požadavek Evropské komise snížit kvůli očekávanému výpadku dodávek ruského plynu během nadcházející topné sezony spotřebu plynu o 15 procent je reálný. Uvedli to odborníci, které oslovila ČTK. Domácnosti i firmy již nyní s energiemi šetří kvůli vysokým cenám, data ukazují, že spotřebitelé v Česku už ve druhém čtvrtletí snížili spotřebu plynu přibližně o požadovaných 15 procent, dodali experti. začít se musí v domácnostech, úřadech a školách. „Snížení spotřeby plynu o 15 procent není nedosažitelný cíl, který by vyžadoval nějaká drastická omezení ve smyslu zavírání provozů. Co se týče základního účelu plynu pro sektor domácnosti, to znamená vytápění, můžeme si to představit, že při snížení teploty vytápění o jeden stupeň Celsia jde uspořit zhruba pět procent energie, v tomto případě plynu,“ řekl ČTK analytik ENA Jiří Gavor. Podle analytika XTB Jiřího Tylečka je snaha o úspory pochopitelná. „Jen je otázkou, zda se to musí dít pod taktovkou Evropské komise. Data ukazují, že spotřebitelé v Česku už ve druhém kvartálu snížili spotřebu plynu přibližně o požadovaných 15 procent. Nepotřebovali žádné prosby, stačil prudký nárůst ceny, který vyprovokoval úspory. Požadavek mi tak přijde trochu zbytečný. Beru ho spíše jako snahu upozornit na napjatý stav na trhu, než že by měl přinést nějaká reálná omezení spotřeby firem či domácností,“ uvedl Tyleček. (Zdroj: oenergetice.cz/plynarenstvi/odbornici-pozadavek-ek-na-snizeni-spotreby-plynu-je-realny-cesi-uz-setri)
S pozdravem a přáním pevného zdraví