Milí přátelé, posílám vám týdenní zprávy.
ROČNÍ UZAVŘENÍ DOBROVODSKÉ
Blíží se uzavírka Dobrovodské v místě křížení se stavbou dálnice D3. Důvodem je výstavba dálničního tunelu Pohůrka. Stát (Ředitelství silnic a dálnic ČR) požádal, státní správa stanovila. Zavřeno bude celý jeden rok od 25. srpna 2021 do 25. srpna 2022. Objízdná trasa povede ve zkratce řečeno po Ledenické ulici. A ta bude praskat ve švech. Uzavírka ovlivní i linku MHD číslo 6. Objízdná trasa povede ulicemi Dobrovodská, Ledenická, U Rybníka a Na Vyhlídce na Dobré Vodě.
TANKODROMU V ULICI U MALŠE ZVONÍ HRANA
Po létech slibů a odkladů se bude rekonstruovat ulice U Malše. A to kompletně. Rekonstruovat se bude vozovka, chodníky a další zpevněné plochy, vodovodní a kanalizační řady. Obnoveno bude veřejné osvětlení. Vzniknou nová podélná a kolmá parkovací stání. To všechno bylo vysoutěženo za 16,4 milionu korun bez DPH. Úplná uzavírka se bude týkat ulic U Malše v celé délce, Tylova (slepé rameno k ulici Mánesova) a části ulice směrem k Matici školské (křižovatka s ulicí U Malše). Pokud vše poběží dle plánu, bude hotovo v první polovině ledna 2022.
Výše uvedené však neřeší pohledově návazné veřejné prostory na pozemcích bezprostředně kolem budov Expa, Experimentu a u zadních vchodů do domu zvaného Dalamánek. Zrodila se myšlenka navazujících úprav veřejných prostranství, které by se měly zabývat rekonstrukcí již nevyhovující cestní sítě (asfaltové pěší trasy i občasně pojezdové komunikace ke vchodům do domů, pěší propojení prostoru z nábřeží řeky Malše), následnou úpravou zeleně (úprava keřů, travních ploch, příp. založení trvalkových záhonů) a opatření mobiliářem a paravány kolem kontejnerů v bezprostředním okolí uvedených budov. Úpravy by měly probíhat na plochách, které jsou v majetku města a rozkládají se mezi již rekonstruovanými ulicemi Lidická a Mánesova a v blízké budoucnosti rekonstruovanou ulicí U Malše. Takto by mělo vzniknout ucelené prostranství pro krátkodobý odpočinek ve velmi frekventovaném místě v blízkosti centra města.
ZELENÁ PRO S10 AŽ NA HRANICE S (JIHO)ČESKEM
Dokončení rychlostní silnice S10, která má vést z Horních Rakous do Čech a dnes končí u Freistadtu, dostalo od rakouské vlády zelenou. Rakušané dobudují i posledních zhruba 16 kilometrů, které zbývají k českým hranicím. Souhlas přišel po procesu zkoumání vlivu na přírodu (EIA), verdikt oznámila ministryně ochrany klimatu a dopravy Leonore Gewesslerová (Zelení). Nešlo přitom jen o zkoumání EIA, vláda celý projekt znovu posuzovala jako celek. Ministryně dodala, že Rakušané chtějí zároveň výrazně vylepšit železniční spojení z Lince do Českých Budějovic. Podle ministerstva je dovedení dálnice „nezbytným projektem, zejména s cílem ulevit místním obyvatelům“. K tranzitem nejpostiženějším patří obec Rainbach im Mühlkreis.
Rakušané jsou známí svými ohledy k okolní krajině při výstavbě dálnic. Jenom na zhruba 20 kilometrech S10 od Unterweitersdorfu k Freistadtu, které se řidičům otevřely v první polovině minulé dekády, zbudovali devět tunelů. A to nikoliv vždy kvůli dopravní nezbytnosti, nýbrž i kvůli zachování luk, polí, pastvin a lesů. Další tunely jsou v plánu i na úsecích směrem k hranici. Schvalování nových dálnic není v Rakousku od převzetí „klimatického“ rezortu Zelenými samozřejmostí. Gewesslerová například koncem loňského roku rázně utnula debaty o nové dálnici přes Waldviertel. Plány na výstavbu zrušila s tím, že peníze půjdou na vylepšení železniční sítě.
Rakousko má nicméně – na rozdíl od České republiky – svou páteřní dálniční síť fakticky hotovou. Délka dálnic a rychlostních silnic činí zhruba 2200 kilometrů. Obdobný rozsah je plánován i v českých zemích, dokončena je o něco více než polovina. (Zdroj: 10.08.2021 zdopravy.cz)
ELEKTRICKÁ JÍZDNÍ KOLA
Ještě na okraj několik vět k aféře okolo e-koloběžek, která oživila prázdninovou okurkovou sezónu a rozproudila debatu o alternativních způsobech dopravy v našem městě. Soudím, že elektrokoloběžky pro dopravu ve městech jsou slepá vývojová cesta. Budoucnost patří elektrokolům, a to jak pro přemísťování osob, tak pro přepravu drobných nákladů. V Evropě přestávají být e-bicykly výsadou bohatších lidí. Tomu napomáhají slevy na daních a různé pobídky cílené na samotné cyklisty, podniky (aby motivovali zaměstnance k používání elektrokol) a firmy, které e-kola nabízejí nebo pronajímají. Podpora elektrokol není vedena jen snahou zlepšit životní prostředí ve městech, ale i tím, že auta se ve městech namnožila tak, že začala vytlačovat lidi. Podle studie z některých evropských zemí, kterou si objednala společnost Shimano, mnoho dotazovaných spojuje „pocit štěstí“, který při jízdě na kole zažívají. Lidé se i na e-kole hýbou a dostávají se do endorfinového rauše. To na e-koloběžce nezažijete. (Zdroj: zenride.co/boutique; Kateřina Šafaříková 16/8/20211 www.ihned.cz)
MISCELLANEA
Zemřel nejdéle sloužící polistopadový primátor Českých Budějovic Miroslav Tetter. R.I.P. Rozloučení s panem Tetterem by se mělo konat 19. 8. ve 13.00 v obřadní síni budějovického krematoria.
Anzhelika Butenko, Pável Matos-Maraví a Martin Volf bádají v Biologickém centru AV ČR a jsou čerstvými držiteli prestižního ocenění určeného pro mladé perspektivní vědce – Prémie Otto Wichterleho. Z 11 ocenění udělených v oblasti o živé přírodě a chemických vědách putují letos tři do Českých Budějovic. www.avcr.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/Premie-Otto-Wichterleho-2021
I v Německu skomírají historická centra měst. Lidí žijících v centrech ubývá a přibývá zavřených kamenných prodejen. Oživení městských center s jejich pěšími zónami se u našich sousedů stává jedním z předvolebních témat. Nejen v Německu se objevují první projekty, jejichž cílem je centrům měst vdechnout nový život.
Oprava fasády památkově chráněné budovy budějovického nádraží pokročila. Pro stavební práce je již uzavřena i příjezdová hala. Zřejmě se však nepodaří celou rekonstrukci dokončit v roce 2022 tak, jak bylo původně plánováno.
S pozdravem a přáním pevného zdraví
Ivo Moravec