Milí přátelé, posílám vám další týdenní zprávy z našeho města..
MRAZÍRNY U LETIŠTĚ
Nevyužitou zemědělskou půdu vedle Jihočeského letiště u Plané u Českých Budějovic má v blízké době nahradit skladovací areál pro potraviny. Na dvou hektarech plochy při silnici vedoucí do Homolí vyroste logistické centrum společnosti Bidfood Czech Republic z Kralup nad Vltavou. Z Plané chce zboží rozvážet po celém kraji. „Začínáme už teď stavbou překladiště, na kterou máme stavební povolení. Podle ekonomické situace chceme pokračovat dál včetně vybudování mrazicích skladů a výkupny zvěřiny,“ uvedl za společnost Bohumil Volf. Firma staví byznys na zásobování restaurací, hotelů a penzionů, což v současném nouzovém stavu přináší problémy s odbytem. Podle Volfa i tak myslí na budoucnost, na jihu Čech se zaměří hlavně na rekreační lokality, například na Lipno. Na jihu Čech vidí potenciál rozvoje firmy hlavně kvůli turistům. První stavbu, kterou je překladiště, chce společnost dokončit ještě v roce 2021. Následovat mají mrazírny, technické zázemí, chodníky se stromy a parkoviště, vše odhadem za stovky milionů korun. Investor přidružených ploch včetně prostorového uspořádání a stanovení podmínek pro způsob využití.hodlá otevřít i výkupnu zvěřiny, protože nejen v Jihočeském kraji jsou tato zařízení pro myslivce a spolky problém. Vykoupenou zvěřinu bude provozovna sama opracovávat a distribuovat, navíc zajistí i veterinární testy. „Záměr je v souladu s naším územním plánem, dlouhodobě s ním počítáme. Je v místě, kde vzniká vedle letiště plánovaná průmyslová zóna,“ říká starosta Plané Tomáš Pintér. Areál bude vytápěný elektřinou a doplňujícím zdrojem energie budou fotovoltaické panely. Práce zde získá až 120 lidí. (23.01.2021 Mladá fronta Dnes – Antonín Pelíšek) Předpokládám, že záměr je v souladu s Územní studií průmyslové zóny letiště České Budějovice. Součástí studie je urbanistické řešení – vymezení ploch nezbytných pro provoz letiště, spojených s provozem letiště a
https://geoportal.kraj-
POHŮRECKÝ TUNEL
Stavba kilometrového tunelu Pohůrka, který je součástí dálnice D3, se prodraží možná o 200 milionů korun. Silničáři museli kvůli agresivní spodní vodě změnit technologii. Firma, která tunel staví, už dostala od Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pokyn, aby udělala výkop. Práce v místě několik měsíců nepokračují. Celý obchvat chce ŘSD zprovoznit v letech 2024 až 2025. To je velké zdržení, nyní už dva roky. Ředitelství tunel staví od jara 2019. A termín se bude zřejmě ještě dále posouvat do budoucnosti. Obchvat Budějovic má dvě části: úsek Hodějovice – Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné – Hodějovice za 5,28 miliardy. Právě jeho součástí je i tunel Pohůrka mezi Budějovicemi a Dobrou Vodou i Srubcem. Původně se stavěl pomocí takzvaných milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha. Stavbaři ale zjistili, že v místě je agresivní spodní voda s vysokou hladinou. Nově tak stavební firmy položí do jámy těleso, do kterého se spodní voda nedostane. (28.01.2021 Mladá fronta Dnes – ČTK, mrk)
UCPANÁ ZLATÁ STOKA
Už tři roky se brání obyvatelé lokality kolem ulice Na Zlaté stoce v Českých Budějovicích stavbě pětipatrového domu. Podle nich zhorší dopravní obslužnost a kvalitu bydlení. Předali zastupitelstvu města petici. Upozorňují mimo jiné, že stavba zvýší počet aut a riziko nehod v lokalitě, kde chybí nové cesty a chodníky. Dům nazvaný Rezidence Zlatý roh není totiž jediný, který developeři v přetížené části města poblíž parku Stromovka plánují. „Petici za zastavení výstavby bytových domů do doby, než bude vyřešena kritická dopravní situace, podepsalo 554 občanů. Připravujeme soudní žalobu proti rozhodnutí krajského úřadu, který neuznal naše odvolání, případně podáme kasační stížnost,“ uvedl místní obyvatel a iniciátor petice Stanislav Linda. Příběh novostavby bytového domu na místě současné zahrady se odvíjí od roku 2018, kdy developer podal žádost o územní rozhodnutí. Dostal všechny potřebné souhlasy včetně souhlasů příslušných odborů magistrátu, stavebního úřadu i inspektorátu dopravní policie. Řízení zdržely námitky obyvatel. (Zdroj: 26.01.2021 Mladá fronta Dnes – Antonín Pelíšek) Historie sahá hlouběji. Pokud se nemýlím, pozemek patřil Jihočeské univerzitě, která ho developerovi prodala.
OTEVŘENÁ NOVÁ KNIHOVNA
Modernizací vznikla přístavba budovy na Lidické třídě v Českých Budějovicích a díky ní zázemí pro více než 100 tisíc knih ve volném výběru, jež byly dosud ve skladech. Knihovna tak má nové prostory s plochou téměř 2000 metrů čtverečních. Oficiálně by měl provoz začít v polovině února; kdy se otevře čtenářům, záleží na koronavirových omezeních. Nyní se prostory kolaudují. Modernizace začala v dubnu 2019. Probíhají dokončovací práce, pokračuje stěhování knih, připravují se IT technologie. Ze začátku zprovozní knihovna výdejové okénko, kdy otevře naplno, záleží na koronavirových opatřeních. Služby teď poskytuje online. Přístavbu a technické řešení navrhl brněnský Ateliér Kuba & Pilař architekti. Mimochodem jediná architektonická soutěž v dosavadní historii kraje. Jihočeský kraj raj jako zřizovatel knihovny získal na stavbu evropskou dotaci 105 milionů Kč, 5,8 milionu zaplatil stát, více než 57 milionů kraj. Jihočeská vědecká knihovna má 1,43 milionu svazků a 19 800 registrovaných čtenářů, z toho 4800 dětí, informovala mluvčí knihovny Petra Mašínová. Jihočeský kraj dal letos knihovně příspěvek na provoz 60,7 milionu korun.
(Zdroj: 25.01.2021 seznam.cz – ČTK)
Panu řediteli knihovny jistě po dokončení a otevření spadne těžký kámen ze srdce a bude mít více času. Rád bych s ním opětovně zahájil jednání o možnosti přesunu pobočky knihovny v Železničářské ulici na Suchovrbenské náměstí do bývalého kina Mír. Výsledek jednání však závisí i na ochotě a vstřícnosti jeho současného majitele.
SKLENĚNÁ DOSTAVBA PRO SOUD V BÝVALÝCH KASÁRNÁCH
Do dvou budov jsou od roku 1993 v jihočeské metropoli rozdělena pracoviště českobudějovického okresního soudu. Změnu má přinést dostavba moderních prostor do historické části kasáren v Žižkově třídě. Rozhodovací činnost soudu je prý nyní omezena nedostatečnými prostorami nejen pro veřejnost, ale i pro zaměstnance. Z Lidické třídy a ze Zátkova nábřeží by se proto soud měl stěhovat do kasáren, kde stávající dvě budovy čeká rekonstrukce. Projekt pro stavební povolení vypracovala pražská architektonická kancelář Masák & Partner. Mezi dvěma historickými křídly bývalých kasáren počítá s moderní minimalistickou vestavbou. Podle Václava Jankovského, jednoho z vedoucích kanceláře, investor stanovil, jaké má celkové potřeby například počty zaměstnanců, nebo velikosti a počty jednacích síní. A ukázalo se, že bude nutné doplnit historické budovy dalšími prostory, protože ty současné nestačí k zabezpečení všech požadavků. Nový objekt doplní prázdné severozápadní nároží. Pro vnější podobu vestavby mají být charakteristické skleněné plochy v různém provedení. (Zdroj: 26.01.2021 Českobudějovický deník – win) Velké skleněné plochy jsou pro ptáky ve městech smrtící. I na to by se mělo myslet. Stavební úřady často schvalují projekty budov opláštěných skly, skleněné výplně má i velká část zastávek hromadné dopravy, ve zvýšené míře pronikají do městské i volně rostoucí zeleně. Transparentní protihlukové stěny podél komunikací i skleněné výplně na mostech jsou často opatřené osamělými černými siluetami připomínajícími dravce. Měli by ptáky varovat a zabránit nárazu. To ale nefunguje a ptáci narážejí vesele dál.
https://www.birdlife.cz/co-
HLAVNÍ ARCHITEKT MĚSTA ODCHÁZÍ
Nový přichází i když se zatím neví, kdo jím bude. V Českých Budějovicích po vzájemné dohodě s vedením města končí hlavní architekt. Mít městského architekta není samospasitelné řešení. Vytváří předpoklad pro to, aby politické vedení města nerozhodovalo bez odborných informací. Městský architekt je schopen poskytnout zastupitelům odbornou oporu a argumenty pro eliminaci záměrů s potenciálně negativními dopady na žádoucí rozvoj města. Potřebujeme člověka, který bude aktivně podnikat kroky ke zlepšení životního prostředí ve městě, a také ke zvýšení hrdosti, spokojenosti a soudržnosti obyvatel. Cestou je například vypisování architektonických a urbanistických soutěží nebo zapojování veřejnosti do formulace vizí a strategií rozvoje města. (Zdroj: 27.01.2021 Českobudějovický deník – EDWIN OTTA; https://www.cka.cz/cs/cka/tema-CKA/mestsky-architekt)
NÁŠ BUDVAR – ODPOVÍDÁ ŘEDITEL PETR DVOŘÁK
Ředitel pivovaru Petr Dvořák se snaží tradiční českou značku inovovat, aby lépe obstála v ostré konkurenci. Spolupráce s řemeslnými pivovary, hořký ležák Budvar 33, nové etikety, růst na domácím trhu. Budějovický Budvar začíná v pivním světě budit pozornost. Pivovar Budějovický Budvar je posledním národním podnikem. Proč by podle vás měl stát vlastnit pivovar? Není to přežitek? Má to svoje historické a známkoprávní důvody. Pro mě je to naopak zajímavý a pozitivní aspekt Budějovického Budvaru. Raději než o národním podniku mluvím o národním pivovaru. Budvar je pivovar, který v podstatě vlastní každý z nás, má 10 milionů akcionářů. A to je obrovský závazek, od kterého se odvíjí role, které si myslím, že by měl Budvar jako národní pivovar zastávat. (Zdroj: 25.01.2021 lidovky.cz)
Nejen, že by měl, ale doufám, že bude i nadále českým a budějovickým pivovarem. Zdá se mi, že se to „budějctví“ v poslední době trochu vytrácí. Možná je to jen moje zdání.
ZNĚČIŠTĚNÝ DOBROVODSKÝ POTOK
Budějovičtí občané si v poslední době stěžují na znečištěním zneuctěný Dobrovodský potok. Někteří i na hejtmanství. Potok je znečistěn zejména ve dvou místech. První je v Suchém Vrbném při zahrádkářské kolonii. Tam s partou sousedů chodíme pravidelně na jaře i na podzim již několik let uklízet a podali jsme podnět. Odbor životního prostředí magistrátu předvolal asi 15 možných (potencionálních) viníků, ať již ze zahrádkářské kolonie nebo z přilehlých nemovitostí, k podání vysvětlení ve věci. Závěr v této věci byl, že u prověřených subjektů je vše v pořádku. Nepodařilo se najít původce znečištění. Druhým místem je část toku pod či u Husovy kolonie. Tam je zhoršující se situace zjevná. Přesně se jedná o lokalitu za tzv. Starou Nádražní. U výpustních objektů dešťové kanalizace svedené do Dobrovodského potoka se často hromadí třeba hygienické ubrousky a je cítit výrazný zápach. Bývá tam větší smrad z potoka než z okolo po zanádražce projíždějících aut. Na stav byl upozorněn vodoprávní úřad. Předpokládám, že brzy, až to podmínky umožní, vykoná kontroly vytipovaných nemovitostí. Ověří zneškodňování a likvidaci odpadních vod z okolních objektů. To budou muset majitelé nemovitostí doložit.
HAVRANI
Několik tisíc havranů (včetně kavek) nocuje na stromech při silnici pojmenováné po panu generálovi Heliodoru Píkovi. Chodím se tam na ně dívat. Jakmile se setmí, havrani vstupují na scénu. Jejich černá lesklá křídla dokáží doslova zakrýt oblohu. David Storch napsal, že slet havranů je mimořádně silný estetický zážitek: „Je to živelná dynamika bouře, valícího se kouře, vodních vírů, chumelenice, lijáku.“ Posedávají po stromech i sloupech a drátech (sedají jen na ten horní) vysokého napětí. Chvíli jsou tiší, pak jeden zakráká a přidají se ostatní s jejich nezaměnitelným „nevermore“.
S pozdravem a přáním pevného zdraví
Ivo Moravec