Milí přátelé,
posílám vám další týdenní zprávy.
Jihočeské letiště
Skupinu Accolade, která vlastní logistické areály a v Brně provozuje druhé nejfrekventovanější letiště v Česku, pandemie koronaviru zatím neodradila od zájmu podnikat i na letišti v Českých Budějovicích. Potvrdil to zakladatel a spoluvlastník Accolade Milan Kratina. Informoval, že jeho tým měl na konci června úvodní informační schůzku s vedením Jihočeského kraje – jediným vlastníkem letiště. Šlo o to zjistit, jaké má kraj s letištěm plány a jaké jsou možnosti spolupráce. Podobná schůzka se konala už před dvěma lety, ale jednání se následně už neposunula. Podle Milana Kratiny se Jihočeský kraj tentokrát obrátil na Accolade jako na „přirozeného potenciálního partnera“, protože se společnost zabývá investicemi do infrastruktury a už provozuje letiště v Brně-Tuřanech. Nemovitostní skupina vidí potenciál ve sdílení služeb mezi oběma letišti a také uvažuje o větším propojení s logistikou.
„Vidíme zde synergie s letištěm Brno-Tuřany, kde máme už vyškolený personál a spoustu kvalitních lidí. Provoz stojí hodně peněz. Některé servisní věci by se daly dělat jednotně pro obě letiště,“ říká Kratina. Letiště by podle něj mohla také mít například společný management. O tom, zda by skupina Accolade chtěla letiště koupit celé, nebo zda by v projektu jen měla podíl, nechce zatím Kratina spekulovat. Jednání je podle něj v úvodní fázi. „Pravděpodobně se do krajských voleb jednání nijak zásadně neposune a uvidíme, jaká bude o dalším rozvoji představa kraje,“ řekl.
Letiště České Budějovice prochází druhou etapou modernizace a jeho nové části – například terminál a světelné zařízení – jsou zatím ve zkušebním provozu. Jihočeský kraj jako vlastník nemovitostí v areálu už do obnovy investoval přes jednu miliardu korun. Nový terminál je ve zkušebním provozu od června loňského roku. Od ledna je ve stejném režimu také světelné zabezpečovací zařízení. Díky modernizaci je letos letiště schopné přijímat proudové letouny s rozpětím křídel do 24 metrů. Do ostrého provozu budou zařízení uvedena v následujících měsících.
Soutěž Rozkvetlé město budějovické 2020
Prosím šiřte informaci nebo se sami přihlaste do soutěže Rozkvetlé město 2020. Všechno podstatné je na > https://www.c-budejovice.cz/rozkvetle-mesto Soutěží se do 14. srpna ve dvou kategoriích. V první se hodnotí květinové výsadby zdobící okna domů nebo balkonů. Druhá kategorie cílí na rozkvetlé předzahrádky domů, květinové záhony a ostatní kreativní výzdoby umístěné na nebo viditelné
z veřejného prostranství. Letos je vyšší počet oceněných a zajímavé finanční ceny. Za první místo je v obou kategoriích deset tisíc korun, za druhé sedm tisíc, za třetí pět tisíc, za čtvrté jsou tři tisíce a za páté místo jsou to dva tisíce korun.
Participativní rozpočet
51 návrhů bylo předloženo do vůbec prvního participativního rozpočtu města. Požadovanou podporu 50 hlasů dostalo celkem 35 z nich, které postupují do dalšího kola hodnocení. Nejdříve posouzení proveditelnost navrženého projektu a pak finální hlasování, do kterého se od 1. října mohou zapojit pouze obyvatelé města. Všechny nápady je možné vidět na webu probudejce.cz.
Dům kultury Slavie
Kavárna a restaurace s předzahrádkou sousedí s malou scénou. Nad ní je velký sál, který při koncertech pojme stovky návštěvníků. V nejvyšším patře se scházejí spolky a venku vysedávají lidé na schodech u řeky Malše. Až skončí plánovaná rekonstrukce kulturního domu Slavie v Českých Budějovicích, měl by jeho provoz vypadat právě takhle. Vítězný návrh vytvořili architekti z Rakouska a Francie.
„V přízemí je restaurace, na kterou navazuje kavárna a ta sousedí s malou scénou. Propojuje se tak několik funkcí,“ popsal architekt Jan Proksa, který ve Vídni spolupracuje s architektem Christianem Antonem Pichlerem. S nimi se spojil pařížský ateliér Chaix & Morel et Associés a právě jejich návrh vyhrál několikaměsíční soutěžní dialog. Pařížský ateliér má ve svém portfoliu třeba renovaci Domu evropské kultury v Bruselu, divadlo ve francouzském městě Sénart, rekonstrukci fotbalového Stadionu GeoffroyeGuicharda v Saint-Étienne a další ubytovací či kulturní projekty ve Francii a Rakousku. Projekt počítá s rozšířením budovy směrem k Jihočeskému muzeu. „Z pohledu památkové péče bylo od začátku jasné, s jakou stranou můžeme pracovat,“ upřesnil Proksa.
Přístavba zahrnuje v přízemí kavárnu a malý sál pro přibližně 150 hostů. O patro výš je velký sál, který změní svou kapacitu i směr. Pódium bude nově nasměrované k muzeu. „Hlavní sál jsme otočili o 90 stupňů. Chtěli jsme maximálně využít prostor a akustiku, která dnes nefunguje,“ vylíčil architekt. Sál nabídne 350 míst k sezení a pojme až 600 návštěvníků při koncertech. Má mít multifunkční využití, aby tam bylo možné pořádat různé akce. Na pódium se vejde až 60 účinkujících. Celý prostor je možné zvětšit. Na patře bude i bar a posezení. Park u Slavie zůstane. Vítězný návrh a dalších pět návrhů, které se dostaly do finále, budou představeny veřejnosti.
Letňá(če)k Háječek / www.kinohajecek.cz
Letní kino Háječek není jen o filmech a koncertech, ale nově nabízí i divadelní představení. 21. července bude komedie Na správné adrese v podání budějovického Divadelního spolku J. K. Tyla. 2.srpna se představí Marešova divadelní společnost s komedií Můj sluha Saturnin. Představení prý nebude úplným podiovým převyprávěním známé Jirotkovy knihy. Kromě kultury si lidé v letním kině mohou užít vylepšené prostory, relaxační koutky a nové bistro.
Bezpečnější zásobování pitnou vodou
Potrubí na Litvínovickém mostě, které zásobuje město pitnou vodou, je na konci své životnosti. Město se proto rozhodlo pro přesunutí vodovodního řadu pod řeku. Díky tomu zabrání i jeho poškození v případě,
že by přišla třeba velká voda. Práce vyjdou na 17 milionů korun a hotovo má být v prosinci. Potrubí je velmi důležité pro zásobování města pitnou vodou. V případě ledochodu nebo velké vody hrozí vzhledem k umístění na návodní straně mostu jeho poškození. Mohlo by tak dojít ke kontaminaci vodovodu povodňovými vodami a musel by se následně vypustit a propláchnout prakticky celý vodovodní systém Českých Budějovic. Opevnění stávající trasy vodovodu není z důvodu statiky mostu možné. Nová trasa povede shybkou pode dnem Vltavy. Provedení je navrženo řízeným podvrtem.