Milí přátelé, posílám Vám zprávy z uplynulého týdne.
O SEMAFORECH A PŘECHODECH U NÁDRAŽÍ
Semafory neboli světelná signalizace slouží k řízení dopravy a měla by být pro všechny účastníky pomocníkem. Primárně je světelná signalizace v celém úseku Nádražní ulice zkoordinována pro automobilový provoz tak, aby přímý směr po Nádražní projížděl v takzvaném koordinovaném svazku. Cyklus je v sedle (málo vozidel) 70 vteřin a ve špičce (hodně vozidel) 80 vteřin. Špička je v době 7 až 9 hodin a 14 až 18 hodin a to v návaznosti na nejzatíženější křižovatku u železničního viaduktu. Dopravní inspektorát Policie České republiky požaduje režim tzv. celočervené na křižovatkách na dopravním okruhu a nelze tak světla na těchto křižovatkách vypínat, jak se nám zachce. Samostatný volitelný přechod ulic Nádražní x Lannova je v době od 23.00 do 5.00 v režimu tzv. blikavé žluté, aby nebylo nutné čekat při minimálním provozu. Aby byla možná koordinace, je nutno dodržovat pevný cyklus světelné signalizace na všech křižovatkách a přechodech na koordinovaném dopravním tahu. Detekce vozidel, případně chodců pouze přenáší požadavek na zařazení potřebné fáze v určitém okamžiku, nikoliv na urychlení či zkrácení cyklu. Doba čekání na přechodu se v průměru rovná polovině délky červené (někdo přijde v první vteřině, někdo v poslední). Pokud chodec neopomene použít tlačítko, je na přechodu ulic Nádražní a Lannova střední doba čekání asi půl minuty. Totéž platí i pro přechod přes Nádražní ulici v křižovatce se Žižkovo třídou.
Dotazy a odpovědi
A/ Proč v případě, že ulicí Nádražní neprojíždí žádné vozidlo, přechod Lannova chodce drží na červené?
Je to z důvodu koordinace v hlavním směru, jejíž podmínkou je délka cyklu shodná na všech křižovatkách v koordinovaném tahu.
B/ Jaká je logika řízení přechodů na Nádražní?
Přechody přes Nádražní jsou součástí koordinaci po hlavní, tedy jejich volno může přijít pouze ve vymezených časových úsecích, pokud dojde k použití chodeckého tlačítka.
C/ Proč tato logika není upravena ve prospěch chodců?
Koordinace křižovatek se zřizuje pouze pro vozidla v hlavním směru po okruhu, nikoliv pro chodce.
D/ Proč křižovatka ulic Nádražní a Žižkova neupřednostňuje výjezd vozidel MHD ze Žižkovy ulice?
Křižovatka umí přidělit volno pro boční směr v okamžiku, kdy je videodetekcí zaregistrováno vozidlo v jízdním pruhu. Dále umí volno prodloužit až na maximálně 20 vteřin v případě, že se před STOP čárou vyskytuje stále vozidlo. Z důvodu požadavku na koordinaci dopravy v hlavním směru – dopravním okruhu nemůže vozidla MHD upřednostňovat. Toto by šlo proti požadavku na koordinaci po dopravním okruhu.
E/ Proč není fáze pro umožnění výjezdu vozidel MHD ze Žižkovy ulice delší, aby všechna vozidla MHD stihla křižovatku opustit a nemusela čekat na další cyklus?
Fáze pro výjezd vozidel ze Žižkovy ulice je prodlužována v rozsahu 13 až 20 vteřin. Z důvodu koordinace po okruhu nelze volno z vedlejší prodlužovat na delší čas. Za maximálně 20 vteřin dokáží vyjet z křižovatky 3 vozidla MHD. K prodloužení fáze je využívána videodetekce v křižovatce. V budoucnu to bude i signál z přijíždějícího vozidla MHD.
F/ Jak to bude s „nejzbytečnějším“ světelně řízeným přechodem na křižovatce Nádražní x Žižkova (vjezd na pozemek Českých drah)?
Osud tohoto ramene křižovatky je odvislý od dalšího využití pozemku po dokončení rekonstrukce nádražní budovy. Bude-li tam vjezd zachován, zůstane i nutnost jeho řízení pomocí semaforu. Nebude-li tam vjezd vozidel, dojde k jeho zrušení. Záleží na vlastníkovi pozemku.
G/ Proč na přechodu při vjezdu na pozemek Českých drah svítí chodcům červená při každém cyklu křižovatky, a to i při nízké dopravní intenzitě?
Požadavek na řízení světelnou signalizací na všech ramenech jedné křižovatky je dán zákonem, příslušnou vyhláškou a stanovisky Dopravního inspektorátu Policie ČR a Odboru dopravy a silničního hospodářství. Nutné je řídit všechny vjezdy do řízené křižovatky, tedy i ten z pozemku Českých drah (v dnešní době stavby) a tudíž musí být řízen i přechod pro chodce přes tento vjezd. Není zde jen výjezd, ale také vjezd na pozemek ve směru od jihu. Pro tento případ je nutné zelenou chodcům přerušit, neboť z logiky věci nikdy nevíme, zda ze společného jízdního pruhu rovně a vpravo bude někdo odbočovat. Při doplňkové šipce vpravo nesmí dojít ke konfliktu s volnem na přechodu pro chodce.
Pokud by tomu tak nebylo, byli by chodci ohroženi na zdraví i životě.
MISCELLANEA
Alšova jihočeská galerie (AJG) letos chystá jako hlavní sezonní výstavu díla Theodora Pištěka a jiných hyperrealistů. Připomene také 71 let od vzniku soběslavského podniku Jitona, který vyráběl nábytek. Bilanční výstavu bude mít na Hluboké také kurátor českobudějovického domu umění Michal Škoda. (Zdroj: 09.02.2022 seznam.cz – ČTK)
Do vedení akciové společnosti Výstaviště České Budějovice a. s. (www.vcb.cz/areal-vystaviste/o-spolecnosti.html) se po krátké přestávce vrací Ing. Mojmír Severin. Důležité je, že výstaviště bude dále pracovat s urbanistickou studií z roku 2018 a zpřístupňovat areál veřejnosti. V poslední zveřejněné VÝROČNÍ ZPRÁVĚ 2020 je mimo jiné uvedeno: „Na základě zjištění z minulého roku budeme pokračovat v intenzivnější péči o zeleň. Je to jedna z největších deviz našeho výstavního areálu.“
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích podporuje běloruské studenty. Společně s dalšími českými vysokými školami se zapojila do projektu 11+1, který má za cíl vytvořit zázemí pro svobodu běloruských studentů i akademiků, jejichž životy jsou poznamenány perzekucemi ze strany běloruského režimu. (Zdroj: 08.02.2022 Právo – Lucie Kándlová)
Nezaměstnanost na jihu Čech stoupla v lednu proti prosinci o tři desetiny procentního bodu na 3,1 procenta. Bez práce bylo 13 667 lidí. V kraji bylo 20 693 volných míst, meziměsíčně jich 414 přibylo. Jihočeský kraj měl v lednu, společně se Středočeským krajem a Vysočinou, pátou nejnižší nezaměstnanost v zemi. Na jihu Čech se nezaměstnanost meziměsíčně zvýšila v šesti okresech, jen na Českobudějovicku zůstala 2,4 procenta. Nejvíc, o pět desetin procentního bodu, stoupla na Jindřichohradecku na 2,7 procenta. Nejvyšší je stále na Českokrumlovsku, kde je bez práce 4,8 procenta lidí. (Zdroj: 09.02.2022 ČRo – cb.cz)
Povídání o výstředním putování světem (neděle 27. února od 18.00 v Metropolu) Julia Lukeše mladšího bude jistě ponaučením i nevšedním zážitkem.
Rekonstrukce Autis Centra za 17 000 000 Kč byla dokončena. Díky investici centrum poskytne týdenní stacionář pro osoby se zdravotním postižením. Autis Centrum (autiscentrum.cz) je ojedinělý projekt, který díky navazujícím službám poskytuje celoživotní podporu lidem s autismem a jejich rodinám. Město se rozhodlo podpořit tyto služby a předalo do nájmu objekt bývalé MŠ na Plzeňské ulici. Ještě donedávna byly služby pro osoby s autismem a jejich blízké prakticky nedostupné, nyní Centrum navštěvuje více než 110 klientů, od dětí po dospělé.
Úsek IV. železničního koridoru Nemanice – Ševětín bude stát podle odhadů 20 miliard Kč. Stát by ho chtěl stavět jako stavbu ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru, takzvanou PPP (Public Private Partnership), jako jeden z prvních železniční projektů tohoto typu v ČR. Přípravná fáze by měla skončit v roce 2023. Úsek od Ševětína k Nemanicím je dlouhý asi 17 kilometrů. Jeho součástí budou i dva tunely: Chotýčanský dlouhý 4810 metrů a Hosínský s délkou 3120 metrů. Informaci o PPP čtu tak, že stát na tunel nemá peníze. (Zdroj: 05.02.2022 zdopravy.cz)
Veřejné projednání záměru ZEVO Vráto České Budějovice se uskuteční dne 17. 02. 2022 formou online přenosu. Místo (přímý přenos) připojení k přenosu ve službě WEBEX bude dostupné na odkazu > https://mzp.webex.com/mzp/j.php?MTID=mf3ad69bf9363fa560c8c716925134cb. Zahájení v 16.00, možnost připojení od 15.00 (portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_OV2074?lang=cs).
POD ČAROU
Vláda Česka dala pokyn k rozvolňování. Postupně se vracíme k normálu. Rozvolňujeme, i když podle čísel je epidemie v poslední době opět na vzestupu. Držet společnost pod zámkem nelze na věčné časy. Obdobný postup zvolili i v Dánsku. Česko ale není Dánsko. V Dánsku byla k 10. únoru proočkovanost 81,5%, zatímco v Česku bylo k 12. únoru proočkováno 63,6%. Díky vysoké proočkovanosti se v Dánsku odchylují trendy počtu nákaz a počtu těžkých případů. A vysoká proočkovanost v Dánsku zase souvisí s vysokou důvěrou lidí v instituce – vládu, politiky, lékaře, vědce… Vysoká úroveň institucionální důvěry je to, oč tu běží. Je to cíl, ke kterému bychom se měli nebo spíše musíme ubírat. (Zdroj: www.politico.eu/article/denmark-puts-people-health-trust-test-dropping-all-covid-curbs)
Bobr kam se podíváš. Na řece Malši v Buděj(ovi)cích, na Otavě v Písku nebo na říčce Smutná u Sepekova (rybník Chobot). Zatím ale ještě není ten správný čas, abychom si vzpomněli, že vařené bobří ocasy byly typickým středověkým postním pokrmem.
S pozdravem a přáním pevného zdraví