Milí přátelé,
posílám vám další týdenní souhrn zpráv za našeho města a kraje.
POHŮRECKÝ TUNEL
Řidiče osobních automobilů by měli v roce 2023 pustit na novou dálnici u Českých Budějovic. Nákladní doprava to bude mít složitější. Kvůli tunelu Pohůrka, jehož stavba má skončit až v roce 2024. Důvodem je změna projektu, větší rozsah prací a jiný technologický postup při vzniku tubusu tunelu. „Podle Jana Rýdla, tiskového mluvčího Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), se počítá s tím, že kolem zhruba kilometr dlouhé nedokončené části povede objížďka. Na tu ale budou smět jen osobní auta. „Oba úseky dálnice u Budějovic budou hotové. Kilometry nové komunikace by zbytečně čekaly na tunel,“ vysvětluje Jan Rýdl plány ŘSD. Nákladní doprava pojede po nové D3 jen zčásti, pak bude přesměrována na současnou silnici I/3. U tunelu Pohůrka se měnil projekt hned ze dvou důvodů. Poté, co se bagry dostaly několik metrů pod úroveň ostatního terénu, se ukázalo, že vrstvy zeminy nejsou dostatečně stabilní a hrozí riziko možných sesuvů půdy při stavbě i později. Za druhé se ukázalo, že spodní voda je v místě problémem, který nedovolí napřed postavit stěny tunelu a strop a potom teprve betonovat podlahu. Tubus se tedy bude sestavovat po kompletních částech. Podle Jana Rýdla si třeba riziko sesuvů půdy vyžádá větší šíři zářezu v terénu. Celkové náklady by se měly navýšit o 160 milionů korun. Původně měl tunel stát přes miliardu. „Oproti původnímu rozpočtu nepřesáhneme 200 milionů,“ dodává Jan Rýdl s tím, že jde o rezervu, kdyby bylo nutné reagovat ještě na nějaké další nepředvídané situace. Stavba dálnice D3 u Pohůrky kvůli hledání řešení zmíněných problémů několik měsíců stála, což je příčinou toho, že tunel bude mít oproti navazujícím úsekům zpoždění. Nyní se zde znovu pracuje. Na zemní práce má v příštích měsících navázat sestavování tubusu tunelu. (Zdroj: 17.05.2021 ceskobudejovicky.denik.cz – Edwin Otta)
PLÁNOVANÁ OBJÍŽĎKA NA D3 ULEVÍ MĚSTU
Stavba dálnice D3 okolo Českých Budějovic měla být původně hotová už v roce 2022.
Termín otevření se posunul o dalších 12 měsíců.
Ještě déle se bude stavět kilometrový tunel Pohůrka.
Termín jeho dokončení je plánovaný na rok 2024. Ředitelství silnic a dálnic se rozhodlo, že s otevřením celého úseku nové dálnice nebude čekat
a obchvat zprovozní ještě před dokončením tunelu. Kvůli tomu bude nutné vybudovat objízdnou trasu, která ale bude sloužit pouze pro osobní auta.
Nákladní doprava bude dál jezdit přes město.
Okolo Českých Budějovic se aktuálně staví takřka dvacetikilometrový úsek dálnice D3.
Na podzim 2021 má začít i stavba dalších sedmi kilometrů dálnice směrem k rakouské hranici. Hotovo by mělo být v roce 2024,
tedy ve stejný rok, kdy by měl být otevřen i tunel Pohůrka. Poslední část jihočeské dálnice D3 má být dokončena v roce 2025
a napojit se na rakouskou rychlostní silnici S10.
(Zdroj: 17.05.2021 NOVA – Odpolední Televizní noviny)
PARK 4D
Markéta a Petr Veličkovi jsou krajinářští architekti a nositelé mnoha ocenění ve svém oboru.
Pro České Budějovice vytvořili park 4D. Nyní připravují jeho rozšíření.
Specialitou tohoto prostoru je, že jde o bývalý tankodrom.
A to prý pro ně byla velká výzva. Navíc na ní mohli poprvé uplatnit své znalosti
o přirozené obnově přírody.
„Najednou jsme přišli na místo, kde nám řekli: Tady se nic nechytne, v sídlištích jsme to zkoušeli,
výsadby vám skutečně neporostou. V tu chvíli jsme se zastavili a zároveň nás napadlo, že to je skvělé,
že konečně budeme moct použít koncept, který jsme znali tři roky,“ vzpomíná Markéta Veličková.
Bývalý tankodrom byl na říční terase, kde se prostřídává štěrk a jíl.
„Je tam mozaika velmi podmáčených a naopak velmi suchých míst.
Takové podloží je nepřátelské pro kultivaci pomocí výsadby stromů nebo keřů,
takže místo toho probíhá kultivace pomocí přírodních procesů, protože rostliny
z náletů jsou mnohem odolnější a vlastně si vybírají stanoviště samy,“ dodává Petr Velička.
Principem tedy bylo snažit se přírodu pochopit a kultivovat ji do městské krajiny.
„Zároveň já vždycky říkám, že město České Budějovice skutečně projevilo obrovskou odvahu.
Vyjít s tím, že budeme stavět park a nevysadíme tam vůbec nic a počkáme a uvidíme, jak to dopadne,
to skutečně velmi oceňuji. Pro nás to také bylo překvapení,
i my jsme vděční, že jsme si to mohli vyzkoušet,“ připomíná Markéta Veličková.
(Zdroj: 17.05.2021 ČRo – cb.cz; https://www.lokalita4d.cz)
NOVÝ JUVEL
Obohacení zelení či nový mobiliář. Chystá se proměna prostranství na Pražském předměstí u Juvelu.
Vloni se zde konala i diskuse občanů se zástupci města a architekty na budoucí podobou prostoru.
Na prvním místě se ve veřejné soutěži projektu pod názvem „Regenerace lokálního centra u Juvelu“ umístila architektonická kancelář gogolák + grasse s.r.o.
Město k podání nabídek vyzvalo pět dodavatelů, nabídku podali čtyři.
Do plánované obnovy uvadajícího náměstí měli možnost promluvit i lidé, kteří zde žijí,
a to prostřednictvím dotazníku a také na veřejném setkání. Celkem se jich aktivně zapojilo 279.
Většina z nich náměstíčkem prochází téměř denně už několik let, místo detailně znají a mají i jasnou představu,
jak by se dalo vylepšit. Svůj názor řekli i majitelé dotčených objektů a provozovatelé místních podniků.
Teď bude následovat vypsání veřejné zakázky malého rozsahu zadáním jednomu dodavateli
na dopracování navazujících projektových prací s vybraným dodavatelem, neboli s architektonickou kanceláří gogolák + grasse s.r.o.
Lokální centrum u Juvelu je pěší zóna, kam mají auta vjezd zakázán, a to bez výjimek.
To komplikuje zásobování i případný vjezd záchranných složek. Jak vyplynulo z uskutečněného jednání s obyvateli lokality,
lidé by na místě chtěli zachovat pěší zónu, funkčnost a vzdušnost daného prostoru tak, aby sloužil různým věkovým kategoriím.
Obyvatelé by ocenili lepší mobiliář, zejména lavičky a odpadkové koše.
Malé náměstíčko s restaurací tvořící centrální prvek Pražského sídliště
bylo v roce 1970 navrženo architekty Ladislavem Konopkou a Aloisem Hlouškem.
Pátral jsem po pojmenování Juvel.
Slovo juvel (juwel) prý ve francouzštině znamenalo klenot či drahokam.
Koncem 60. let probíhala výstavba velkého sídliště mezi Pražskou třídou a Vltavou,
s centry kolem Družby a Juvelu. Po dokončení bylo v roce 1971
slavnostně přejmenováno na Sídliště Pařížské komuny.
Přesně ke 100. výročí událostí Pařížské komuny, kterou tehdejší ideologové vzývali jako
první pokus o komunistický převrat v Evropě roku 1871.
Proto i českoslovenští komunisté neváhali udržovat přátelství se „západní“
Francií. Na slavnostní „otevření“ nového budějovického sídliště byla pozvána francouzská
delegace. Patrně v této souvislosti bylo zvoleno slovo francouzského
původu Juvel. Asi abychom se zavděčili. Tehdy byl před Družbou odhalen i pomník Pařížské komuny.
(Zdroj: 19.05.2021 ceskobudejovicky.denik.cz – Lenka Novotná;
https://www.juvel-cbudejovice.
PÉČE O VÁLEČNÉ POMNÍKY
Kromě zrestaurování a instalace sochy Malše na Lidické třídě, sousoší Řeky u Dlouhého mostu a památníku letce Antonína Ježka na Branišovské
bude letos město opravovat tři pomníky. Největším z nich je památník padlým Rudoarmějcům za druhé světové války na hřbitově sv. Otýlie.
Od roku 1956 zde nebyly provedeny žádné větší opravy.
Péče restaurátorů se dočká také památník padlým v první světové válce na hřbitově sv. Otýlie z roku 1938.
Nově bude osazen náhrobek z černého kamene s informací,
že se v těchto místech v letech 1914 až 1938 nacházelo vojenské oddělení hřbitova a bylo tady pohřbeno přes tisíc vojáků,
zajatců a zemřelých v budějovických lazaretech.
Třetím opravovaným bude hrob francouzského filozofa, novináře
a odbojáře Pierra Kaana umístěný v jižní části stejného hřbitova.
Zvláště náhrobek Pierra Kaana je kvůli kořenům stromu značně poškozen.
Tento filozof, novinář a významný odbojář za druhé světové války, narozený v Paříži v roce 1903,
byl zatčen gestapem, mučen a vězněn v Buchenwaldu a při převozu byl z vlakového transportu partyzány
u Velešína osvobozen. Bohužel pak 18. května 1945 zemřel na tyfus v českobudějovické nemocnici.
Jeho tvář byla zobrazena na francouzských poštovních známkách v roce 1975
k 30. výročí osvobození koncentračních táborů.
K dotaci od ministerstva obrany ve výši 872 168 korun město na realizaci obnovy přidá přes 210 tisíc korun.
Celkové náklady tak přesáhnou jeden milion korun. Hotovo by mělo být do konce října roku 2021.
Cestou k památníku padlým Rudoarmějcům nedaleko hrobky rodiny JUDr. Albína Dlouhého bývá nepovšimnut
pomník Josefa Charvátka, kterého příslušníci STB v roce 1955 zastřelili šest měsíců od útěku z tábora Bytíz.
Rozsudek smrti tak byl vyřčen bez možnosti odvolání se a byl i okamžitě vykonán.
(Zdroj: 17.05.2021 jcted.cz – Renáta Kollarczyková;
https://publikace.nm.cz/file/
NOVÉ MĚSTSKÉ BYTY 4 DVORY
Byl schválen vítězný návrh (ateliér Malý Chmel) projektu výstavby bytového komplexu v areálu bývalých kasáren ve Čtyřech Dvore. Na ploše přes dva hektary vyroste ve dvou etapách šest bytových domů.
První etapa představuje 150 nových bytů. V Domě umění na náměstí Přemysla Otakara II. bude od 25. května do 2. června výstava soutěžních návrhů.
NA KOLE Z BORŠOVA DO BUDĚJOVIC
Připravuje se výstavba další části Vltavské (cyklo)stezky. Spojí Boršov a České Budějovice. Stavět se začne na přelomu července a srpna.
Povede po levém břehu Vltavy. Otevřena by mohla být na konci listopadu 2021.
MISCELLANEA
Do prvních tříd letos v Budějovicích nastoupí 1 030 dětí. V šestnácti základních školách zřizovaných městem je 1 156 volných míst.
Na českobudějovické radnici zavlála vlajka na podporu státu Izrael.
Nového jednatele budou mít od 1. července Lesy a rybníky města ČeskéBudějovice. Ve výběrovém řízení zvítězil pan Ing. Jiří Staněk.
ROZKVETLÉ MĚSTO 2021. Do soutěže se nově mohou přihlásit i lidé pečující o veřejný prostor a pěstující okrasné rostliny na městském pozemku.
Příjem přihlášek bude ukončen v neděli 15. srpna > https://www.c-budejovice.cz/
Spuštěn informační portál o dopadech klimatické změny www.adaptuj-cbudejovice.cz.
Začíná sezona klíšťat. Pozor si dejte.
S pozdravem a přáním pevného zdraví
Ivo Moravec